РОЛЬ КЕРІВНИКІВ Й ВИКЛАДАЦЬКОГО СКЛАДУ КАДЕТСЬКИХ КОРПУСІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УКРАЇНІ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ ст.

О. В. Єфімова

Анотація


У статті розглянуто роль директорів, викладачів та офіцерів-вихователів у підготовці майбутніх військовослужбовців у кадетських корпусах, що розташовувалися на українських землях у другій половині ХІХ на початку ХХ століття. Доведено, що суттєвий вплив на формування справжнього військового мали, передусім, особистісні якості, педагогічний досвід та особистісний приклад директорів кадетських корпусів. Установлено, що Військовим відомством та Головним управлінням військово-навчальних закладів велика увага приділялася педагогічному складу корпусів (викладачів та офіцерів-вихователів); перевага надавалася висококваліфікованих, з досвідом педагогічної роботи. Визначено, що офіцерами-вихователями призначалися виключно особи з військової частини, які характеризувалися відповідальними, патріотичними, моральними, дисциплінованими, компетентними фахівцями. Виявлено, що викладали у військових закладах викладачі цивільних гімназій, професори вищих навчальних закладів, серед яких відомі українські громадянські діячі та науковці І. Павловський, Ф. Сімашко, П. Ющенов, П. Житецький, М. Василенко та інші.

 

Ключові слова: підготовка, директори, викладацький склад, військовослужбовець, кадетські корпуси, Україна.

 

В статье рассмотрена роль директоров, преподавателей и офицеров- воспитателей в подготовке будущих военнослужащих в кадетских корпусах, которые находились на украинских землях во второй половине XIX – начале ХХ века. Доказано, что существенное влияние на формирование настоящего военного имели, прежде всего, личностные качества, педагогический опыт и личностный пример директоров кадетских корпусов. Установлено, что Военным ведомством и Главным управлением военно- учебных заведений большое внимание уделялось педагогическому составу корпусов (преподавателям и офицерам-воспитателям); предпочтение отдавалось высококвалифицированным, с опытом педагогической работы. Определено, что офицерами-воспитателями назначались исключительно лица из воинской части, которые характеризовались ответственными, патриотическими, нравственными, дисциплинированными, компетентными специалистами. Выяснено, что преподавали в военных заведениях учителя гражданских гимназий, профессора высших учебных заведений, среди которых известные украинские общественные деятели и ученые И. Павловский, Ф. Симашко, П. Ющенов, П. Житецкий, М. Василенко и другие.

Ключевые слова: подготовка, директора, преподавательский состав, военнослужащий, кадетские корпуса, Украина.

 

The article describes the role of directors, teachers and officers-educators in the training of future military personnel in the cadet corps located on Ukrainian lands in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. During the history of activity in the Ukrainian lands, cadet corps made a significant contribution to the training of officer personnel. Almost all representatives of the middle and high command of the Russian imperial army received secondary education precisely in these educational institutions. It is substantiated that in the middle in the XIX th at the beginning of the XX th century cadet education was considered as the only integral state pedagogical system of military personnel training. Its purpose was to to prepare an educated, able-bodied, faithful military oath of an officer who could continue to serve military-scientific self-education. It has been proved that first of all, personal qualities, pedagogical experience and a personal example of directors of cadet corps had a significant impact on the formation of a true military man. The article has presented portraits of the best of them V. Simashko, V. Svyatlovsky, P. Yushchenov, L. Kublitsky-Piotuh, A. Saranchov, who headed the corps from year to year. It was found that the Military Department and the Head Department of Military Educational Institutions paid much attention to the instructional staff of the corps (teachers and officers-educators); the preference was given to highly skilled ones, having experience in pedagogical work. It was determined that solely persons from the military unit who were characterized as responsible, patriotic, moral, disciplined, competent specialists were appointed to the post of officers-educators. It was identified that teachers of civilian high schools, professors of higher educational establishments, including well-known Ukrainian civil activists and scientists I. Pavlovsky, F. Simashko, P. Yushchenko, P. Zhytetskyi, M. Vasilenko and others had been teaching at military educational institutions, which became the founders of public education during the Ukrainian years the revolution. The article concludes that, despite a number of shortcomings, cadet education contributed to the training of future officers in the spirit of fellowship and loyalty to military duties.

Key words: training, directors, teaching staff, military man, cadet corps, Ukraine.


Повний текст:

PDF

Посилання


Держархів м. Києва, ф. 112, оп. 1, спр. 6а, арк. 16 зв., 17

Друганова О. М. Приватна ініціатива в освіті України (історико-педагогічний аспект) [Текст]: Монографія. Х.: ДИВО, 2008. С 169-189.

Дубінський В., Аустрін Г. Володимирський кадетський корпус // Народна армія. 2000. С. 6.

Завадский Н.П. Владимирский Киевский кадетский корпус (1851–1901). Исторический очерк. Киев, 1908. 145 с.

Ігнатьєв А.А. П’ятдесят років в строю. М., 1986. 105 с.

Кремер С. Я. Сумской кадетский корпус. 1900–1950. Сан Франциско, 1955. 125 с.

Павловский И. Ф. Исторический очерк Петровского Полтавского кадетского корпуса (1840-1890). Полтава, 1890. 303 с.

Прудников В.Е. Русские педагоги-математики XVIII–XIX веков / В. Е. Прудников. М.: Просвещение, 1956. С. 575–587.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1228372

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.