ПРОПОВІДЬ ЯК ПРОГРЕСИВНИЙ ДІАЛОГ

Р. П. Соловій

Анотація


Проаналізовано  концепцію  проповіді  як  прогресивного  діалогу  в розумінні  сучасного  євангельського  руху  Виникаючої  церкви.  Досліджено  критику  модерністського  стилю  комунікації,  який базується на раціоналізмі й індивідуалізмі,  монологічній вербальній формі  викладання.  Висвітлено «прогресивний  діалог»,  що  повинен орієнтуватися  на  розвиток  взаємовідносин,  залучати  до  пошуку істини всіх учасників спільноти й перетворювати Біблію зі збірника правил в авторитетного учасника спільноти. Розкрито нову модель проповідника,  який,  враховуючи фактор поетичності,  повинен виступати не в статусі  експерта, а в ролі духовного провідника, що веде людей до таємниці за допомогою запитань і діалогу.

Ключові  слова:  проповідь,  діалог,  гомілетика,  Виникаюча  церква, комунікація, постмодернізм

Проанализировано  концепцию  проповеди  как  прогрессивного диалога  в  понимании  современного  евангельского  движения Появляющейся церкви. Исследовано критику модернистского стиля коммуникации,  основанного  на  рационализме  и  индивидуализме, монологической  вербальной  форме  обучения.  Освещено «прогрессивный  диалог»,  который  должен  ориентироваться  на развитие  взаимоотношений,  привлекать  к  поиску  истины  всех участников  общины  и  превращать  Библию  из  сборника  правил  в авторитетного  участника  общины.  Раскрыто  новую  модель проповедника,  который,  учитывая  фактор  поэтичности,  должен выступать  не  в  статусе  эксперта,  а  в  роли  духовного  проводника, ведущего людей к тайне с помощью вопросов и диалога.

Ключевые  слова:  проповедь,  диалог,  гомилетика,  Появляющаяся церковь, коммуникация, постмодернизм. 

The concept of preaching as a progressive dialogue in understanding of the modern evangelical movement of Emerging church is analyzed. The critique of modernist style of communication, which is based on rationalism and individualism, monologue verbal form of teaching are researched. The “progressive dialogue” that should focus on the development of the relationship, involve the search for truth all members of the community and transform the Bible from the collection of rules in the authoritative member of the community are investigated. It is proposed a new model of preacher, which, given the factor of poetry should act as not an expert and as a spiritual leader, leading people to the mystery by using of questions and dialogue.

Key words: preaching, dialogue, homiletics, communication, Еmerging church, postmodernism.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bohannon J. S. Preaching and the Emerging Church: An examination of four founding leaders: Mark Driscoll, Dan Kimball, BrianMcLaren, and Doug Pagitt Charleston / John S. Bohannon. – SC : CreateSpace, 2010.

Holland R. L. “Progressional Dialogue & Preaching: Are They The Same?” / Richard L. Holland // The Master’s Seminary Journal. – 2006 (Fall). – no. 2. – P.207–222.

Kimball Dan. “The Emerging Church and Missional Theology” / D.Kimball // Listening to the Beliefs of Emerging Churches: Five Perspectives, edited by Robert Webber, 81–105. – Grand Rapids : Zondervan, 2007.

McLaren B. Adventures in Missing the Point: How the Culture-Controlled Church Neutered the Gospel / Brian McLaren, and Tony Campolo. – Grand Rapids : Zondervan Publishing House, 2003.

McLaren B. More Ready Than You Realize: Evangelism as Dance in the Postmodern Matrix / Brian McLaren. – Grand Rapids : Zondervan, 2002.

McLaren B. “Preaching to Postmoderns” / Brian McLaren // Preaching with Power: Dynamic Insights from Twenty Top Pastors, ed. Michael Duduit. – Grand Rapids : Baker, 2006.

Pagitt D. Church Re-Imagined / Doug Pagitt. – Grand Rapids : Zondervan, 2004.

Pagitt D. Preaching Re-Imagined: The Role of the Sermon in Communities of Faith / Doug Pagitt. – Grand Rapids : Zondervan, 2005.

Sweet L. A Is for Abductive: The Language of the Emerging Church / L. Sweet, B. McLaren, and J. Haselmayer. – Grand Rapids : Zondervan Publishing House, 2003.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46938

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.