ПОЄДНАННЯ ТРАДИЦІЙНИХ ТА ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ: ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД

О. І. Гришко, Л. П. Клевака

Анотація


У статті розглядаються поняття «методи навчання», класифікація методів навчання. Обґрунтовується необхідність вивчення організації навчання у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. виходячи з того, що цей період характеризується реформаторськими змінами та перетвореннями в галузі жіночої освіти, активним розвитком та становленням середніх жіночих навчальних закладів. Аналізуються методи організації навчання, які існували у середньоосвітніх жіночих навчальних закладах Полтавської губернії: словесні, наочні, практичні. Висвітлюється сучасне впровадження в Україні та світі гендерного підходу до навчання. Описуються видозміни освітнього процесу залежно від статі, визначенні видатним вченим і педагогом П. Каптерев. Наводяться дані про ланку сучасних українських жіночих навчальних закладів різних рівнів і типів. Визначається поняття «педагогічна інноватика». Описується особливості використання інноваційних методів навчання – індивідуалізації та кооперації – в закладах, які працюють згідно гендерного підходу.

 

Ключові слова: жіноча освіта, жіночі навчальні заклади, методи навчання, традиції та інновації, інноваційне навчання, регіональна освіта, Полтавська губернія, Україна.

 

 

В статье рассматриваются понятие «методы обучения», классификация методов обучения. Обосновывается необходимость изучения организации обучения во второй половине XIX – начале ХХ в. исходя из того, что этот период характеризуется реформаторскими изменениями и преобразованиями в области женского образования, активным развитием и становлением женских учебных учреждений. Анализируются методы организации обучения, которые существовали в женских учебных учреждениях Полтавской губернии: словесные, наглядные, практические. Описываются использование в Украине и мире гендерного подхода к обучению. Рассматриваются видоизменения образовательного процесса в зависимости от пола ребенка, согласно концепции П. Каптерева. Приводятся данные об современных украинских женских учебных учреждениях разных уровней и типов. Определяется понятие «педагогическая инноватика». Описывается особенности использования инновационных методов обучения – индивидуализации и кооперации – в учреждениях, работающих в русле гендерного подхода.

 

Ключевые слова: женское образование, женские учебные заведения, методы организации обучения, традиции и инновации, инновационное обучение, региональная образование, Полтавская губерния, Украина.

 

 

The article discusses the concept of "learning methods", which offered modern Ukrainian researchers classification of teaching methods according to various criteria. The necessity of studying the organization of studies in the second half of XIX – early XX century. assuming that this period is characterized by reform changes and transformations in women's education, active development and formation of female secondary schools. Analyzes the methods of teaching, which existed from upper secondary female education Poltava region in the second half of XIX – early XX century: verbal (lecture, explanation, story, conversation, work with book), visual (observation, illustration, demonstration), practical (exercises and practical laboratory work) – the data gleaned from the State archive of Poltava region, Central State historical archive Ukraine reveals the current implementation in Ukraine and worldwide gender approach to learning. It describes the modification of the educational process depending on gender, identifying outstanding scientist and teacher P. Kapterev. The data link of Ukrainian female educational institutions of different levels and types based its work on the experience of educational activities of women's education second half of XIX – early XX century: Women classes at secondary schools of I-III levels, women's evening school and high school public and private subordination, private-school education. It is established that gender approach to education promotes today increase in his humanization therefore it extends and becomes popular in the European countries more and more. In America, this approach to the organization of training, existed a long time and has remained still. Today schools for girls exist in student teaching of England, Russia (St. Petersburg, Moscow, Yaroslavl), Belarus (Minsk), the countries of the Baltics. Separate training of girls and boys happens now already in new information society therefore we see further work in such institutions of Ukraine in introduction in them as traditional and innovative methods of training. Determine the term "educational Innovation". Describes the introduction of innovative teaching methods –indyvidualizatsiyi and cooperation – in facilities that operate under the gender approach. The mentioned article in traditional and innovative methods (efficiency we have shown above) should use the organization of a separate study. The prospect of further scientific studies consider the issue more detailed coverage of the implementation of individualized and cooperative learning in schools, which operate under the gender approach.

 

Key words: female education, secondary female education, methods of teaching, tradition and innovation, learning innovation, regional education, Poltava province, Ukraine.


Повний текст:

PDF

Посилання


Вакуленко В.М. Види інновацій в освіті та їх класифікація [Електронний ресурс / В.М. Вакуленко // Вісник НАДПСУ. – 2010. – №4. – С. 1-12. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4

Волошин П.М. Роздільне навчання в контексті реформування початкової освіти [Електронний ресурс] / П.М. Волошин // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2004. – Випуск 10. – Умань : УДПУ. – Режим доступу : http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_ silsk_shkolu/10 /visnuk_15.pdf

ДАПО, ф.773, оп. 1, спр. 15, 36 арк.

Каптерев П.Ф. Избранные педагогические сочинения / П.Ф. Каптерев. – М. : Педагогика, 1982. – 703с.

Клевака Л.П. Навчально-виховна діяльність жіночих навчальних закладах Полтавської губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л.П. Клевака. – Харків : ХНПУ, 2014. – 370 с.

Лекції з педагогіки вищої школи : навч. пос. / За ред. В.І. Лозової. – Х. : «ОВС», 2006. – С.136-170, 214-237.

Отчет попечителя Киевского учебного округа о состоянии учебных заведений округа за 1910 год. – К. : И.Н. Кушнерев и Кº, 1911. – В 11 разделах.

Пацалюк О. Форми, методи та засоби навчання на початку ХХ ст. / О. Пацалюк // Рідна школа. – 2004. – №9. – С. 53-56.

Софій Н. Інноваційні методи навчання та викладання [Електронний ресурс] / Н. Софій. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/method/1663/

ЦДІА України, ф. 707, оп. 168, спр. 666, 28 арк.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843217

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.