«ФАРЦА»: ФРЕЙМ, ЩО ЛАМАЄ СТЕРЕОТИПИ ПРО РАДЯНСЬКУ ЛЮДИНУ

О. О. Маркозова

Анотація


Здійснюється  аналіз  сутності,  причин  виникнення  та  впливу фарцовки на формування нового фрейму успіху радянської людини. Показано,  що  довгий  час  фрейми  в  СРСР  працювали  чітко  по Гофману:  як  образи  очікуваних  взаємодій  у  межах  жорстко заданих  суспільством  соціальних  ролей.  Але  в 60-ті  роки  ХХ століття  ситуація  змінилася.  В  результаті  розповсюдження такого  явища,  як  фарцовка,  в  державі  спочатку  стихійно виникають  нові  практики,  а  вже  потім  формуються  фрейми соціальних  взаємодій,  які  швидко  засвоюються  радянськими людьми.  Доведено,  що  фарцовщики  своєю  діяльністю  змінили цінності  та  критерії  успішності  громадян  СРСР,  створили  нову концепцію та тип споживання.

Ключові слова: суспільство, культура, цінності, фрейми, успіх.

Осуществлен  анализ  сущности,  причин  возникновения  и  влияния фарцовки  на  формирование  нового  фрейма  успеха  советского человека.  Показано,  что  долгое  время  фреймы  в  СССР  работали четко по Гофману: как образы ожидаемых взаимодействий в рамках жестко заданных обществом социальных ролей. Но в 60-е годы ХХ века  ситуация  изменилась.  В  результате  распространения  такого явления, как фарцовка, в государстве сначала стихийно возникают новые  практики,  а  уже  потом  формируются  фреймы  социальных взаимодействий, которые быстро усваиваются советскими людьми. Доказано, что фарцовщики своей деятельностью изменили ценности и критерии успешности граждан СССР, создали новую концепцию и тип потребления.

Ключевые слова: общество, культура, ценности, фреймы, успех.

The analysis of the nature, causes and impact on the formation of a new fartsovky frame success of Soviet man. It is shown that long time frames in the USSR by Hoffmann clearly worked: the images of the expected interactions within society rigidly defined social roles. But in the 60 years of the twentieth century the situation changed. The country has gradually increased incomes and, therefore, formed consumer demand for various goods: clothes, furniture, appliances, etc. There is a real consumer revolution, which deal with the planned Soviet economy could not: the shelves in stores, as before, remained empty. Everything felt acutely the problem of deficit, which for years a symbol of the Soviet Union and the lives of its citizens. Since then, the country with catastrophic speed emerging demand for fashion, beautiful things, cosmetics, food quality and more. In order to meet the new needs of citizens appear black marketers. At first they were a few social group of people united by a desire to enrich themselves and, quite incredibly – to show the failure of the communist model and cynicism life. That is basically fartsovka was not only economic, but also ideological phenomenon. Despite the fact that the rules for consumption in the USSR insisted that consume the Soviet people should small and just what dire need, and thirst for extravagance called petty bourgeoisie and condemned by Soviet propaganda, now a new concept and type of consumption that were not typical for the previous period of the Soviet power.Eventually, in one way or another, a relationship fartsovky were involved in almost all the «builders of communism», as if not sold, then bought or wanted to buy a variety of foreign goods. Trading started everything: cosmetics, lighters, pens, sunglasses, cigarettes, gum, music records. Those who had imported stuff, felt some freedom and an advantage over others, "gray" citizens. There was a latent hostility to the ideology of communism and the country that not only created opportunities to meet the needs of the individual, but even prevented this. Gradually began to consider those successful people who have had "branded" things. As society has developed double standard: while condemning black marketers, many did not want to openly communicate with them, but at the same time, no one refused to use their services. Thus, from the spread of the phenomenon of fartsovka, the first state spontaneously emerging new practice, and then formed a new social interactions frames that are quickly absorbed by the Soviet people. There is a reorientation of values of Soviet citizens from collectivism to individualism and individual success criteria are its achievements in the material sphere. 

Key words: society, culture, values, frames, success.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бевзенко Л. Зміст життєвого успіху: соціально-культурологічний контекст / Л. Бевзенко // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2000. – № 1. – С. 34–51.

Супоницкая И. М. Успех и удача: отношение к труду в американском и российском обществе / И. М. Супоницкая // Вопросы философии. – 2003. – №5. – С 44–56.

Маркозова О. О. Механізм мотивації досягнення життєвого успіху людини / О.О. Маркозова // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія / редкол. А.П. Гетьман та ін. – Х.: Право, 2014. – 2014. – №2 (21). – С. 214–221.

Маркозова О. О. Зміна уявлень людей про успіх як наслідок ідеологічних впливів постмодернізму / О. О. Маркозова // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія / редкол. А.П. Гетьман та ін. – Х.: Право, 2013. – 2013. – №5 (19). – С. 338–345.

Маркозова О. О. Самостійність людини як основна передумова досягнення життєвого успіху / О. О. Маркозова // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія / редкол. А.П. Гетьман та ін. – Х.: Право, 2013. – № 4 (18). – С. 151–159.

Романов П. Фарца: Подполье советского общества потребления / П. Романов, Е. Ярская-Смирнова // Неприкосновенный запас. – 2005. – №5(43) 42–63.

Васильев Д. Фарцовщики. Как делались состояния. Исповедь людей «из тени» / Д. Васильев. – Невский проспект, 2009. – 180 с.

Веллер М. Легенда о родоначальнике Фарцовки Фиме Бляйшице // Легенды Невского проспекта. – Изд-во: АСТ, 2012. – 384 с.

Романов П. «Чистая фарца»: социальный опыт взаимодействия советского государства и спекулянтов / П. Романов, М. Суворова //Неформальная экономика в постсоветском пространстве: проблемы исследования и регулирования / Под ред. И. Олимпиевой и О. Паченкова. СПб.: ЦНСИ, 2003. – С. 148–164.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46941

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.