ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті зроблено аналіз проблеми формування професійної компетентності у майбутніх вчителів технологічної підготовки в навчальнихзакладах, яка дозволяє успішно здійснювати професійну діяльність. Розкрито сутність понять «компетенція», «компетентність» та «професійна компетентність» майбутніх вчителів технологічної підготовки. Визначено зміст, особливості та елементи професійної компетентності студентів у навчальному процесі. У ході дослідження встановлено, що ключові компетенції вчителя технологічної підготовки відображають культуру педагога і підрозділяються на: професійно-педагогічні, соціально-мотиваційні, інформаційні, комунікативні, креативні. Виділено рівні сформованості професійної компетентності майбутнього вчителя технологічної підготовки. Доведено, що професійна компетентність майбутнього вчителя технологічної підготовки передбачає готовність розв’язувати специфічні завдання, виконувати певні дії, які доведені до рівня умінь та засновані на системних і глибоких знаннях.
Ключові слова:професійна компетентність, технологічна підготовка, компетенція педагога, інформація, діяльність вчителя, заклади вищої освіти.
В статье сделан анализ проблемы формирования профессиональной компетентности у будущих учителей технологической подготовки в учебных заведениях, которая позволяет успешно осуществлять профессиональную деятельность. Раскрыта сущность понятий «компетенция», «компетентность» и «профессиональная компетентность» будущих учителей технологической подготовки. Определены содержание, особенности и элементы профессиональной компетентности студентов в учебном процессе. Исследованием установлено, что ключевые компетенции учителя технологической подготовки отражают культуру педагога и подразделяются на: профессионально-педагогические, социально-мотивационные, информационные, коммуникативные, креативные. Выделены уровни сформированности профессиональной компетентности будущего учителя технологической подготовки. Доказано, что профессиональная компетентность будущего учителя технологической подготовки предполагает готовность решать специфические задачи, выполнять определенные действия, которые доведены до уровня умений и основаны на системных и глубоких знаниях.
Ключевые слова: профессиональная компетентность, технологическая подготовка, компетенция педагога, информация, деятельность учителя, высшие учебные заведения.
The problem of formation of professional competence of future teachers of technological training in educational institutions is analyzed, which allows to carry out successful professional activity. The core of the concepts of "competence", "competency" and "professional competence" is revealed. Professional competence is determined by the level of own professional education, experience and individual ability of the person for self-improvement. The content, features and elements of the professional competence of students in the educational process are determined. The introduction of competence in the process of technological training for future teachers allows not only to apply initial knowledge and skills, but also forms the ability to practice in specific professional situations, to be creative in problemsolving, and also makes it easy to navigate the professional environment and to master a culture of work. The groups of skills necessary for forming the professional competences of the future teachers are highlighted. It is also stated that the key competences of the teacher of technological preparation reflect the culture of the teacher and are divided into: vocational and pedagogical, social and motivational, informational, communicative, and creative. The level of formation of professional competence of the future teachers of technological preparation is allocated. It is proved that the professional competence of the future teacher of technological preparation involves the willingness to solve specific tasks, perform certain actions that are brought to a level of skills and are based on systemic and in-depth knowledge. Professional skills allocation of professional tasks is based on the preliminary modeling of the corresponding professional activity, implementing a set of professional, most common situations that require the formulation, solution and reflection of professional tasks. The basic components of future technological preparation teachers' professional competence in the process of training are substantiated. The content of methodical provision of students' training in the context of organization of independent educational activity is revealed. The research has proved. that formation of professional competence of future teachers of technological preparation has to be carried out on the basis of the general provisions of the system approach and use of other scientifically grounded approaches.
Key words: professional competence, technological training, competence of the teacher, information, activity of the teacher, institutions of higher education.
Повний текст:
PDFПосилання
Вдовиченко Р. П. Між професійною підготовкою та компетентністю Управління освітою. 2003. № 15–16. С. 2–3.
Веснин В. Р. Практический менеджмент персонала : пособие по кадровой работе. Москва, 1998. 96 с.
Дяченко А.О. Теоретичний аналіз поняття «технологічна компетентність педагога». Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2013. Випуск 8, частина 2. С. 53–59.
Жуков Г. Н. Основы общей и профессиональной педагогіки : учебное пособие. – Москва, 2005. 382с.
Коберник О.М. Розробка творчих проектів на уроках технічної праці. Трудова підготовка в закладах освіти. 2002. № 1. С. 41–45.
Кузьмина Н. В. Профессионализм деятельности преподавателя и мастера производственного обучения. Москва,1989. 167 с.
Педагогіка вищої школи. Словник-довідник. Запоріжжя, 2007. 404 с.
Ратовська С. В. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2010. Ч. 1. С. 261–266.
Хуторской А. В. Технология проектирования ключевых и предметних компетенций. Инновации в общеобразовательной школе. Методы обучения : сборник научных трудов. Москва, 2006. С. 66–79.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1227107
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.