СТЕПОВА ЕЛЛАДА: АНТИЧНІ ФІЛОСОФСЬКІ ВЧЕННЯ У ПІВНІЧНІЙ ПОНТИДІ
Анотація
У статті досліджується становлення оригінальних філософських концепцій на українських теренах в добу античності. В цей час територія України була вкрита давньогрецькими колоніями, які доходили аж до Ворскли і акумулювали культуру і духовність народів Еллади та Скіфії. Очевидно, йдеться не лише про інтеграцію відповідних цінностей, а й про певний культурний синкретизм, який виразно простежуються у філософії, поезії, риториці, художніх творах та витворах мистецтва, містобудівництві, сільському господарстві та військовій справі. Аналізується філософська діяльність Анахарсіса Скіфського, Біона Борісфеніта та Сфера Боспорянина, творчість яких розглядається крізь призму полілогу ідей Великої Скіфії та Великої Греції. Філософські вчення вихідців з Північного Причорномор’я відрізняються як зв’язком з загальними тенденціями свого часу так і різнобічністю й оригінальністю. Це пов’язано з їх маргінальним становищем, перебуванням на межі культур, в епіцентрі культурних синтезів.
Ключові слова: еллінська і скіфська культури, творчий полілог, синтетичність, українська філософська традиція.
В статье исследуется становление оригинальных философских концепций на украинской территории в эпоху античности. В это время территория Украины была покрыта древнегреческими колониями, которые доходили до Ворсклы и аккумулировали культуру и духовность народов Эллады и Скифии. Очевидно, речь идет не только об интеграции соответствующих ценностей, но и об определенном культурном синкретизме, который четко наблюдается в философии, поэзии, риторике, художественных произведениях и произведениях искусства, градостроительстве, сельском хозяйстве и военном деле. Анализируется философская деятельность Анахарсиса Скифского, Биона Борисфенита и Сфера Боспорянина, творчество которых рассматривается сквозь призму полилога идей Великой Скифии и Великой Греции. Философские учения выходцев из Северного Причерноморья отличаются как связью с общими тенденциями своего времени, так и своей разносторонностью и оригинальностью. Это связано с их маргинальным положением, пребыванием на грани культур, в эпицентре культурных синтезов.
Ключевые слова: эллинская и скифская культуры, творческий полилог, синтетичность, украинская философская традиция.
The article investigates the emergence of original philosophical concepts on Ukrainian territory in antiquity. At that time, the territory of Ukraine was covered with ancient greek colony that reached Vorskla and accumulated culture and spirituality of the peoples of greece and Scythia. Obviously, it’s not just about the integration of the relevant values, but also of a certain cultural syncretism, which is clearly observed in philosophy, poetry, rhetoric, literary works and works of art, urban planning, agriculture and military affairs. The philosophical activity of Anacharsis the Scythian, Bion Borisfenita and Scope Bosporyanina whose work is seen through the prism of ideas polylogue great Scythia and Magna grecia. The philosophical doctrine of natives of the Northern Black Sea as a different relationship with the general tendencies of his time, and his versatility and originality. This is due to their marginalized position, stay on the edge of crops, in the epicenter of cultural synthesis.
Keywords: Hellenic and Scythian culture, creativity polylogue, synthetical, Ukrainian philosophical traditionПовний текст:
PDFПосилання
Виноградов Ю.Г. Граффити из святилища Аполлона на западном те-меносе Ольвии / Ю.Г. Виноградов, А.С. Русяева // Херсонесский сборник. – 2001 — №11. – С. 134-143.
Геродот. Історії / Геродот; ред. П.П. Толочко [та ін.]; АН України. Ін-т археології. – К. : Наукова думка, 1993. – 575 с.
Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов / Диоген Лаэртский ; под ред. А.Ф. Лосева ; АН СССР. Ин-т философии. – М. : Мысль, 1979. – 620 с.
Костенко Л. Вибране / Л. Костенко. – К. : Дніпро, 1989. – 559 с.
Липа Ю. Призначення України / Ю. Липа. – Нью-Йорк : Говерля, 1953. – 1953. – 308 с.
Маланюк Є. Нариси з історії нашої культури / Є. Маланюк. – Нью-Йорк: Український Народний Університет; Організація Оборони Чотирьох Свобід України; спілка Української молоді Америки, 1954. – 81 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.32447
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.