ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІЧНОГО КОНСТРУКТИВІЗМУ

С. П. Кушнір

Анотація


У статті представлено узагальнення поглядів сучасних вітчизняних і закордонних науковців з питань організації навчального процесу на засадах педагогічного конструктивізму. Уточнено, що основною метою навчального процесу на основі ідей педагогічного конструктивізму є розвиток у студентів здатності мислити й здобувати знання. Виокремлено основні розбіжності між традиційним і конструктивістським підходом до організації навчання, однією з яких є зміна ролі педагога з транслятора знань на організатора середовища, спрямованого на забезпечення й підтримку студентів, у якому викладання стимулює навчання. Визначені наступні особливості організації навчального процесу на основі ідей конструктивізму: орієнтація освітнього процесу на потреби студента, навчання розглядається як засіб саморозвитку шляхом особистої активності, педагог виступає у ролі фасилітатора, який організовує безпечне, мотивуюче, різноманітне, мультимодальне, цікаве й орієнтоване на комунікацію розвивальне середовище навчання, використовує можливості співробітництва (cooperative learning, collaborative learning) між студентами, методи спільної діяльності (активності) студента й педагога, сучасні інформаційні технології он-лайн навчання, дистанційні курси, освітні платформи, інтерактивні форми навчання.

 

Ключові слова: освітній процес, конструктивізм, навчання, педагог, студент, співпраця, знання.

 

 

В статье представлено обобщение взглядов современных отечественных и зарубежных ученых по вопросам организации учебного процесса на основе педагогического конструктивизма. Уточнено, что основной целью учебного процесса на основе идей педагогического конструктивизма является развитие у студентов способности мыслить и получать знания. Выделены основные разногласия между традиционным и конструктивистским подходом к организации обучения, одним из которых является изменение роли педагога с транслятора знаний на организатора среды, направленной на обеспечение и поддержку студентов, в которой преподавание стимулирует обучение. Определены следующие особенности организации учебного процесса на основе идей конструктивизма: ориентация образовательного процесса на потребности студента, обучение рассматривается как средство саморазвития путем личной активности, педагог выступает в роли фасилитатора, который организует безопасную, мотивирующую, разнообразную, мультимодальную, интересную и ориентированную на коммуникацию развивающую среду обучения, использует возможности сотрудничества (cooperative learning, collaborative learning) между студентами, методы совместной деятельности (активности) студента и педагога, современные информационные технологии он-лайн обучения, дистанционные курсы, образовательные платформы, интерактивные формы обучения.

 

Ключевые слова: образовательный процесс, конструктивизм, обучение, педагог, студент, сотрудничество, знания.

 

 

The article summarizes modern scientific researches on the problem of organizing the educational process on pedagogical constructivism basis. It has been clarified that the main goal of the educational process on pedagogical constructivism basis is the development of students' ability to think and receive knowledge. The main disagreements between the traditional and constructivist approach to the organization of education are outlined, consisting in the following provisions: the curriculum is presented on the principle of general to specific with an emphasis on generalized concepts and skills; flexibility of the learning process with the possibility of varying the curriculum; the textbook is not the dominant source of educational information; priority goes to the original sources, primary data, objects and phenomena of reality; the teacher is the organizer of the student's educational and cognitive and research activities, not imposing their knowledge and beliefs on them; the teacher evaluates the independent reasoning of the students, even if they are not always correct, clever questions, consciously corrected mistakes; the teacher evaluates all the products of student learning and cognitive activities that show not only learning outcomes, but also the efforts made in constructing one's own knowledge, progress in learning. Therefore, the teacher's role is to provide and support students, teaching should stimulate learning. The specificity of the educational process on the constructivism based on: the orientation of the educational process to the needs of students, learning is seen as a means of self-development through personal activity, the teacher is a facilitator who organizes safe, motivating, diverse, multi-modal, interesting and focused on communication developmental learning environment, the teacher uses the possibilities of cooperation (cooperative learning, collaborative learning) between students, cooperative methods of activity student and teacher, modern information technology online learning, online courses, educational platform, interactive forms of learning.

 

Key words: the educational process, constructivism, learning, teacher, student, cooperation, knowledge.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабак Л. Методы преподавания c современной педагогической точки зрения / Людмила Бабак // Водная среда: обучение для устойчивого развития. — Петрозаводск : Карельский научный центр РАН, 2010. — C. 82–98.

Біда О. А. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій / О. А. Біда, В. М. Буринський // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць / [За заг. ред. проф. В. І.Сипченка]. — Спецвип. 10. — Слов’янськ : СДПУ, 2012. — С. 37-46.

Герасимова В. А. Возможность конструктивистского подхода в образовании [Електронний ресурс] / В. А. Герасимова // Философия и социальные науки: Научный журнал. — 2009. — № 3. — БГУ. — С. 48–52. — Режим доступу: http://elib.bsu.by/handle/123456789/8189

Мазаракі А. А. Модернізація вищої освіти на основі інноваційних технологій / А. А. Мазаракі // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992 – 2002 : зб. наук. праць до 10-річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. — Ч. 2. — Харків : ОВС, 2002. — С. 17–28.

Морозов М. Н. Системы совместной учебной деятельности на основе компьютерных сетей [Електронний ресурс] / М. Н. Морозов, А. В. Герасимов, М. Н. Курдюмова // Образовательные технологии и общество. — 2009. — Т. 12, № 1. — Режим доступу : http://ifets.ieee.org/russian/ periodical/journal.html.

Панфилова А. П. Инновационные педагогические технологии : Активное обучение : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / А. П. Панфилова. — М. : Издательский центр «Академия», 2009. – 192 с.

Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования [Текст] : рек. УМО в качестве учеб. пособия для студентов высш. учеб. заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. - Москва : Академия, 2007. – 365 с. : ил. - (Высшее профессиональное образование. Педагогические специальности). - Библиогр.: с. 338-339.

Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід : метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. — К. : АПН, 2002. — 136 с.

Пустовойтов В. Н. Идеи педагогики конструктивизма и тактика личностно ориентированной парадигмы образования [Електронний ресурс] / В. Н. Пустовойтов // Письма в Эмиссия. Оффлайн: электронный научный журнал. — Изд-во: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. — Санкт-Петербург. — 2011. — №3. — Режим доступу : http://www.emissia.org/offline/2011/1539.htm

Савченко О. П. Вища педагогічна освіта України: актуальність інтеграційних процесів / О. П. Савченко // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць / [За заг. ред. проф. В. І. Сипченка]. — Спецвип. 10. — Слов’янськ : СДПУ, 2012. — С. 217-224.

Чорноус Н. А. Дидактичні умови організації навчального співробітництва студентів природничо-математичних спеціальностей педагогічних університетів [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Чорноус Наталія Анатоліївна ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2016. — 20 с.

Чошанов М. А. Процесс непрерывного конструирования и реорганизации [Електронний ресурс] / М. А. Чошанов // Директор школы. — 2000. — Вып. 4. — С. 56–62. — Режим доступу : https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Zn0aujM AAAAJ&citation_for_view=Zn0aujMAAAAJ:Y0pCki6q_DkC

Шаталова Н. П. Азбука конструктивного обучения : монография / Н. П. Шаталова. — Красноярск : ООО «Научно-инновационный центр», 2011. — 204 с.

Anderson T. Getting the Mix Right Again: An updated and theoretical rationale for interaction [Електронний ресурс] / Terry Anderson // The International Review of Research in Open and Distributed Learning (formerly named the International Review of Research in Open and Distance Learning) — 2003. — Vol 4. — No. 2 — Режим доступу до ресурсу : http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/149/708

Churches A. Bloom’s digital taxonomy. (full text) [Електронний ресурс] / A. Churches. — 2007 — Retrieved from: http://edorigami.wikispaces.com/file/view/bloom%27s+Digital+taxonomy+v3.01.pdf

Clare J. Тhe difference in cooperative learning & collaborative learning / Jayne Clare [Електронний ресурс] // Teachers With Apps – An Educational App. By Jayne Clare blog, teacher tools •add comment. — March 3, 2015. — Review and Resource Site : http://www.teacherswithapps.com/the-differences-in-cooperative-learning-collaborative-learning/

Delors J. UNESCO Report. ―The four pillars of Education, Learning: The Treasure within‖ [Електронний ресурс] / J. Delors .— 1998. — Режим доступу до ресурсу : http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm ; http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm

Duit R. Zur Rolle der konstruktivistischen Sichtweise in der naturwissenschaftsdidaktischen Lehrund Lernforschung [Електронний ресурс] / Reinders Duit // In: Zeitschrift für Pädagogik. — № 41 (1995) 6. — S. 905–923 — URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-105369. — Режим доступу до ресурсу : http://www.pedocs.de/volltexte/2015/10536/pdf/ZfPaed_1995_6_Duit_Zur_Rolle_der_konstruktivistischen_Sichtweise.pdf

Feden P. D. Methods of teaching: applying cognitive science to promote student learning / Feden Preston D., Vogel Robert M. — Boston : McGraw-Hill, 2003 — 416 p.

Giordan A. Le modèle allostérique et les théories contemporaines de l’apprentissage / А. Giordan // A. Giordan et autres. Conceptions et connaissances Electronic resourse]. — Mode of access : http://www.ldes.unige.ch/publi/rech/th_app. htm. — Date of access : 29.01.2017.

Hattie J. Plenary 4 - Understanding Learning : lessons for learning, teaching and research [Електронний ресурс] / John Hattie, Gregory Yates. — 2013. — pp. 24-39. — 2009–2016 ACER Research Conferences. 10. — Режим доступу до ресурсу : http://research.acer.edu.au/research_conference/RC2013/6august/10

Hussain I. Use of Constructivist Approach in Higher Education [Електронний ресурс] / I. Hussain // An Instructors’ Observation Creative Education. — 2012. — Vol. 3, — No. 2, — 179–184. — Published Online April 2012 in SciRes. — Режим доступу до ресурсу : (http://www.SciRP.org/journal/ce) http://dx.doi.org/10.4236/ce.2012.32028

Hussain I. Practice teaching or internship: Professional development of prospective teachers through their pre-Service training programmes / I. Hussain, S. T. Mahmood // Journal of Educational Research. — 2010. — № 13 — pp. 105–122.

Matthews R. S. Building bridges between cooperative and collaborative learning [Електронний ресурс] / Roberta S. Matthews, James L. Cooper, Neil Davidson, Peter Hawkes // Change. July/August. — 1995. — pp. 34–46. — Режим доступу до ресурсу : http://cei.ust.hk/files/public/ccl_related_stories.pdf )

Reflection of Constructivist Theories in Curren Educational Practice [Електронний ресурс] / Alena Juvova, Stefan Chudy, Pavel Neumeister and others // Universal Journal of Educational Research. — 2015. — № 3(5). — P. 345–349. — Режим доступу до ресурсу : http://www.hrpub.org/download/20150510/UJER6-19503275.pdf

Richardson V. Constructivist Pedagogy [Електронний ресурс] / Virginia Richardson // Teachers College Record. — December, 2003. — Vol. 105. — № 9. — P. 1623–1640. — Режим доступу до ресурсу : http://www.users.miamioh.edu/shorec/685/readingpdf/constructivist%20pedagogy.pdf

What are cooperative and collaborative learning? [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу : http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/coopcollab/




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843221

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.