САМООБМЕЖЕННЯ ЯК ОДИН З ГОЛОВНИХ ЗАСОБІВ САМОРОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ

Л. М. Сідак

Анотація


У  статті  досліджено  феномен  самообмеження  як  духовний  та соціально-економічний  фактор.  Виявлено,  що  його  антипод  – споживацтво,  викликає  деструктивні  явища  як  на  рівні особистості,  так  і  на  рівні  соціуму,  зокрема  в  економіці.  Адже самообмеження – важливий прояв свободи та засіб саморозвитку особистості,  а  також  і  творчості,  які  є  її  основною екзистенціальною  потребою.  Доведено,  що  розвиток  особистості можливий лише у формі саморозвитку як прояв свободи, а руйнація особистості – це  втрати  свободи,  підкорення  особистості закономірностям або примусу. Самообмеження  є  також  засобом  соціалізації  і  виховання особистості,  а  також  невід’ємним  елементом  праці,  а  отже, повинно бути характерною рисою здорової економіки та соціуму в цілому.  Творчість  не  можна  відокремити  від  праці,  а  остання  у свою чергу є і засобом саморозвитку, і основою економіки. Навпаки, споживацтво як антипод самообмеження закономірно призводить до  деструкції  особистості  і  соціуму.  Отже,  повернення  до традиційних  українських  моральних  цінностей  помірності, самообмеження  і  самопожертви – необхідна  умова  подолання системної  кризи,  що  охопила  українське  суспільство  і  важливий засіб успішного саморозвитку особистості. 

Ключові  слова:  самообмеження,  потреба,  споживацтво,  свобода особистості, руйнація особистості, саморозвиток особистості

В  статье  исследовано  феномен  самоограничения  как  духовный  и социально-экономический  фактор.  Выявлено,  что  его  антипод – потребительство,  вызывает  деструктивные  явления  как  на  уровне личности, так и на уровне социума, в том числе в экономике. Ведь самоограничение – важнейшее  проявление  свободы  и  средство саморазвития  личности,  а  также  и  творчества,  которые  есть  ее основной  экзистенциальной  потребностью.  Доказано,  что  развитие личности  возможно  лишь  в  форме  саморазвития  как  проявление свободы, а разрушение личности – это потеря свободы, подчинение закономерности или принуждению.  Самоограничение  является  также  неотъемлемым  способом социализации  и  воспитание  личности,  а  также  обязательным элементом труда, и таким образом, должно быть характерной чертой здоровой экономики и социума в целом. Творчество нельзя отделить от труда, а последний, в свою очередь, есть средством саморазвития и  основой  экономики.  Наоборот,  потребительство  как  антипод самоограничения  закономерно  приводит  к  деструкции  личности  и социума. Таким образом, возвращение к традиционным украинским моральным  ценностям  самоограничения,  умеренности  и самопожертвования – необходимое  условие  преодоления системного  кризиса,  который  охватил  украинское  общество,  и важнейшее средство саморазвития личности. 

Ключевые  слова:  самоограничение,  потребность,  потребительство, свобода личности, разрушение личности, саморазвитие личности

The  article  describes  the  phenomenon  of  self-restraint  as  a  spiritual,social  and  economic  factor.  It  is  acknowledged  that  its  antipode,  the consumerism,  tends  to  lead  to  destructive  phenomena  both  on  the individual and social level, e.g. in the sphere of economy. The matter isthat self-restraint is an important manifestation of freedom and the means of  personal  self-development,  as  well  as  creativity,  which  all  are considered to be a basic existential need. It is proved that human personal development  is  possible  only  in  the  form  of  self-development  as  a freedom manifestation, while the destruction of a personality means the loss  of  freedom,  subordination  of  the  individual  to  some  principals  or compulsion.   Self-restraint is also the means of socialization and brining up, as well asthe integral part of work, and thus must be the characteristics of a sound economy and society in general. Creativity shouldn’t be separated from work,  either,  and  the  latter  in  this  way  becomes  a  means  of  both  self-development and the economical growth. On the contrary, consumerism as  the  antipode  of  self-restraint  naturally  leads  to  the  destruction  of  an individual  and  society.  Thus,  the  return  to  traditional  Ukrainian  moral values of temperance, self-restraint and abnegation is the only necessary condition of coping with the systematic total crisis that has overwhelmedUkrainian  society,  being  at  the  same  time  an  important  means  of  a successful individual’s self-development. 

Key  words:  self-restraint,  need,  consumerism,  personal  freedom,destruction of an individual, self-development

Повний текст:

PDF

Посилання


Воробьёв С.Л. Онтологические образы психологии / С.Л. Воробьёв // Человек. – 1995, №1.– С. 26-31.

Давыдов Ю.Н. Вебер и Булгаков (Христианская аскеза и трудовая этика) / Ю.Н.Давыдов // Вопросы философии. – 1994, № 2. – С. 54-73.

Донцов И.А. Самовоспитание личности / И.А.Донцов. – М., 1984. – 283 с.

Лозовой В.О., Сідак Л.М. Саморозвиток особистості у філософській рефлексії і соціальній практиці / В.О. Лозовой, Л.М Сідак. – Х., 2006. – 256 c.

Фрейд З. Психоаналитические этюды / З.Фрейд. – Минск, 1999. – 698 с.

Фром Э. Анатомия человеческой деструктивности / Э. Фром. М., 1998. – 678 с.

Шкоринов В.П. К проблеме самоограничения / В.П. Шкоринов // Философские науки. – 1991, №3. – С.139- 142.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.22422

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.