ЗАПИТУВАННЯ-ВИКЛИКИ У ПРОСТОРІ КУЛЬТУРИ

О. П. Гужва, П. Д. Подорожний

Анотація


Саме буття, як зазначає Мартін Ґайдеггер, є питанням, що не знаходить однозначної відповіді. Тільки людина змушена загострювати це питання, з'ясовуючи стосунки  зі світом і виявляючи нескінченність буттєвих сфер і свою залежність від них. Зіткнення нашої свідомості і дійсності – то й є виявлення духовних колізій і гострих запитувань-викликів, що нерідко не знаходять відповіді.

Ключові  слова:  буття  як  запитування,  драматургічна  напруга, свідомість, духовна реальність, духовні колізії.

Само  бытие,  как  отмечает  Мартин  Хайдеггер,  является  вопросом,  не находящим  однозначного  ответа.  Только  человек  вынужден  обострять этот  вопрос,  выясняя  отношения  с  миром  и  выявляя  бесконечность бытийных  сфер  и  свою  зависимость  от  них.  Столкновение  нашего сознания  и  действительности    обнаруживает  духовных  коллизий  и острые вопрошания-вызовы, нередко не находящие ответа.

Ключевые  слова:  бытие  как  вопрошание,  драматургическое напряжение, сознание, духовная реальность, духовные коллизии.

That being, as noted by Martin Heidegger, is an issue that cannot find answers to. Only a man forced to escalate the issue, figuring out relationships with the world and showing infinite existential spheres and their dependence on them. Clash of our consciousness and reality – then is to identify the spiritual conflicts and acute-requested calls, which often do not find the answer. Polls in spiritual conflicts provide an opportunity to explore the nature of human existence that throughout the history of humanity struggles right to exist individual among others: for culture in general – it is a complex unity of the two categories and entities, I and We –  that are born in conditions of family life and must be kept, which would not unprecedented visual form further coexistence, without exclusion becomes hatred, both among families Montekki and Capulets in Shakespeare's "Romeo and Juliet." The development history revealed dependence categories I and We many factors that are perceived as permanent challenges of the reality, and these factors are Permanent, since it is being shipped to human needs, including category emerge and I and We. This is the usual: providing life, food, adapt to theenvironment, procreation. Each is accompanied by the need for rational and complex psychological reactions involved are emotions and moods, thoughts and feelings. The combination of categories I and We, then they, their – Aliens and causes a gradual increase in the endless fields of spirituality, which is simultaneously aimed at the realization of himself that is not possible outside research the whole spectrum of interpersonal relations and relations with the outside world, the universe, nature.

Keywords: life as questioning, dramatic tension, consciousness, spiritual reality, spiritual conflict.

Повний текст:

PDF

Посилання


Гадамер Х.-Г. Актуальность прекрасного /Ханс-Георг Гадамер. – М.: Искусство, 1991. − 367 с.

Гужва А.П. Духовная драма как драма истории / Александр Павлович Гужва. – Луганск: СПД Резиков В.С., 2012. − 208 с.

Гулыга А.В. Гегель. – 2-е изд /А.В. Гулига. – М.: Мысль, 1994. – 272 c.

Древние жития свт. Иоанна Златоуста. Тексты и комментарий. – М.: “Паломник”. Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет. ИМЛИ РАН, 2007. − 528 с.

Мамардашвили М. Лекции о Прусте (психологическая топология пути) / Мираб Мамардашвили. − М.: Ad Marginem, 1995. − 547 c.

Ницше Ф. По ту сторону добра и зла: сочинения. – М.: Эксмо; Харьков: Фолио, 2004. − 847с.

Суханцева В.К. Метафизика культуры / Виктория Константиновна Суханцева. – К.: Факт, 2007. – 368 с.

Хайдеггер М. Бытие и время / М; пер. с нем. М.М.Бибихина. – М.: Ad Marginem, 1997. − 452 c.

Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории: В 2 т. Т.1: Образ и действительность /Освальд Шпенглер; [пер. с нем. И.И.Маханькова]. − М. : Айрис-пресс, 2004. − 523 с.

Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. Т.2: Всемирно-исторические перспективы / Освальд Шпенглер; [пер. И.И. Маханькова]. − М.: Айрес пресс, 2003. – 613 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.58730

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.