ОНТОЛОГІЇ ЛІТЕРАТУРНИХ КАЗОК ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ. В КОНТЕКСТІ АНТИФОБІАЛЬНОГО ДИСКУРСУ

К. М. Богун

Анотація


Жахи  війн  і  тоталітарних  режимів  привели  до  інтенсифікації розробки  антифобіальних  дискурсів  в  межах  літературної  казки першої  половини  ХХ  ст.  Авторка  вважає,  що  серед  цих  дискурсів найбільш  ефективними  є  практики,  що  спираються  на «оптимістичні  онтології».  Наразі  закладається  образ  світу,  в основу якого покладено добро, а в тексті використовуються алюзії сакральних  сенсів.  В  статті  здійснюється  спроба  перевести літературні  образи  на  рівень  філософських  понять  субстанції, буття, центру буття, зв’язку іманентного  та трансцендентного блага,  витлумачення  зла  як  небуття.  Основна  увага  приділяється аналізу антифобіального дискурсу казок Т. Янссон про Мумі-тролів та компаративному аналізу онтології цих творів з картиною світу казок  П.Треверс  про  Мері  Поппінс.  Іншою  темою  є  визначення філософської  складової  казок  К. Чуковського  як  витлумачення страху  в  якості  симулякру  колективної  свідомості.  В  статті здійснено  реконструкцію  дотепної  рефлексії  К. Чуковського  щодо претензій деяких практик радянського тоталітарного суспільства на  статус  антифобіальних.  Також  на  прикладі  радянської літературної  казки  розглядаються  ідеологічні  та  сцієнтичні антифобіальні практики.

Ключові  слова:  онтологія,  страх,  жах, «фобіальний  поворот», антифобіальні практики, літературна казка.

Ужасы  войн  и  тоталитарных  режимов  привели  к  интенсивной разработке  антифобиальных  дискурсов  в  пределах  литературной сказки  первой  половины  ХХ  в.  Автор  считает,  что  среди  этих дискурсов  наиболее  эффективными  являются  практики,  которые опираются  на «оптимистические  онтологии».  В  данном  случае закладывается образ бытия, в основу которого положено добро, а в тексте  используются  аллюзии  сакральных  смыслов.  В  статье осуществляется попытка перевести литературные образы на уровень философских  понятий  субстанции,  бытия,  центра  бытия,  связи имманентного  и  трансцендентного  блага,  истолкования  зла  как небытия.  Основное  внимание  уделяется  анализу  антифобиального дискурса  сказок  Т. Янссон  о  Муми-тролях  и  компаративному анализу  онтологии  этих  произведений  и  картины  бытия  сказок П. Трэверс  о  Мэри  Поппинс.  Другой  темой  является  определение такой  философской  составляющей  сказок  К. Чуковского  как понимание страха в качестве симулякра коллективного сознания. В статье  осуществлено  реконструкцию  остроумной  рефлексии К. Чуковского  относительно  претензий  некоторых  практик советского  тоталитарного  общества  на  статус  анифобиальных.Также на примере советской литературной сказки рассматриваются идеологические и сциентистские антифобиальные практики.

Ключевые  слова:  онтология,  страх,  ужас,  фобиальный  поворот,  атифобиальные практики, литературная сказка.

The horrors of the wars and totalitarian regimes resulted in the intensification of the anti-phobial discourse in the literary fairy-tale of the first half of XX ct. The author argues that the most effective of those discourses are those supported by the “optimistic ontologies”. They create a world-image that has fundamental Good as their base, and the texts make use of the allusions on the sacred senses. The article expounds the possibility of conversion of literary imagery to the philosophical categories of substance, existence, the centre of Being, the interconnection of the immanent and the transcendental Good and the understanding of Evil as non-Being. One of the central themes is the analysis of the anti-phobial discourse of T. Jansson’s “Moomin” series and the comparative analysis of their ontology with the world picture of P. Travers “Mary Poppins” series. The other theme is the defining the philosophic component of K. Chukovsky’s fairy-tales as the understanding of fear as a collective consciousness simulacrum. The author of the article reconstructs K. Chukovsky’s witty reflection on the anti-phobial pretentions of some Soviet totalitarian practices. Some ideological and scientific anti-phobial practices are illustrated with the help of the Soviet literary fairy-tale.     

Key words: ontology, fear, horror, «phobial turn», anti-phobial practices, literary fairy-tale.

Повний текст:

PDF

Посилання


Выполозки змей (сброшенная шкура) https://vk.com/topic-22588753_30222833

Зелинский Ф.Ф. История античных религий : Древнегреческая религия. Религия эллинизма. Рим и его религия. Римская империя и христианство / Ф.Ф.Зелинский. – Ростов н/Д : Феникс, 2010. – 478 с.

Змей – краткая энциклопедия символов. http://www.symbolarium.ru/index.php/Змей Памела Ліндон Треверс. Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії. https://uk.wikipedia.org/wiki/Памела_Ліндон_Треверс (дата обращения – 25.01.16)

Потанина Н.Л. Об одном из ключенвых образов «Хроник Нарнии» К.С.Льюиса: к проблеме символа / Н.Л.Птанина, М.В.Родина. – http://cyberleninka.ru/article/n/ob-odnom-iz-klyuchevyh-obrazov-hronik-narnii-k-s-lyuisa-k-probleme-simvola (дата обращения – 26.01.16)

Колесник Е. С. Шекспировская интерпретация безумия: предвосхищение принципов психоанализа и деконструкции / Е.С. Колесник // Вестник Ишимского государственного педагогического института им. П. П. Ершова. – 2014. – № 3 (15). – С. 107–115.

Лосев А.Ф. Афродита / А. Ф. Лосев // Мифы народов мира. Энциклопедия в двух томах. – Т. 1. – М. : Советская энциклопедия, 1987. – С. 132–135.

Столяр М.Б. Советская смеховая культура / М. Б. Столяр. – К.: Стилос, 2011. – 301 с.

Фрай М. Колдовский феминизм Памелы Трєверс / Макс Фрай http://www.guelman.ru/frei/macht/gazeta8.html д(ата обращения – 26.01.16)

Шатерникова М. Памела Трэверс, «Мэри Поппинс» и Уолт Дисней. История и кино / Марианна Шатерникова // Чайка. – № 3 (254). – 2014. https://www.chayka.org/node/5941




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46945

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.