ІНСТИТУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНІХ РЕПРЕЗЕНТАЦІЙ ПОПУЛЯРНОЇ ФІЛОСОФІЇ

М. О. Дроботенко

Анотація


У статті розглядається проблема інституалізації освітніх репрезентацій популярної філософії. Філософське осмислення феномену сучасних філософських практик здатне прояснити трансформації, що пов’язані з дидактичним самовизначенням філософії, поглибленням її світоглядного та функціонального потенціалу у сучасних соціокультурних контекстах. Через розробку альтернативних моделей освіти для дорослих, «філософії для ув’язнених» філософія може здійснювати орієнтаційну функцію у суспільстві, сприяти особистісному розвитку кожного індивіда. Аналіз здійснюється на прикладі зарубіжних освітніх проектів філософії у місцях позбавлення волі.

Ключові слова: філософія, популярна філософія, освітні репрезентації, філософська терапія, філософія у в’язниці, філософський діалог.

 

В статье рассматривается проблема институализации образовательных репрезентаций популярной философии. Философское осмысление феномена современных философских практик способно прояснить трансформации, связанные с дидактическим самоопределением философии, углублением ее мировоззренческого и функционального потенциала в современных социокультурных контекстах. Через разработку альтернативных моделей образования для взрослых, «философии для заключенных» философия может осуществлять ориентационную функцию в обществе, способствовать личностному развитию каждого индивида. Анализ осуществляется на примере зарубежных образовательных проектов философии в местах лишения свободы.

Ключевые слова: философия, популярная философия, образовательные репрезентации, философская терапия, философия в тюрьме, философский диалог.

 

The article focuses on the problem of institutionalization of educational representations of popular philosophy. The philosophical understanding of the phenomenon of modern philosophical practitioner is able to clarify the transformations associated with didactic self-determination of philosophy, with deepening its ideological and functional capacity in modern social and cultural contexts. Through the development of alternative models of education for adults and “philosophy for prisoners” philosophy can make orientational function in society, promote personal development of each individual. The analysis is based on the example of foreign educational philosophy projects in prisons. By defining features of such practices it should be noted that they do not have a single training or educational programs. However, this component of being developed in compliance with the general principles such as practical orientation, promotional and educational principles, orientation on performing the philosophical therapy. Philosophizing in prisons makes it possible to understand the social values and attitudes. This helps to resist alienation and rejection of social norms and institutions. The philosophical dialogue organized in prisons, has a dual function: it creates a therapeutic environment for its members and it is therapeutic itself, providing an alternative way of thinking about morality issues, personal identity and self-determination of the society.

Keywords: philosophy, popular philosophy, educational representations, the philosophical therapy, philosophy in prisons, philosophical dialogue.


Повний текст:

PDF

Посилання


The Prison Education Project [Electronic resources] // access mode: website: http://www.prisoneducationproject.org/

Szifris К. Philosophy in Prisons:Opening Minds and Broadening Perspectives through philosophical dialogue // Prison Service Journal. Special Edition: The Transformational Potential of Prison Education. – May 2016. - Issue 225. – Р. 33 – 38.

Further thoughts on philosophy in prisons (from a rank amateur)/ Saterday, March 29, 2014 [Electronic resources] // access mode: http://www.philosophyforlife.org/further-thoughts-on-philosophy-in-prisons-from-a-rank-amateur/

Katheryn Doran De Beauvoir in the Prison Yard // Teaching Philosophy. – 2015 – Volume 15. – Nunber 1. – Р. 6 – 10

Curtis Chang and Andrew Chignell Hope Unbound: A Philosopher Goes to Prison and Finds Hope [Electronic resources ]// Patheos Evangelical. Hosting the Conversation on Fairth. - March 27, 2011 // access mode: http://www.patheos.com/Resources/Additional-Resources/Hope-Unbound-A-Philosopher-Goes-to-Prison-and-Finds-Hope-Curtis-Chang-Andrew-Chignell-03-28-2011

Prison Service Journal. Special Edition: The Transformational Potential of Prison Education. – May 2016. - Issue 225 – 66 P.

Universities & Prisons Engagement. A workshop to sheare and develop practice [Electronic resources] / - 2015 (3/20) - access mode: website: www.sccjr.ac.uk

Prison University project. San Quentin, California [Electronic resources] // access mode: website: https://prisonuniversityproject.org/




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.345323

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.