ОЗНАКИ АВТОРСЬКОЇ ПРИСУТНОСТІ В ПЕРСОНАЛЬНІЙ ОПОВІДІ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ОЛЕКСАНДРА СОЛЖЕНІЦИНА «У КОЛІ ПЕРШОМУ»)

Н. В. Міняйло

Анотація


У статті проаналізовано роль автора як суб’єкта всевідання в персональній оповіді роману О. Солженіцина «У колі першому». Показано, що ця роль вербалізується у формі авторських вставок і афористичних формул, якими автор втручається в оповідь персонажів. Відзначено, що авторський суб’єктивний погляд, оцінний мотив присутні не лише в межах оповіді від персонажа-оповідача, але й у відокремлених авторських монологах-вставках, що відрізняються іншим темпом у межах загальної оповіді, а також в описах довколишньої обстановки, інтер’єру та психологічних рис дійових персонажів. Констатовано, що в діалогах і полілогах авторська присутність визначається в ремарках, які можуть бути розширені до обсягу смислового фрагменту, та в афористичних формулах. І персональна оповідь, і внутрішній монолог персонажів перебувають під загальним контролем автора – основного оповідача, а зовнішній діалог репрезентує власне мовлення персонажів із можливими авторськими ремарками чи реплікамивставками. Відзначено, що в тексті роману загальний полемічний контекст (переважно в діалогічній формі) доповнюється й конкретизується авторськими публіцистичними вставками у формі коротких монологів або афористичних формул, часто іронічно забарвлених. Як висновок зазначено, що діалоги й монологи персонажів (формально розширені діалогічні репліки), а також авторські вставки (репліки, коментарі, ремарки) у романі спрямовані безпосередньо до читача, що не лише допомагає повніше зрозуміти авторські інтенції, але й мотивує на розвиток власного пізнання.

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Akimova I. I. Sposoby vyrazheniya implicitnoj informacii hudozhestvennogo diskursa (na materiale proizvedenij V. Nabokova) : avtoref. dis. … kand. filol. nauk : 10.02.01. Moskva, 1997. 20 s.

Bahtin M. Avtor i geroj: K filosofskim osnovam gumanitarnyh nauk. Sankt-Peterburg : Az buka, 2000. 336 s.

Burov A. A. Vstavnye konstrukcii v proze F. M. Dostoevskogo. Russkaya rech'. 1981. № 5. S. 31–35.

Vinogradov V.V. Izbrannye trudy. YAzyk i stil' russkih pisatelej. Ot Gogolya do Ahma tovoj. Moskva: Nauka, 2003. 390 s.

Volkov O. V. Tochka zreniya avtora kak central'naya problema kompozicii romana M. A. Bulgakova «Master i Margarita». Kategorizaciya mira: prostranstvo i vremya : mater. nauch. konf. / otv. red. E. S. Kubryakova. Moskva : Dialog–MGU, 1997. S. 221–222.

Gulak A. T. Stilisticheskij analiz hudozhestvennogo teksta : uchebnoe posobie. Har'kov : Izd-l' Ivanchenko I.S. 2019. 258 s.

Gulak A. T., Menyajlo N. V. O stilisticheskoj strukture povestvovaniya v romane A. I. Solzhenicina «V kruge pervom». Vіsnik Harkіvs'kogo nacіonal'nogo pedagogіchnogo unіversite tu іmenі G.S. Skovorodi. Russkaya filologiya. 2018. № 1 (63). S. 9–14.

Solzhenicin A. I. V kruge pervom : roman / vstup. st. i primech. M. Petrovoj. Moskva : Nauka, 2006. 796 s. Русская филология. Вестник Харьковского национального педагогического университета имени Г.С. Сковороды. 2021, № 1 (73) 74

Terekhova A. V. Diskurs A. Platonova v kontekstі naukovih іnterpretacіj : avtoref. diss. ... kand. filol. nauk : 10.02.02. Har'kov, 2005. 16 s. 10. Uspenskij B. A. Poetika kompozicii. Sankt-Peterburg : Azbuka, 2000. 352 s.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1572.2021.01.73.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.