ОCВІТА ЯК ЦІННІСНИЙ ЧИННИК У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВИХ СТРАТЕГІЙ УКРАЇНСЬКОГО СТУДЕНТСТВА

Ю. В. Заблоцька

Анотація


На  основі  аналізу  основних  тенденцій  розвитку  вищої  школи України  та  матеріалів  власного  соціологічного  дослідження розглянуто  місце  і  роль  вищої  освіти  в  життєвих  стратегіях сучасного  українського  студентства.  Доведено,  що  за  умов загальної  соціально-економічної  невизначеності  вища  освіта зберігає  свою  цінність  і  значення  у  якості  важливої  соціальної інституції,  яка  покликана  формувати  різноманітні  особистісні компетенції, духовні запити, готує до успішної діяльності в умовах змін,  ризику  та  інновацій.  Для  того,  щоб  вища  школа  відповідала таким  очікуванням,  їй  необхідно  боротися  за  інтелектуальне лідерство, орієнтуватися на випереджаючі стратегії розвитку, на інтелектуальну економіку. 

Ключові слова: освіта, студентство, життєві стратегії, система цінностей.

 

На  основе  анализа  основных  тенденций  развития  высшей  школы Украины и привлечения материалов собственного социологического исследования  рассмотрены  место  и  роль  высшего  образования  в жизненных стратегиях современного украинского студенчества.  Доказано, что в условиях общей социально-экономической неопре-деленности  высшее  образование  сохраняет  свою  ценность  и значение  в  качестве  важного  социального  института,  призванного формировать  разнообразные  личностные  компетенции,  духовные запросы, готовить к успешной деятельности в условиях изменений, риска  и  инноваций.  Для  того,  чтобы  высшая  школа  отвечала ожиданиям  студенчества,  ей  необходимо  бороться  за  интел-лектуальное лидерство, ориентироваться на опережающие стратегии развития, интеллектуальную экономику.

Ключевые  слова:  образование,  система  ценностей,  студенчество, жизненные стратегии.

 

The place and role of higher education in the modern Ukrainian students' life strategies were studied with the original sociological survey materials and  also  based  on  the  analysis  of  the  main  development  trends  in Ukrainian  higher  education.  Life  strategies  are  defined  as  a  complex phenomenon associated with the key categories that characterize human life  in  general  and  their  social  behavior.  Life  strategy  –  a  way  of organizing the person's own life, the ability to bring living conditions in line with their own values and individual uniqueness. Life strategy servesas a pattern (or plan), in which elments are articulated and integrated into a  certain  coherent  unity:  the  main  purposes  of  human,  understanding (reasoning))  of  means  (resources)  and  timeframe  to  achieve  the intermediate and final goals, etc. It  is  proved  that  under  the  conditions  of  the  general  socio-economic uncertainty,  higher  education  retains  its  value  and  significance  as  an important  social  institution  designed  to  form  a  variety  of  personal competence, spiritual needs, to prepare for success in the face of change, risk and innovation. In order for the higher education institution to meet the  expectations  of  high  school  students,  it  is  necessary  to  fight  for intellectual  leadership,  focus  on  the  forward-looking  development strategy and intellectual economy.

Key words: education, value system, students, life strategies.


Повний текст:

PDF

Посилання


Дослідження було проведено у жовтні-квітні 2015-2016рр. Опитування проводилося серед студентів очної форми навчання перших і четвертих курсів 35 різних факультетів. Були опитані студенти юридичних, економічних, гуманітарних, соціальних, педагогічних і технічних спеціальностей. Опитування було проведено в 16-ти вищих навчальних закладах: 8 ВНЗ – Центрального, 4 – Південного, 3 – Західного і 1 – Східного макрорегіонів України. Опитування проводилося згідно з випадковою вибіркою, було опитано 2212 респондентів шляхом анкетування. Статистична похибка не перевищує 2,8%.

Минцберг Г. Стратегический процесс / Г.Минцберг, Дж.Б.Куинн, С.Гошал; пер. с англ. – СПб.: Питер, 2001. – 684 с.

Каммингс С. Реконструкция стратегии / Стивен Каммингс; пер. с англ. – Х.: Изд-во Гуманитарный центр, 2010. – 560 с.

Подмазин С.И. Личностно-ориентированное образование: Социально-философское исследование / С.И. Подмазин. – Запорожье: Просвіта, 2004. – 246 с.

Неклесса А.И. Глобальное сообщество: Картография постсовременного мира / Рук. Проекта, сост. И отв. Ред. А.И.Неклесса; Ред. Совет: А.И.Неклесса, Э.В.Сайко, И.Г.Яковенко. – М.: Вост. Лит., 2002. – 463 с.

Конкуренции – да, рынку – нет. Интервью с профессором Фридрихом Гетманном // Логос. – 2013. – №1 (91). – С.144–167.

Столл Л. Нова парадигма навчання / Луїза Столл, Дін Фінк; пер. з англ. – К.: Акта, 2005. – 276 с.

Скубашевська О. Філософія інноваційного розвитку освіти інформаційного суспільства (світоглядно-філософський аналіз): монографія / Ольга Скубашевська. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. – 315 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164612

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.