ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУТУ ОСВІТИ У СУЧАСНОМУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОМУ ДИСКУРСІ

С. В. Куцепал

Анотація


Аналізується освіта як соціальний інститут, визначаються основні підходи до викликів, які сучасність  адресує як соціуму в цілому, так і  такому  соціальному  інституту  як  освіта,  доводиться необхідність модернізації вищої освіти.

Ключові слова: освіта, соціум, соціальний інститут,  «суспільство знань», модернізація.

Анализируется  образование  как  социальный  институт, определяются  основные  ответы  на  вызовы  современности, адресованные  как  обществу  в  целом,  так  и  образованию  как социальному  институту,  аргументируется  необходимость модернизации высшего образования.

Ключевые  слова:  образование,  социум,  социальный  институт, «общество знаний», модернизация.   

Education has been analysed as a social institution as well as the main approaches to the challenges, which up-to-dateness addresses both the whole society and such social institution as education, have been determined, necessity of higher education modernization has been proved.      The fact, that modern society has different level of cultural development, different social groups imagine aims and sense of their own lives in different ways is clearly specified in the article. It is also pointed out, that in XXI century some problems of education, which has to give toolchain for overcoming of “educational crisis”, provide up-to-date educational process, create intelectual resource for fundamental transformations of educational practices and improvement of educational discourse, have been actualized and intensified. The author proved, that development of modern civilization is impossible without improvement of educational process, because education playsvery special role in our society and asserts its interaction with other social spheres, such as economics, politics, law, culture. Some changes in educational process become very time-urgent today, so this process needs normalization, standardization, universalization and considering the factthat the way of getting knowledge and scills has to be individual for eachperson.

Key  words:  education,  society,  social  instoitution,  “society  ofknowledge”, modernization.


Повний текст:

PDF

Посилання


Горбунова Л. С. Складнісне мислення як відповідь на виклик епохи / Л. С. Горбунова // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євро інтеграційних процесів / [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 35-49.

Скотна Н.В.. Особа в розколотій цивілізації: освіта, світогляд, дії / Н.В. Скотна. – Львів: Українські технології, 2005. – 384 с.

Горкгаймер М. Критика інструментального розуму / М. Горкгаймер. – К.: ППС-2002, 2006. – 282 c.

Юнгер Ф.Г. Совершенство техники; Машина и собственность / Ф.Г. Юнгер; Пер с нем. И.П. Стребловой. – СПб.: Владимир Даль: Фонд университета, 2002. – 560 с.

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна / Ж.-Ф. Лиотар; Пер. с. фр. Н.А. Шматко. – М.: Институт экспериментальной социологии, СПб.: Алетейя, 1998. – 160 с.

Дебор Г. Общество спектакля / Г. Дебор; Пер. с фр. / Перевод C. Офертаса и М. Якубович. – М.: Логос 1999. – 224 с.

Best S., Kellner D. The postmodern adventure: Science, technology, and cultural studies at the third millennium. – 2001; Best S., Kellner D. Debord and the postmodern turn: New stages of the spectacle. – 2007; Best S., Kellner D. Postmodern theory: critical interrogations. New York: The Guilford Press, 1991.– 320 р.

Пролеєв С. В. Освітній проект модерну та сучасний університет / С.В. Пролеєв, В. В. Шамрай // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів / [авт. кол.: В.Андрущенко(керівник), М.Бойченко, Л.Горбунова, В.Лутай та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 154-178.

Попова О.Б. Освіта як складова громадянського суспільства: автореф.дис. на здоб.наук.ступеня кандидата філос. наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Київ, 2013. – 20 с.

Фуко М. Безумие, отсутствие творения / Фуко М., Юнг К. Матрица безумия. – М.: ООО Издательство АСТ, 2007. – С. 121-154.

Мамардашвили М. Как я понимаю философию / М. Мамардашвили. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.

Радіонова Н.В. Філософська комунікація як чинник структурування культурно-освітнього простору на Слобожанщині у ХІХ ст.: автореф.дис. на здоб.наук.ступеня доктора філос. наук за спеціальністю 09.00.10 – філософія освіти. – Харків, 2009. – 32 с


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.