ЖИТТЄЗНАВСТВО: ФІЛОСОФСЬКІ І КУРИКУЛЯРНІ ОПЦІЇ

С. Ф. Клепко

Анотація


Досліджується  потенціал  терміна  "життєзнавство"  в  сучасній науці і в освіті, зокрема, український дискурс життєзнавства, який афористично  може  бути  репрезентований  імперативом  Петера Слотердайка  "Тобі  потрібно  змінити  своє  життя!".  Розглянуто курикулярні опції життєзнавства: життєзнавство як інтегральна наукова  дисципліна,  глибоко  диференційована  система  знань,  інші його  "форми"  (краєзнавство,  товарознавство,  "новий  навчальний предмет", розвиток життєвих навичок, "нова філософія освіти"). Доводиться, що існуючі курикулярні інтерпретації життєзнавства є  неповними  без  його  філософських  опцій,  які  визначаються відповідями  на  питання  "що  є  життя?"  в  біофілософії  та філософії  життя.  Охоплене  коло  питань  надає  підстави  оцінити процес  проголошення  життєзнавства  новою  філософією  освіти української школи як експлікацію проблем невідповідності сучасного змісту  освіти  викликам  сучасного  суспільства  і  потребам особистості.  Найбільш  актуальними  курикулярними  опціями  в цьому руслі пропонується вважати біопедагогічний і біополітічний ракурси конструювання змісту освіти.

Ключові  слова:  життєзнавство,  життя,  біофілософія, біопедагогіка, біополітика, філософія життя, зміст освіти.

Исследуется  потенциал термина "жизневедение" ("жизнезнание") в современной  науке  и  в  образовании,  в  частности,  украинский дискурс  жизневедения,  который  афористически  может  быть репрезентирован  императивом  Петера  Слотердайка  "Тебе  нужно изменить  свою  жизнь!".  Рассмотрены  куррикулярные    опции жизневедения: жизневедение как интегральная научная дисциплина, глубоко дифференцированная система знаний, другие его "формы" (краеведение,  товароведение,  "новый  учебный  предмет",  развитие жизненных  навычек,  "новая  философия  образования"). Доказывается,  что  существующие  куррикулярные  интерпретации жизневедения  являются  неполными  без  его  философских    опций, которые  определяются  ответами  на  вопрос  "что  есть  жизнь?"  в биофилософии  и  философии  жизни.  Охваченный  круг  вопросов предоставляет  основания  оценить  процесс  провозглашения жизневедения  новой  философией  образования  украинской  школы как экспликацию проблем несоответствия современного содержания образования  вызовам  современного  общества  и  потребностям личности. Наиболее актуальными куррикулярными опциями в этом русле предлагается считать биопедагогический и биополитическийракурсы конструирования содержания образования. 

Ключевые  слова:  жизневедение  ("життєзнавство"),  жизнь, биофилософия,  биопедагогика,  геополитика,  философия  жизни, содержание образования.

Investigate the potential of the term "life science" ("zhyttyeznavstvo" / "zhiznevedenie" / "zhizneznanie") in modern science and in education, in particular, the Ukrainian discourse of "life science" that aphoristic may represent an imperative Peter Sloterdijk, "You need to change your life!". Curricular considered "life science" option: science of life as an integrated discipline, deep differentiated system of knowledge, his other "forms" (regional studies, commodity research, "a new school subject", the development of life skills, "a new philosophy of education"). It is proved that the existing curricular interpretations of "life science" are incomplete without his philosophical options, which are determined by the answers to the question "what is life?" in biophilosophy and philosophy of life. Seized range of issues provides a base to evaluate the process of declaration of "life science" new philosophy of education as the Ukrainian school explication  mismatch problems of modern education content challenges of modern society and the individual's needs. The introduction of the idea to the school "life science" - is the idea of the approach of the content of education to the student life, however existing educational structures –  technology, philosophy, courses and subjects – for the most part focused on the problem of the formation of daily living skills at the expense of formation of the competence and technology the individual capital. Therefore, the most urgent curricular options in this direction should be considered bio-pedagogical perspectives and biopolitical design of educational content. Bio-pedagogical optional "life science" involves the formation of educational content on bio-pedagogic principles, the science that studies the dynamics of life processes at the specially organized systematically targeted by human building activities, which applies methods of measuring biological functions to manage the pedagogical process. Bio-political option "life science" involves the introduction of a bio-political knowledge in modern education, which caused a large-scale intervention of pragmatic ideas and principles of biopolitics in all spheres of public life. A promising embodiment of this option is a representation of modern scientific biology as a structural basis throughout the school system. The discourse of "life science" in the context of education must be recognized in a constructive and promising, subject to filling and transformation in the philosophy of education based on scientific solutions to problems regarding the different versions of a philosophy of life and biophilosophy.

Key words:  "life science" ("zhyttyeznavstvo"), life,  biophilosophy, biopedagogy, biopolitics, philosophy of life, the content of education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Основи життєзнавства у сучасній школі [Текст] : наук.-метод. посіб. / Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України [та ін.] ; редкол.: І. Г. Єрмакова [та ін.]. – Біла Церква : КОІПОПК, 2009. – 312 с.

Некраш Т. В. Діалог педагогічних культур по впровадженню життєзнавства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://svitppt.com.ua/pedagogika/dialog-pedaogichnih-kultur-po-vprovadzhennyu-zhitteznavstva.html

Крисаченко В. С. Екологічна культура: теорія і практика: Навч. посібник.— К.: Заповіт, 1996.— 352 с.

Крисаченко В.С., Хилько М.І. Екологія. Культура. Політика: концептуальні засади сучасного розвитку. – К.: Знання, 2001.

Крисаченко В. С. Проблема викладання життєзнавства в школі у контексті організації екоосвіти / В. С. Крисаченко. – С. 131-136 // Проблеми освіти [Текст] : наук.-метод. зб. Вип. 4 / М-во освіти України, Ін-т змісту і методів навч.. – К. : ІЗМН, 1996. – 159 с.

Шевель А. О. Життєзнавство в системі екологічної освіти України / А. О. Шевель // Перспективи розвитку сучасної біології: тенденції і напрямки: Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф., присвяченої пам’яті академіка М. М. Гришка (Глухів, 8-9 жовтня 2009 р.). – Глухів, 2009. – С. 258-260.

Тімець О. В. Підготовка майбутніх учителів географії і біології до краєзнавчо-туристської роботи з учнями : Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Тімець Оксана Володимирівна ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – К., 2001. – 22 с.

Жук Юрій. Не рубаймо сук, на якому сидимо // Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик «Персонал плюс». – 2010. – № 7 (360). – 24 лютого – 2 березня.

Замский X. С. Умственно отсталые дети: История их изучения, воспитания и обучения с древних времен до середины XX века: Приложение: Дневник Е. К. Грачевой. – М.: НПО «Образование», 1995. – 400 с:

Попов В.И., Попова И.А. Дополнительное образование воспитанников интернатных учреждений как средство их социальной адаптации // Дополнительное образование. – 2001. – №10.– С.20-24.

Штауб И.Ю. Жизневедение. Томск, 2003. Штауб И.Ю. Жизневедение: мультимедиа курс CD. 2010[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ido.tsu.ru/cd-dvd/0/1430/

Сильницкий, Г. Г. "Биографика"- уроки " жизневедения " [Текст] : [Интегрир. курс, включающий историю лит., историю, психологию] / Г.Г. Сильницкий // Российская педагогика между прошлым и будущим: поиск новой парадигмы. – Смоленск, 2001. – С. 280-283

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Основи здоров'я. 5 клас: Посібник для вчителя. — К.: Алатон, 2005. — 264 с.

Програми розвитку життєвих навичок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://school7.osvitakp.com.ua/index.php/schoolh/mmprgn.

Култаєва М.Д. Антропотехнічний поворот та його соціально-філософські та філософсько-освітні імплікації у теоретичних розвідках П. Слотердайка // Філософія освіти. – 2014. – № 1 (14). – С.54-75.

Петер Слотердайк. Ти мусиш змінити своє життя /М.Култаєва, переклад: Sloterdijk Peter. Du muЯt dein Leben дndern. – Frankfurt am Main: Suhrkamp. 2009. -723 S // Філософія освіти. - 2014. - № 1 (14).

Петров, К. А. Постметафизическая философия Петера Слотердайка [Текст] : монография / К. А. Петров. – Москва : РУСАЙНС, 2015. – 123 с.

Птицына И.Б., Музалевский Ю.С. Определение понятия "жизнь" в рамках биологии // Бауэр Э.С. Теоретическая биология. - СПб.: ООО "Росток", 2002. – С. 50-88.

Lander Eric S. Introduction to Biology – The Secret of Life [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.edx.org/course/introduction-biology-secret-life-mitx-7-00x-2#!.

Олескин А.В. Неклассическая биология, уровни биоса и биофилософия // Москва: Научная цифровая библиотека PORTALUS.RU. Дата обновления: 16 января 2007. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.portalus.ru/modules/philosophy/rus_readme.php?subaction=showfull&id=1168942401&archive=1398581676&start_from=&ucat=& (дата обращения: 16.03.2016).

Базалук О.А. «Философия жизни: от волюнтаризма к экзистенциализму» (компаративистский анализ) / Олег Базалук – Винница: О.Власюк, 2006. – 292 с.

Борзенков В.Г. От “философии жизни” к “биофилософии”? // Биофилософия : [Сб. ст. / Отв. ред. А. Т. Шаталов]. – М. : ИФРАН, 1997. – 250 с.; 20 см. – (Серия "Философский анализ оснований биологии". Рос. акад. наук, Ин-т философии). - С.27 – 41

Фрумкин К. Жить — тяжело. Экзистенциальная герменевтика феномена жизни. — “Топос”, 2011, 5 сентября [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.topos.ru/article/ontologicheskie-progulki/zhit-tyazhelo-ekzistentsialnaya-germenevtika-fenomena-zhizni

Степан Процюк розмістив уривок зі свого незавершеного роману у Facebook [2015.03.21] [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://vikna.if.ua/news/category/if/2015/03/21/31721/view

Завьялов Д.А. Биопедагогика = http://elib.kspu.ru/document/11354

Завьялов Д.А. Спортивная метрология = http://elib.kspu.ru/document/11440

Кравченко С.А. Социокультурная динамика еды: риски, уязвимости, востребованность гуманистической биополитики. Монография. М.: МГИМО-Университет, 2014. – 198 с.

Шевчук Д. Біополітика як парадигма розуміння феномену політичного у сучасній філософії[Електронний ресурс] / Д. Шевчук // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філософія. – 2010. – Вип. 7. – С. 59-70.

Олескин А.В. Биополитика. Политический потенциал современной биологии: философские, политологические и практические аспекты. – М.: Научный мир. 2007.- 508 с.

Гусев М.В. К обсуждению вопроса об антропоцентризме и биоцентризме // Вест. Моск. унта. Сер. 16 (Биология). - 1991. - № 1. - С. 3–6.

Гусев М.В. Парадигма биоцентризма и фундаментальное образование // Тезисы Межд. Конф. "Биология, гуманитарные науки и образование". - М.: МГУ.1997. - С.17-19.

Шэфер Г. Оптимальное сочетание фундаментального образования и профессиональной подготовки в университетах будущего // Тезисы Межд. Конф. "Биология, гуманитарные науки и образование". - М. МГУ. - 1997. - С.20-29.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.58722

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.