ПОНЯТТЯ І СТРУКТУРА ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ В СИСТЕМІ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Система екологічного виховання ефективний чинник досягнення і здійснення екологічно безпечного розвитку суспільства. Тому розвиватися вона має в органічній єдності з екологічною освітою, а корелюватися з діяльністю засобів масової інформації та культурою. В Україні система екологічного виховання поки ще тільки формується, але реалізовуватися вона повинна системно і цілеспрямовано. Ефективно й потужно розгорнутися окремі сегменти екологічного виховання зможуть лише за умови налагодження взаємодії один з одним. Отож, формування загальної стратегії екологічного виховання є завданням загальносуспільного значення. Для його успішної реалізації необхідне належне осмислення поняття і структури екологічного виховання особистості в системі виховної діяльності суспільства.
Ключові поняття: екологічне виховання, екологічне самовиховання, морально-екологічне виховання, еколого-естетичне виховання.
Система экологического воспитания – эффективный фактор достижения и осуществления экологически безопасного развитияобщества. Поэтому развиваться она в органическом единстве с экологическим образованием, а коррелировать – с деятельностью средств массовой информации и культуры. В Украине система экологического воспитания пока еще только формируется, но реализовываться она должна системно и целенаправленно. Эффективно и мощно развернуться отдельные сегменты экологического воспитания смогут только при условии налаживания взаимодействия друг с другом. Так, формирование общей стратегии экологического воспитания является задачей всеобщего значения. Для его успешной реализации необходимо должное осмысление понятия и структуры экологического воспитания личности в системе воспитательной деятельности общества.
Ключевые слова: экологическое воспитание, экологическое самовоспитание, морально-экологическое воспитание, эколого-эстетическое воспитание.
System of ecological education is an effective factor in achieving and implementing environmentally sound development of society. Therefore, it has to develop in organic unity with ecological education and be correlated with activities of the mass media and culture. In Ukraine, system ecological education is still being formed, but it must be implemented systematically and purposefully. Different segments of ecological education can effectively and powerfully deploy only provided establishing of cooperation with each other. Thus, the formation of an overall strategy for ecological education is a task of general public importance. For its successful implementation proper understanding of the concept and structure of the ecological education of a person in the educational system of society is required.
Key words: ecological education, ecological self-education, moral and ecological education, ecological and aesthetic educationПовний текст:
PDFПосилання
Зязюн І.А. Учитель у контексті державної національної програми освіти / І. А. Зязюн // Психолого-педагогічні новини. Інформ. бюлетень АПН України. 1994 № 1. С. 4-5.
Мусієнко М. М. Екологія: Тлумачний словник / Мусієнко М. М. та ін. К.: Либідь, 2004. 376 с.
Основи стійкого розвитку: Навч. посіб / За заг. ред. Л. Г. Мельника. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 654 с.
Ярчук Г. В. Екологічна парадигма у формуванні світоглядно-моральних цінностей студентів: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Г. В. Ярчук. К., 2009. 16 с.
Салтовський О. І. Основи соціальної екології / О. І. Салтовський. К.: МАУП, 1997. 168 с.
Єфімець О. П. Філософські виміри екологічного виховання / О. П. Єфімець [Електронний ресурс] // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія „Філософія” 2008. № 28. Режим доступу до журн.: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VKhnpu/Filos/2008_28/3.html
Салтовський О. І. Основи соціальної екології / О. І. Салтовський. К.: МАУП, 1997. 168 с.
Матузова І. Г. Структура моделі системних професійно важливих характеристик екологічно вихованого фахівця / І. Г. Матузова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 13. Запоріжжя, 2011. С. 116-124.
Ясвин В. А. Психология отношения к природе / В. А. Ясвин. М.: Смысл, 2000. 456 с.
Большак Л. І. Впровадження екологозабезпечуючих інновацій в навчальний процес вищих учбових закладів / Л. І. Большак // Гілея: науковий вісник. К., 2011. Вип. 49. С. 470-481.
Дерябо С. Д. Экологическая педагогика и психология: [Учеб. пособие для вузов] / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин. Ростов н/Д.: Фенікс,1996 476с.
Колесник Ю. Л. Педагогічні технології морально-екологічного виховання студентів технічних ВНЗ / Ю. Л. Колесник // Духовність особистості. 2011. Вип. 4. С. 102-109.
Карпенкова Н. І. Еколого-естетичне виховання ліцеїстів у процесі ознайомлення з історико-природними заповідниками Криму: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Н. І. Карпенкова. Луганськ, 2008. 20 с.
Рудковська І. В. Еколого-естетичне виховання у школах Німеччини: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / І. В. Рудковська. Луганськ, 2005. 20 с.
Юрченко Л. І. Екологічна культура як системотворчий чинник екологічної безпеки: автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.04 / Л.І. Юрченко. Харків, 2009. 31 с.
Жук Н. В. Про сутність понять “природоохоронна діяльність” і “екологічне виховання” та їх засвоєння учнями молодших класів / Н.В. Жук [Електронний ресурс] // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту ім. П. Д. Осипенко. Педагогічні науки 1999 № 2 Режим доступу до журн.: http://www.bdpu.org/scientific_published/pedagogics_2_1999/6.doc
Сапожников С.В. Екологічне виховання студентів вищих навчальних закладів I II рівнів акредитації будівельного профілю:Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / С. В. Сапожников. Херсон, 2006. 20 с.
Медведев В. И. Экологическое сознание: Учебное пособие / В. И. Медведєв, А. А. Алдашева. М.: Логос, 2001. 384 с.
Ярчук Г. Екологічне виховання: сутність та основні напрями / Г. Ярчук // Вища освіта України. 2008. № 2. С. 91-97.
Салтовський О. І. Основи соціальної екології / О. І. Салтовський. – К.: МАУП, 1997. 168 с.
Колесник Ю. Л. Специфічні особливості морально-екологічного виховання в технічному університеті / Ю. Л. Колесник // Духовність особистості . 2013. Вип. 4. С. 80-87.
Онопрієнко В. П. Позанавчальні методи і засоби виховання екологічної свідомості / В. П. Онопрієнко // Гілея: науковий вісник. К., 2012. Вип. 63. С. 466-469.
Єфімець О. П. Філософські виміри екологічного виховання / О. П. Єфімець [Електронний ресурс] // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія „Філософія” 2008. №28. Режим доступу до журн.: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VKhnpu/Filos/2008_28/3.html
Сапожников С.В. Екологічне виховання студентів вищих навчальних закладів I II рівнів акредитації будівельного профілю: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / С. В. Сапожников. Херсон, 2006. 20 с.
Онопрієнко В. П. Екологічний контекст андрагогіки / В. П. Онопрієнко // Гілея: науковий вісник. К., 2011. Спецвипуск. С. 489-497.
Черновол Н. Екологічна компетентність майбутніх інженерів: віддалена перспектива чи реальність сьогодення? / Н. Черновол [Електронний документ] // Педагогіка і психологія професійної освіти. 2009. №6. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ujrn/Soc_Gum/Pippo/2009_6/Chernovol.htm
Матвійчук А. В. Екологічна деонтологія та практичні проблеми ціннісно-смислових трансформацій: освітній аспект / А. В. Матвійчук // Гілея: науковий вісник. К., 2012. Вип. 64. С. 416-421.
Білик Л.І. Теоретико-методичні основи формування екологічної відповідальності студентів у системі виховної роботи вищого технічного навчального закладу: Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Л. І. Білик. Черкаси, 2005. 51 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46949
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.