ЗНАЧУЩІСТЬ СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІТАРНОЇ ПІДГОТОВКИ У МЕДИЧНИХ ВИШАХ

О. С. Ісаєва

Анотація


Важливою складовою гуманітарної підготовки сучасної вищої медичної освіти є особистісно орієнтована парадигма освіти гуманістичного характеру, яка визнає унікальність кожного студента й індивідуальність його освітньої траєкторії. Соціально-гуманітарні дисципліни мають змістовний вплив на формування морально-етичних рис та передбачають подальший розвиток особистісних і професійних якостей студентів вищих медичних навчальних закладів. Метою гуманітарної науки мають бути цілі навчити особу мислити, давати оцінку різноманітним та неоднозначним фактам професійної діяльності чи подіям у суспільстві. Гуманітаризація вищої медичної освіти повинна коригувати єдність культури і освіти з метою навчити студентів детермінувати моральні та деонтологічні аспекти своєї діяльності, поєднувати особисту відповідальність та її результати. Гуманітарна підготовка студента-медика передбачає і його формування як людини культури, акумулювання у нього знань, умінь і якостей, необхідних у професійній діяльності на основі культурологічного підходу, засвоєння ним принципів і норм моралі, цілеспрямоване формування загальнолюдських цінностей.

 

Ключові слова : соціально-гуманітарна підготовка, гуманітаризація, студенти-медики, особистісні та професійні якості.

 

 

Важной составляющей гуманитарной подготовки современного высшего медицинского образования является личностно ориентированная парадигма гуманистического характера, которая признает уникальность каждого студента и индивидуальность его образовательной траектории. Социально-гуманитарные дисциплины имеют содержательное влияние на формирование морально-этических качеств и предусматривают дальнейшее развитие личностных и профессиональных качеств у студентов высших учебных заведений. Гуманитарные науки учат мыслить, давать оценку неоднозначным фактам профессиональной деятельности. Гуманитаризация медицинского образования должна взаимодействовать с единством культуры и образования с целью научить студентов детерминировать моральные и деонтологические аспекты деятельности, сочетать личную ответственность и ее результаты. Гуманитарная подготовка студента предполагает его формирование как человека культуры, аккумулирования знаний и умений, необходимых в профессиональной деятельности на основе культурологического подхода, усвоение принципов морали, целенаправленное формирование общечеловеческих ценностей.

 

Ключевые слова: социально-гуманитарная подготовка, гуманитаризация, студенты-медики, личностные и профессиональные качества.

 

 

A significant part of modern humanitarian training of higher medical education is a personally oriented paradigm of humanistic character in education that recognizes the exclusivity of each student's personality and individuality of own educational course. Social and human disciplines have a substantial influence on the formation of moral and ethical traits and provide further development of personal and professional students' skills at higher medical educational establishments. Humanization of higher medical education must interact in harmony with culture and education, teaching medical students to determine moral and deontological aspects of personal activity and to combine personal responsibility and its results.

The purpose of humanities should be goals to teach a person to think, to assess various and controversial facts of professional activities or events in the community. Humanitarian education should teach a medical student's ability for self-analysis, self-awareness, self-reflection as well as surrounding events. Block of social and humanitarian sciences should provide necessary skills and competencies for future health professionals, which will be gradually implemented into practical process. A crucial element in the system of higher education is social and humanitarian training of future medical specialists. An important task of humanitarian education is to form a doctor of international level, intellectual personality, the core of which being Ukrainian national idea, i.e. the formation of national consciousness, the development of national dignity and self-respect.

Social and humanitarian disciplines significantly influence the development of moral and ethical students' ideal at higher medical educational establishments since the contextual component of humanities has a significant potential. Such qualities as compassion, tolerance, decency and understanding should be developed in students of medical specialties while studying social and humanitarian sciences that will provide parity relations and special emotional interconnection between a doctor and a patient.

The refore, social and humanitarian disciplines should provide initial level of professional and ethical culture formation in medical students with its further implementation into professional activities.

 

Key words : social and humanitarian training, humanitarization, medical students, personal and professional qualities.


Повний текст:

PDF

Посилання


Антипьев А.Г. Гуманизация и гуманитаризация образования : состояние проблемы. / А. Антипьев // Высшее образование в России. – № 6, 2009. – С. 98-102.

Антипьев А.Г., Маркова Ю.С. Основные тенденции развития образования в глобализирующемся мире / А. Антипьев, Ю. Маркова // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. – 2011. – Выпуск 3 (7). – С. 116-122.

Брысина Т.Н. Методологические проблемы гуманитаризации технического образования / Т. Брысина // Гуманитаризация технического образования и гуманизация профессиональной подготовки студентов. Тез. науч.-метод. конфер. – «УлПИ», 1989. – 60 с.

Брысина Т.Н. Теоретико-методологический анализ современной техницистской модели образования / Т. Брысина // Вестник Ульяновского гостехуниверситета, 1998. – № 3. – С. 3-7.

Мень А. Радостная весть / А. Мень. – М. : Слово, 1991. – 80 с.

Плавуцька О. П. Педагогічні умови розвитку духовних цінностей студентів у процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / О. Плавуцька : Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Т., 2010. – 20 с.

Романовский А.Г. Психолого-педагогическая подготовка в свете концепции формирования гуманитарно-технической элиты / А. Романовский // Харьковская школа психологии : наследие и современная наука. – Х. : Изд-во ХНПУ имени Г.С. Сковороды, 2012. – С.129-139.

Швейцер А. Благоговение перед жизнью / А. Швейцер. – М. : Прогресс, 1992. – 572 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843227

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.