ЕПІСТЕМОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДИДАКТИКИ КАЗИМИРА ТВАРДОВСЬКОГО
Анотація
З’ясовано, що теорія знання Казимира Твардовського ґрунтується на його психології мислення, теорії судження та теорії пізнання. Здійснено аналіз епістемологічних основ дидактики польського філософа. Доведено, що прерогативою психології мислення для дидактики творець Львівсько-Варшавської школи вважав опис психічних явищ, прерогативою теорії судження – розвиток критичного мислення. Класична концепція істини – у психологічному, логічному та епістемологічному сенсі – слугує вченому критерієм очевидності значення логіки у житті людини та суспільства, необхідне навчання якої він покладав на освітні інституції.
Ключові слова: польська філософія, Казимир Твардовський, епістемологічні основи дидактики.
Выяснено, что теория знания Казимира Твардовского основывается на его психологии мышления, теории суджения и теории познания. Осуществлен анализ эпистемологических основ дидактики польского философа. Доказано, что прерогативой психологии мышления для дидактики творец Львовско-Варшавской школы считал описание психических явлений, прерогативой теории суджения – развитие критического мышления. Классическая концепция истины – в психологическом, логическом и эпистемологическом смысле – служит ученому критерием очевидности значения логики в жизни человека и общества, необходимость обучения которой он возлагал на образовательные институции.
Ключевые слова: польская философия, Казимир Твардовский, эпистемологические основы дидактики.
It has been found out that Kazimierz Twardowski’s theory of knowledge is based on his psychology of thinking, theory of judgement and epistemology. The author has carried out the analysis of Polish philosopher’s epistemology of didactics. It has been proven that the creator of Lwоw-Warsaw school considered the description of mental phenomena the prerogative of psychology of thinking to didactics, the development of critical thinking – the prerogative of theory of judgement. The classical concept of truth – in psychological, logical and epistemological interpretation – serves for the scientist as a criterion of obvious value of logic in human and social life. He laid the necessity of logic study on educational institutions. Psychology and logic Twardowski thought didactic tools acquiring knowledge and developing intelligence, purpose – making true judgments and ability for self making true judgments. Prerogative psychology of thinking for didactics – description of psychic phenomena, prerogatives theory of judgment – the development of critical thinking. The classical concept of truth – the psychological, logical and epistemological sense – serves as a criterion Tvardovsky obvious logic value in human life and society, necessary training which he placed on educational institutions. However, the philosopher understood that "in many cases do not need logic to know what is true and what is not. Without the help of logic [for example] everyone knows that is true, living and experiencing different feelings "
Key words: Polish philosophy, Kazimierz Twardowski, the epistemology of didactics.Повний текст:
PDFПосилання
Sprawozdanie z Ankiety w sprawie nauczania propedeutyki filozoficznej w gimnazjach // Przegl№d Filozoficzny. – 1903. – VI. – s. 241-244.
Twardowski К. Dlaczego wiedza jest potкg№?/ Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 510–523.
Twardowski К. Niezaleїnoњж myњli / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 63–74.
Twardowski К. O czynnoњciach i wytworach. Kilka uwag z pogranicza psychologii, gramatyki i logiki / Kazimierz Twardowski // Rozprawy i artykuіy filozoficzne. – Lwуw: Ksi№їnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 96-128.
Twardowski К. O idio- i allogenetycznych teoriach s№dόw / Kazimierz Twardowski // Rozprawy i artykuіy filozoficzne. – Lwуw: Ksi№їnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 418-420.
Twardowski К. O przes№dach / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 53–62.
Twardowski K. O psychologii, jej przedmiocie, zadaniach, metodzie, stosunku do innych nauk i jej rozwoju / Kazimierz Twardowski // Wybrane pisma filozoficzne. – Warszawa, 1965. – S. 241–291.
Twardowski K. O tak zwanych prawdach wzglкdnych / Kazimierz Twardowski. – Lwуw, 1900. – 25 s.
Twardowski К. O treњci i przedniocie przedstawieс / Kazimierz Twardowski // Psychologia w szkole lwowsko-warszawskiej. – Warszawa, 1997. – S. 68–84.
Twardowski К. Pojкcie logiki jako nauki o prawdziwoњci s№dуw / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 17–22.
Twardowski К. Teoria poznania / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 185–253.
Twardowski К. Teoria s№dуw / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 28–53.
Twardowski K. Wyobraїenia i pojкcia / K. Twardowski. – Lwуw, 1898. – 152 s.
Twardowski К. Zasadnicze pojкcia dydaktyki i logiki do uїytku w seminariach nauczycielskich i w nauce prywatnej / Kazimierz Twardowski. – Lwуw: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, 1901. – 224 s.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164599
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.