ОCВІТА ЯК ЦІННІСНИЙ ЧИННИК У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВИХ СТРАТЕГІЙ УКРАЇНСЬКОГО СТУДЕНТСТВА
Анотація
На основі аналізу основних тенденцій розвитку вищої школи України та матеріалів власного соціологічного дослідження розглянуто місце і роль вищої освіти в життєвих стратегіях сучасного українського студентства. Доведено, що за умов загальної соціально-економічної невизначеності вища освіта зберігає свою цінність і значення у якості важливої соціальної інституції, яка покликана формувати різноманітні особистісні компетенції, духовні запити, готує до успішної діяльності в умовах змін, ризику та інновацій. Для того, щоб вища школа відповідала таким очікуванням, їй необхідно боротися за інтелектуальне лідерство, орієнтуватися на випереджаючі стратегії розвитку, на інтелектуальну економіку.
Ключові слова: освіта, студентство, життєві стратегії, система цінностей.
На основе анализа основных тенденций развития высшей школы Украины и привлечения материалов собственного социологического исследования рассмотрены место и роль высшего образования в жизненных стратегиях современного украинского студенчества. Доказано, что в условиях общей социально-экономической неопре-деленности высшее образование сохраняет свою ценность и значение в качестве важного социального института, призванного формировать разнообразные личностные компетенции, духовные запросы, готовить к успешной деятельности в условиях изменений, риска и инноваций. Для того, чтобы высшая школа отвечала ожиданиям студенчества, ей необходимо бороться за интел-лектуальное лидерство, ориентироваться на опережающие стратегии развития, интеллектуальную экономику.
Ключевые слова: образование, система ценностей, студенчество, жизненные стратегии.
The place and role of higher education in the modern Ukrainian students' life strategies were studied with the original sociological survey materials and also based on the analysis of the main development trends in Ukrainian higher education. Life strategies are defined as a complex phenomenon associated with the key categories that characterize human life in general and their social behavior. Life strategy – a way of organizing the person's own life, the ability to bring living conditions in line with their own values and individual uniqueness. Life strategy servesas a pattern (or plan), in which elments are articulated and integrated into a certain coherent unity: the main purposes of human, understanding (reasoning)) of means (resources) and timeframe to achieve the intermediate and final goals, etc. It is proved that under the conditions of the general socio-economic uncertainty, higher education retains its value and significance as an important social institution designed to form a variety of personal competence, spiritual needs, to prepare for success in the face of change, risk and innovation. In order for the higher education institution to meet the expectations of high school students, it is necessary to fight for intellectual leadership, focus on the forward-looking development strategy and intellectual economy.
Key words: education, value system, students, life strategies.
Повний текст:
PDFПосилання
Дослідження було проведено у жовтні-квітні 2015-2016рр. Опитування проводилося серед студентів очної форми навчання перших і четвертих курсів 35 різних факультетів. Були опитані студенти юридичних, економічних, гуманітарних, соціальних, педагогічних і технічних спеціальностей. Опитування було проведено в 16-ти вищих навчальних закладах: 8 ВНЗ – Центрального, 4 – Південного, 3 – Західного і 1 – Східного макрорегіонів України. Опитування проводилося згідно з випадковою вибіркою, було опитано 2212 респондентів шляхом анкетування. Статистична похибка не перевищує 2,8%.
Минцберг Г. Стратегический процесс / Г.Минцберг, Дж.Б.Куинн, С.Гошал; пер. с англ. – СПб.: Питер, 2001. – 684 с.
Каммингс С. Реконструкция стратегии / Стивен Каммингс; пер. с англ. – Х.: Изд-во Гуманитарный центр, 2010. – 560 с.
Подмазин С.И. Личностно-ориентированное образование: Социально-философское исследование / С.И. Подмазин. – Запорожье: Просвіта, 2004. – 246 с.
Неклесса А.И. Глобальное сообщество: Картография постсовременного мира / Рук. Проекта, сост. И отв. Ред. А.И.Неклесса; Ред. Совет: А.И.Неклесса, Э.В.Сайко, И.Г.Яковенко. – М.: Вост. Лит., 2002. – 463 с.
Конкуренции – да, рынку – нет. Интервью с профессором Фридрихом Гетманном // Логос. – 2013. – №1 (91). – С.144–167.
Столл Л. Нова парадигма навчання / Луїза Столл, Дін Фінк; пер. з англ. – К.: Акта, 2005. – 276 с.
Скубашевська О. Філософія інноваційного розвитку освіти інформаційного суспільства (світоглядно-філософський аналіз): монографія / Ольга Скубашевська. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. – 315 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164612
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.