ЗАСТОСУВАННЯ ДОКУМЕНТ-КАМЕРИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
Анотація
У статті розглянуто особливості застосування документ-камери майбутнім учителем у навчально-виховному процесі. Висвітлено пріоритети застосування документ-камери у вирішенні освітніх завдань навчального процесу. Проаналізовано роль інформаційно-комунікаційних технологій у візуалізації навчальної інформації. Схарактеризована технічна основа документ-камери: побудова, принцип роботи, функціонування. Визначено дидактичні можливості застосування документ-камери у навчально-пізнавальній діяльності майбутнього вчителя. Розглянуто методична підтримка уроку з використанням документ-камери у реалізації дидактичних принципів (науковості, проблемності, наочності, активності і усвідомленості, доступності), методів (пояснювально-ілюстративних, репродуктивних, пошукових і дослідницьких). Зазначено, що застосування документ-камери у навчально-виховному процесі має ряд переваг у реалізації психологічних аспектів навчання Виділено можливості використання документ-камери у різних спрямуваннях при вивчення дисциплін шкільного циклу. Зазначено Розкрито методичні рекомендації по використанню документ-камери на заняттях.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформаційні ресурси, комунікаційні ресурси, документ-камера, навчально-виховний процес,
принципи навчання, методи навчання.
В статье рассмотрены особенности применения документ-камеры будущим учителем в учебно-воспитательном процессе. Освещены приоритеты применения документ-камеры в решении образовательных задач учебного процесса. Проанализирована роль информационно-коммуникационных технологий в визуализации учебной информации. Охарактеризована техническая основа документ-камеры: построение, принцип работы, функционирование. Определены дидактические возможности применения документ-камеры в учебно-познавательной деятельности будущего учителя. Рассмотрены методическая поддержка урока с использованием документ-камеры в реализации дидактических принципов (научности, проблемности, наглядности, активности и осознанности, доступности), методов (объяснительно-иллюстративных, репродуктивных, поисковых и исследовательских). Отмечено, что применение документ-камеры в учебно-воспитательном процессе имеет ряд преимуществ по реализации психологических аспектов обучения Выделены возможности использования документ-камеры в разных устремлениях при изучении дисциплин школьного цикла. Раскрыты методические рекомендации по использованию документ-камеры на занятиях.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, информационные ресурсы, коммуникационные ресурсы, документ-камера, учебно-воспитательный процесс, принципы обучения, методы обучения.
Informatization of education is to change the role of the teacher, to new methods and organizational forms of training and teachers. The successful use of ICT in the learning process depends on the ability of teachers to organize in a new learning environment, integrate new information and pedagogical technologies in order to produce exciting classes to encourage academic cooperation and collaboration of students. This requires teachers some new technological skills, which should have a teacher in the future, including the ability to develop new ways to use ICT to enrich the learning environment, ICT literacy of students, the development of their knowledge and ability to produce new knowledge. In the professional development of future teachers training takes an important role in the field of new information and communication technologies, including the formation of students' information culture, competence; mastering modern facilities of professional activity; explore the use of didactic principles in teaching equipment; acquisition of practical skills in the information educational environment; forming medya- technological skills to create learning tools. Modern specialist who works in the use and application of ICT training should be knowledgeable in basic resource components of information and communication technologies. Information resources include software, which includes: system software, software, information technology, software educational purposes. Communication resources designed to prepare and transfer information between objects separated in space, including kom'yuternymy networks and information systems. The structure of the communication resources of that technology include computers, network servers, devices, collective supervision, scanner, telecommunication units. In today's media environment a major role when using communication resources occupied interactive surface (sensor board), visualizers information (document cameras), allowing for practice-oriented activities of students and provide more opportunities to organize search and creative work. In the article the features of application Document Camera future teachers in the educational process. Deals with the application priority document camera in solving the educational problems of the educational process. The role of information and communication technologies in the visualization of educational information. Author determined the technical basis document camera: construction, working principle, operation. Determined Didactic possibilities of document camera in the teaching and learning of future teachers. Methodical support lesson using the document camera in realizing didactic principles (scientific, problematic, visibility, activity and awareness, accessibility), methods (explanatory, illustrative, reproductive, search and research). It is noted that the use document camera in the educational process has several advantages in implementing psychological aspects of learning opportunities are allocated using the document camera in different directions in the study subjects school cycle. Indicated reveals guidelines for using the document camera in the classroom.
Key words: information and communication technologies, information resources, communication resources, document camera, the educational process, Mr. avchannya principles, methods.
Повний текст:
PDFПосилання
Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : уч. пос. для студ. вузов / под ред. Е.С. Полат. – М.:, Академия, 2009. – 272 с.
Сичов В.Г., Трофимов О.Є. Лабораторно-практичні роботи з курсу ТЗН і нових інформаційних технологій навчання. – Х.: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2009. – 128 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843237
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.