ЕПІСТЕМОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДИДАКТИКИ КАЗИМИРА ТВАРДОВСЬКОГО

О. А. Гончаренко

Анотація


З’ясовано, що теорія знання Казимира Твардовського ґрунтується на  його  психології  мислення,  теорії  судження  та  теорії  пізнання. Здійснено  аналіз  епістемологічних  основ  дидактики  польського філософа.  Доведено,  що  прерогативою  психології  мислення  для дидактики  творець  Львівсько-Варшавської  школи  вважав  опис психічних  явищ,  прерогативою  теорії  судження  –  розвиток критичного  мислення.  Класична  концепція  істини  –  у психологічному,  логічному  та  епістемологічному  сенсі  –  слугує вченому  критерієм очевидності значення логіки у житті людини та  суспільства,  необхідне  навчання  якої  він  покладав  на  освітні інституції.

Ключові  слова:  польська  філософія,  Казимир  Твардовський, епістемологічні основи дидактики.

Выяснено, что теория знания Казимира Твардовского основывается на его психологии мышления, теории суджения и теории познания. Осуществлен  анализ  эпистемологических  основ  дидактики польского  философа.  Доказано,  что  прерогативой  психологии мышления  для  дидактики  творец  Львовско-Варшавской  школы считал  описание  психических  явлений,  прерогативой  теории суджения  –  развитие  критического  мышления.  Классическая концепция  истины  –  в  психологическом,  логическом  и эпистемологическом  смысле  –  служит  ученому  критерием очевидности  значения  логики  в  жизни  человека  и  общества, необходимость  обучения  которой  он  возлагал  на  образовательные институции. 

Ключевые  слова:  польская  философия,  Казимир  Твардовский, эпистемологические основы дидактики.

It has been found out that Kazimierz Twardowski’s theory of knowledge is  based  on  his  psychology  of  thinking,  theory  of  judgement  and epistemology.  The  author  has  carried  out  the  analysis  of  Polish philosopher’s  epistemology  of  didactics.  It  has  been  proven  that  the creator  of  Lwоw-Warsaw  school  considered  the  description  of  mental phenomena  the  prerogative  of  psychology  of  thinking  to  didactics,  the development  of  critical  thinking  –  the  prerogative  of  theory  of judgement. The classical concept of truth – in psychological, logical and epistemological interpretation – serves for the scientist as a criterion of obvious value of logic in human and social life. He laid the necessity of logic study on educational institutions.  Psychology  and  logic  Twardowski  thought  didactic  tools  acquiring knowledge  and  developing  intelligence,  purpose  –  making  true judgments  and  ability  for  self  making  true  judgments.  Prerogative psychology of thinking for didactics – description of psychic phenomena, prerogatives theory of judgment – the development of critical thinking. The  classical  concept  of  truth  –  the  psychological,  logical  and epistemological sense –  serves as  a criterion Tvardovsky obvious logic value in human life and society, necessary training which he placed on educational  institutions.  However,  the  philosopher  understood  that  "in many  cases  do  not  need  logic  to  know  what  is  true  and  what  is  not. Without  the  help  of  logic  [for  example]  everyone  knows  that  is  true, living and experiencing different feelings "

Key words: Polish philosophy, Kazimierz Twardowski, the epistemology of didactics.

Повний текст:

PDF

Посилання


Sprawozdanie z Ankiety w sprawie nauczania propedeutyki filozoficznej w gimnazjach // Przegl№d Filozoficzny. – 1903. – VI. – s. 241-244.

Twardowski К. Dlaczego wiedza jest potкg№?/ Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 510–523.

Twardowski К. Niezaleїnoњж myњli / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 63–74.

Twardowski К. O czynnoњciach i wytworach. Kilka uwag z pogranicza psychologii, gramatyki i logiki / Kazimierz Twardowski // Rozprawy i artykuіy filozoficzne. – Lwуw: Ksi№їnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 96-128.

Twardowski К. O idio- i allogenetycznych teoriach s№dόw / Kazimierz Twardowski // Rozprawy i artykuіy filozoficzne. – Lwуw: Ksi№їnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 418-420.

Twardowski К. O przes№dach / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 53–62.

Twardowski K. O psychologii, jej przedmiocie, zadaniach, metodzie, stosunku do innych nauk i jej rozwoju / Kazimierz Twardowski // Wybrane pisma filozoficzne. – Warszawa, 1965. – S. 241–291.

Twardowski K. O tak zwanych prawdach wzglкdnych / Kazimierz Twardowski. – Lwуw, 1900. – 25 s.

Twardowski К. O treњci i przedniocie przedstawieс / Kazimierz Twardowski // Psychologia w szkole lwowsko-warszawskiej. – Warszawa, 1997. – S. 68–84.

Twardowski К. Pojкcie logiki jako nauki o prawdziwoњci s№dуw / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 17–22.

Twardowski К. Teoria poznania / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 185–253.

Twardowski К. Teoria s№dуw / Kazimierz Twardowski // Myњl, mowa i czyn. – Krakуw, 2013. – S. 28–53.

Twardowski K. Wyobraїenia i pojкcia / K. Twardowski. – Lwуw, 1898. – 152 s.

Twardowski К. Zasadnicze pojкcia dydaktyki i logiki do uїytku w seminariach nauczycielskich i w nauce prywatnej / Kazimierz Twardowski. – Lwуw: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, 1901. – 224 s.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164599

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.