МОТИВ ТИШИНЫ И ЕГО РОЛЬ В ФОНОСФЕРЕ М. ГОРЬКОГО МАТЕРИАЛЕ ЦИКЛА «ПО РУСИ»)

А. А. Бондаренко

Анотація


У  статті  розглядається  функціонування  мотиву  тиші  у  творчості  М. Горького  на матеріалі  циклу  «По  Русі».  Актуальність  питання  пов’язана  з  підвищенням  інтересу  до постаті Горького та потребою переосмислення його творчості. Новизна обумовлена тим, що мотив тиші, як й інші елементи аудіального спектру горьківскої картини світу, досі майже не досліджувався.  Виявлено  диференціацію  понять  «тиша»  та  «тихо»  у  художньому  світі Горького,  що  проявляється  у  пов’язаності  з  темою  смерті.  Аналіз  функцій  мотиву  тиші  у циклі  оповідань  Горького  є  частиною  дослідження  особливостей  аудіальної  картини  світу письменника, що дає змогу по-новому осмислити засади його поетики. 

 

Ключові слова: мотив, аудіальність, фоносфера, тиша, мовчання. 

 

В статье рассмотрено функционирование мотива тишины в творчестве М. Горького на  материале  рассказов  цикла  «По  Руси».  Актуальность  вопроса  связана  со  вновь возрастающим  интересом  к  фигуре  Горького  и  потребностью  в  переосмыслении  его творчества. Новизна обусловлена тем, что мотив тишины, как и другие элементы аудиальной составляющей горьковской картины мира, еще практически не изучен. Исследование выявило различие понятий «тишина» и «тихо» в художественном мире Горького, что выражается в соотнесенности с темой смерти. Анализ функций мотива тишины в цикле рассказов Горького является  частью  исследования  аудиальной  картины  мира  писателя  и  позволяет  по-новому осмыслить принципы его поэтики. 

 

Ключевые слова: мотив, аудиальность, фоносфера, тишина, молчание. 

 

The study demonstrates silence motive functioning in the M. Gorky creativity on the material of  the  cycle  “Through  Russia”. The  actuality  of this study  linkes  with  a  growing  up  interest  to  the Gorky's figure and the necessity of rethinking of his works. The aim of this study is to explore functional meaning of silence motive which is unexplored as most  other  audial  elements  in  Gorky's  prose.  This  study  is  a  part  of  a research  dedicated  to  the problem  of  acoustic  side  of  Gorky's  prose,  which  is  numerous  and  various.  It  has  a  number  of functions, including the plot and the composition formation.  All  the  main  cultural  constants  associated  with  silence  motif  are  in  the  Gorky's  creativity. These  are  death,  spiritual  growth,  moral  struggles.  This  study  also  shows  an  occasional  author's difference between “тишина” and “тихо” which is based on the Death proximity. It is interesting to point  out  that  traditional  silence  (which  usually  matches  with  “тишина”)  doesn't  have  much correlation with a death motif in Gorky's prose. Instead of it this function belongs to the other kind of silence – “тихо”, which is deeply matched with death in the present, in the past, in the future or even in the peoples thoughts or talks. Silence  motif  also  helps  to  form  the  cycle.  It  comes  through  most  part  of  the  stories, correlating with a child's birth (story “The birth of a man”) in the beginning and a man's death in the end (story “A jolly chap”). A significant author’s attention to the sound or a sound absence confirms the thesis about Silver age art basis in the Gorky’s creativity heritage.

 

Key words: motif, audializm, phonosphere, silence.

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Вершинина М. Г. Фоносемантическая звуковая картина мира [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://liconism.ru/laboratoriya-dictionaries/terminologicheskaya-laboratoriya/610-fonosemanticheskaya-zvukovaya-kartina-mira.html.

Горький М. Полн. собр. соч. Художественные произведения: в 25 т. Т. 14: «По Руси». Акад. наук СССР; Ин-т мировой лит. им. А. М. Горького. М.: Наука, 1972. 631 с.

Зензеря И. В. Парадигматика текстового поля «тишина» в повести В. Короленко «Слепой музыкант» // Пушкинские чтения – 2011. «Живые» традиции в русской литературе: жанр, автор, герой, текст: материалы XVI Междунар. науч. конф.; [под общей ред. В. Н. Скворцова]. СПб.: Ленинградский гос. ун-т им. А. С. Пушкина. 2010. С. 339–345.

Силантьев И. В. Поэтика мотива. М.: Языки славянской культуры, 2004. 294 с.

Словарь русского языка: в 4 т. Т. 4: С–Я / гл. ред. А. П. Евгеньева. М.: Русский язык, 1984. Т. 4. 792 с.

Мухаметов Д. Б. Молчание как компонент русской культуры // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Сер. Филология. 2012. № 5(3). C. 77–82.

Невская Л. Г. Молчание как атрибут смерти // Мир звучащий и молчащий: семиотика звука и речи в традиционной культуре славян / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 1999. С. 149–178.

Ханзен-Лёве А. Русский символизм: Система поэтических мотивов. Ранний символизм / пер. с нем. С. Бромерло, А. Ц. Масевича и А. Е. Барзаха; науч. ред. А. В. Лавров. СПб.: Академический проект, 1999. 507 с.

Эпштейн М. Н. Слово и молчание в русской культуре [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://philosophy.spbu.ru/userfiles/rusphil/Epstein_Slovo_molchanie.pdf.

Schafer R. M. The New Soundscape. A Handbook for the Modern Music Teacher. Vienna: Universal Edition, 1969. 67 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1044308

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.