ДУХОВНО-РЕЛІГІЙНІ ЦІННОСТІ В СВІТСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ (РЕЛІГІЯ І ОСВІТА В УКРАЇНІ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ)

Ю. А. Назаренко

Анотація


В  статті  розглядається  духовно-релігійні  цінності  в  світському освітньому просторі України в період від дохристиянської доби - до 90-х років ХХ ст. Здійснюється системний аналіз історичного аспекту, який вивчає  процеси  поширення,  становлення  та  розвитку  духовно-релігійних цінностей  в  світському  освітньому  просторі  України  через  виявлення умов,  з’ясування  традицій,  окреслення  суттєвих  особливостей вітчизняних  освітніх  і  духовних  традицій.  В  роботі  розкривається специфіка  формування  перших  освітніх  закладів  в  Україні  –  шкіл, колегіумів, вищих освітніх установ та аналізується формат співіснування освітніх,  навчальних  і  релігійних  тенденцій.  Вивчаються  засади виникнення  та  розвитку  концептуально-термінологічної  складової охоплення духовно-релігійних цінностей в Україні. Визначається роль та вплив  православних  і  католицьких  релігійних  установ  на  сферу  освіти, культури  та  суспільство.  Досліджується  формат  формування протистояння  релігії  і  освіти  шляхом  політизації  та  партизації освітнього дискурсу.

Ключові слова: духовність, духовно-релігійні цінності, світський освітній простір.

В  статье  рассматриваются  духовно-религиозные  ценности  в светском  образовательном  пространстве  Украины  в  период  эпохи христианства  и  до  90-х  годов  ХХ  столетия.  Осуществляется системный  анализ  исторического  аспекта,  который  изучает процессы  распространения,  становления  и  развития  духовно-религиозных  ценностей  в  светском  образовательном  пространстве Украины через выявление условий, изучение традиций, определение существенных  особенностей  отечественных  образовательных  и духовных  традиций.  В  работе  раскрывается  специфика формирования  первых  образовательных  учреждений  в  Украине  – школ,  коллегиумов,  высших  образовательных  заведений,  а  также анализируется формат сосуществования образовательных, учебных и  религиозных  тенденций.  Изучаются  основы  возникновения  и развития  концептуально-терминологических  составляющих духовно-религиозных  ценностей  в  Украине.  Определяется  роль  и влияние православных и католических религиозных учреждений на сферу  образования,  культуры  и  общества  в  целом.  Исследуются параметры  формирования  протестантской  религии  и  образования путем политизации  и партизации образовательного дискурса. 

Ключевые  слова:  духовность,  духовно-религиозные  ценности, светское образовательное пространство.

The paper deals with spiritual and religious values  in a secular educational space of Ukraine from the pre-Christian era until 90-ies of the XX century. Systematic analysis of historical aspect was conducted, which studies the processes of distribution, formation and development of spiritual and religious values in a secular educational space of Ukraine through detection of conditions, determination of traditions, identification of significant features of national educational and spiritual traditions. The paper reveals specifics of formation of the first educational institutions in Ukraine - schools, colleges, higher educational institutions and analyzes the format of coexistence educational and religious trends. Principles of emergence and development of conceptual and terminological component of coverage of spiritual and religious values in Ukraine were studied. The role and influence of the Orthodox and Catholic religious institutions in the field of education, culture and society was determined. Format of formation of confrontation of religion and education by politicization and partisation of educational discourse was studied.

Keywords: spirituality, spiritual and religious values, secular educational space.

Повний текст:

PDF

Посилання


Погромська Г. І. Розвиток релігійної освіти у середніх школах Великої Британії : автореф. дис…канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Ганна Іванівна Погромська. – Луганськ, 2009. – 22 с.

Дарманська І. М. Ступенева освіта: історичний аспект / І. М. Дарманська // Педагогічний дискурс . - 2007. - Вип. 1. - С. 59-62.

Сліпушко О.М. Система освітньо-педагогічних уявлень у книжності Київської Русі / О.М. Сліпушко // Літературознавчі студії : збірник наукових праць / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Ін-т філол.. – Вип. 33. – 2013. – 624 с.

Тургенєв К.О. Особливості становлення системи викладання предметів релігійного спрямування в світських навчальних закладах півдня України у 1861-1919 рр. // Південь України: етноісторичний, мовний, культурний та релігійний виміри : зб. наук. праць ІІІ Міжнар. наук. конф., 15–16 квіт. 2011р., Одеса / відп. ред. М. І. Михайлуца. – Одесса : ВМВ, 2011. – 397, [1] с.

Чернега К.А. Православное образование в государственных и муниципальных образовательных учреждениях [Електронний ресурс] / К.А. Чернега. — Режим доступу : http://www.orthedu.ru/culture/chernega.htm

Чернега К.А. Православное образование в государственных и муниципальных образовательных учреждениях [Електронний ресурс] / К.А. Чернега. – Режим доступу : http://www.orthedu.ru/culture/chernega.htm

Релігієзнавство: Підручник / О.П. Сидоренко (ред.). – К. : Знання, 2008. – 470 с.

Лебедєв В. С. Від політики державного атеїзму до релігійної та релігієзнавчої освіти / В. С. Лебедєв // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2014. – № 2. – С. 24–29. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2014_2_7

Міло М. Релігійний вимір у міжкультурній освіти / Мішелін Міло // Релігійна багатоманітність та міжкультурна освіта : посібник для школи / за ред. Джона Кіста / Пер. з англ. — Львів: ЗУКЦ, 2008.– С. 17–25.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.58725

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.