ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНОЙ ИДЕНТИФИКАЦИИ В ИНТЕРНЕТ-ПРОСТРАНСТВЕ

А. К. Фандеева

Анотація


Данная  статья  посвящена  проблеме  социальной  идентификации  в среде  Интернет,  а  именно – в  виртуальных  сообществах.  В результате исследования было выявлено, что виртуальный характер социальных  групп  пользователей  сети  Интернет  не  отменяет  их социальные  характеристики.  Однако  механизмы  виртуальных идентификационных  практик  имеют  ряд  особенностей,  что позволяет говорить о влиянии виртуального мира на формирование идентичности.

Ключевые  слова:  социальная  идентификация,  идентичность, Интернет, группа, сообщество.

Дана  стаття  присвячена  проблемі  соціальної  ідентифікації  в середовищі  Інтернет,  а  саме  –  у  віртуальних  спільнотах.  У результаті  дослідження  було  виявлено,  що  віртуальний  характер соціальних  груп  користувачів  мережі  Інтернет  не  скасовує  їх соціальні  характеристики.  Проте  механізми  віртуальних ідентифікаційних  практик  мають  ряд  особливостей,  що  дозволяє говорити про вплив віртуального світу на формування ідентичності.

Ключові  слова:  соціальна  ідентифікація,  ідентичність,  Інтернет, група, спільнота.

Internet enjoys more than 30% of the population today. This fact has led to a revival of interest in the scientific community to the subject of virtual reality. The question arises: will the mechanisms of social identification of modern man due to his falling into a "global network of the world wide web"? This article deals with the problem of social identification in the Internet environment, namely – in virtual communities. The study found that virtual nature of social groups of Internet users does not change their social characteristics. However, the mechanisms of virtual identification practices have a number of features: 1) The Internet and communication technologies allow expansion of the social contexts in which people can interact; 2) The group identification is more stable, compared with the personal; 3) identification of the group is carried out strictly according to the will and desire of the individual; 4) transition from one virtual community to another is very easy and allows you to overcome the limitations of identification with certain communities. This allows you to talk about the impact of the virtual world on the formation of identity.

Key words: social identification, identity, Internet, group, community.

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Новейший философский словарь / [Сост. и гл. н. ред. Грицанов А.А.]. – 3-е изд., испр. – Мн.: Книжный Дом, 2003. – 1280 с. – (Мир энциклопедий).

Ядов В.А. Социальная идентификация в кризисном обществе / В.А. Ядов // Социологический журнал. – М., 1994. – № 1. – С. 35-52.

Jenkins Richard. Social identity. Тhird edition / Richard Jenkins. – London & New York.: Routledge, 2008. – 237 p.

Лфн Вуфгчю Ыщсшфд Швутешен хЭлектронный ресурс] / Deaux Kay. –

Режим доступа: https://www.utexas.edu/courses/stross/ant393b_files/ARTICLES/identity.pdf




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46961

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.