МОВНА КОМПЕТЕНЦІЯ СТУДЕНТСТВА ТА МОВНА СИТУАЦІЯ В УКРАЇНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ У КОНТЕКСТІ НАБЛИЖЕННЯ УКРАЇНИ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

О. В. Яковлева

Анотація


Характер  і  особливості  будь-якого  підходу  до  проблеми  мовної ситуації в українських ВНЗ, у системі освіти загалом, а також у сфері  мовної  компетенції  учнівської  і  студентської  молоді  прямо залежать  від  розуміння  тих  цілей  і  завдань,  які  ставляться  та досягаються у рамках цієї системи. Відповідність мовної ситуації та  мовної  компетенції  стратегічним  цілям  національного  та державного розвитку забезпечується державною мовною політикою. Підходи українських науковців до розуміння мети освіти вирізняє схильність до акценту на прикладних аспектах освітнього процесу, а також його ролі у націотворчому процесі й формуванні національної  ідентичності.  Освітня  сфера  повинна  сприяти розширенню функцій української мови внаслідок надання їй статусу єдиної  державної.  У  сфері  освіти  відбувається  остаточне формування й закріплення мовної компетенції особистості. Мовна компетенція  має  здатність  змінюватися  у  ході  подальшої діяльності  особистості,  проте  її  наріжні  засади  та  визначальні принципи виявляють підвищений ступінь інерційності, залишаючись,  як  правило,  незмінними  протягом  усього  життя особистості.  Внаслідок  дії  низки  факторів,  таких,  як  державна мовна політика у сфері освіти, автономія ВНЗ та їхня можливість значною мірою на свій розсуд регулювати мовні практики та мовну  поведінку  учасників  навчального  процесу  залежно  від  конкретних  умов  та  обставин, – освітня  сфера  виявляє  у  мовному  питанні  певну самостійність.

Ключові  слова:  багатомовність,  двомовність,  мовна  ситуація, мовна компетентність, європейський освітній простір, вітчизняні університети.

Характер  и  особенности  любого  подхода  к  проблеме  языковой ситуации  в  украинских  вузах,  в  системе  образования  в  целом,  а также  в  сфере  языковой  компетенции  учащихся  и  студенческой молодежи  напрямую  зависят  от  понимания  тех  целей  и  задач, которые  ставятся  и  достигаются  в  рамках  этой  системы. Соответствие  языковой  ситуации  и  языковой  компетенции стратегическим целям национального и государственного развития обеспечивается  государственной  языковой  политикой.  Подходы украинских  ученых  к  пониманию  цели  образования  отличает склонность  к  акценту  на  прикладных  аспектах  образовательного процесса,  а  также  его  роли  в  нациотворческом  процессе  и формировании национальной идентичности. Образовательная сфера должна способствовать расширению функций украинского языка в результате  предоставления  ему  статуса  единственного государственного. В сфере образования происходит окончательное формирование  и  закрепление  языковой  компетенции  личности. Языковая  компетенция  имеет  способность  меняться  в  ходе дальнейшей  деятельности  личности,  однако  ее  краеугольные основания  и  определяющие  принципы  проявляют  повышенную степень  инерционности,  оставаясь,  как  правило,  неизменными  в течение всей жизни личности. В результате действия ряда факторов, таких, как государственная языковая политика в сфере образования, автономия  вузов  и  их  возможность  в  значительной  степени  по своему  усмотрению  регулировать  языковые  практики  и  речевое поведение  участников  учебного  процесса  в  зависимости  от конкретных  условий  и  обстоятельств, - образовательная  сфера обнаруживает в языковом вопросе определенную самостоятельность

Ключевые  слова:  многоязычие,  двуязычие,  языковая  ситуация, языковая компетенция, европейское образовательное пространство, отечественные университеты.

The nature and characteristics of any approach to the language situation in Ukrainian universities, in the education system in general and in the linguistic competence of pupils and students directly depend on the understanding of the goals and objectives are achieved and are put in that system. Compliance with the language situation and linguistic competence to the strategic objectives of national and state development is provided by the state language policy. Ukrainian scientists approaches to the understanding of the purpose of education are distinguished by a tendency to focus on applied aspects of the educational process and its role in the process of nation creation and formation of national identity. The education sector should contribute to the expansion functions of the Ukrainian language as a result of granting it the status of a single state language. In the field of education the final formation and consolidation of  linguistic  competence  of  the  individual  come  off.  Language competence  has  the  ability  to  change  during  the  follow-up  activity  of personality, but its angular grounds and defining principles show a high level  of  inertia,  remaining  typically  constant  throughout  the  life  of  the individual. As a result of a number of factors such as the state language policy in education, university autonomy and their ability largely at own discretion to adjust the language practices and language behavior of the educational process depending  on  specific  conditions and circumstances  – educational field identifies the language issue in certain independence.

Key  words:  multilingualism,  bilingualism,  language  situation,  language competence, European educational space, local universities

Повний текст:

PDF

Посилання


Белов М. В. У истоков сербской национальной идеи. Механизмы формирования и специфика развития. Конец ХУІІІ – середина 30-х гг. ХІХ века / М. В. Белов. – С.-Пб. : Алетейя, 2007. – 544 с.

Гірц К. Інтерпретація культур. Вибрані есе / К. Гірц ; [пер. з англ. Н. Комарової]. – К. : Дух і Літера, 2001. – 542 с.

Дзюба І. Україна перед сфінксом майбутнього / І. Дзюба // Сучасність. – 2001. – № 12. – С. 73.

Дьюї Д. Демократія і освіта / Дж. Дьюї ; [пер. з англ. М. Олійник, І. Босак, Г. Пехник] – Львів : Літопис, 2003. – 294 с.

Журавлева Е. А. Вариативность как основной признак мировых языков / Е. А. Журавлева // Георусистика. Первое приближение. – Симферополь : Антиква, 2010. – С. 34.

Кремень В. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результат / В. Кремень. – К. : Грамота, 2005. – 447 с.

Кремень В. Україна: проблеми самоорганізації: [в 2 т.]. / В. Г. Кремень, Д. В. Табачник, В. М. Ткаченко. – К. : Промінь, 2003. – Т. 2. : Десятиріччя суспільної трансформації. – 2003. – 464 с.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф. Лосев. – М. : Мысль, 1978. – 614 с.

Ортега-і-Гассет, Х. Місія Університету / Х. Ортега-і-Гассет // Ідея Університету : Антологія ; упоряд. М. Зубрицька та ін. – Львів : Літопис, 2002. – С. 73-88




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.22417

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.