УНИВЕРСИТЕТСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ:ТРАНСФОРМАТИВНОЕ ОБУЧЕНИЕ КАК ПУТЬ К АВТОНОМНОМУ МЫШЛЕНИЮ
Анотація
Глубокие изменения во всех сферах человеческой жизни, вызванныеглобальными трансформациями, позволяют говорить о современности как эпохе цивилизационного перехода, для которойхарактерны «разжижение» прежних «плотных» иерархическихструктур и институтов, и непрерывное становление новых,пластичных, «текучих» ризоморфных структур в модусенеопределенности. Индивид, выброшенный тектоническими сдвигами систем из безопасных и устойчивых ниш своегосуществования в терминалы «пространств потоков» и «вневременного времени», вынужден отправиться в номадическоепутешествие самотрансформаций длиною в собственную жизнь. В этой связи встает вопрос, каким должно быть современноеобразование, чтобы действительно быть современным. В динамикеландшафта образования для взрослых доминирующая рольпереходит к трансформативному обучению, центром которогостановится университет. В данной статье теориятрансформативного обучения взрослых рассматривается какрелевантный подход к образованию индивида, способного статьавтономным коммуникативным субъектом гражданскогообщества в условиях глобальных трансформаций.
Ключевые слова: университетское образование, образование длявзрослых, теория трансформативного обучения, Мезироу, системаориентаций, смысловые схемы, смысловые перспективы, склад ума,дезориентирующая дилемма, критическая рефлексия, рациональный дискурс.
Глибокі зміни в усіх сферах людського життя, викликані глобальними трансформаціями, дозволяють говорити про сучасність як епоху цивілізаційного переходу, якій притаманні «розрідження» колишніх «щільних» ієрархічних структур та інститутів, і безперервне становлення нових, пластичних, «плинних» різоморфних структур в модусі невизначеності. Індивід, викинутий тектонічними зрушеннями систем з безпечних і стійких ніш свого існування в термінали «просторів потоків» і «позачасового часу», змушений вирушати в номадичну подорож самотрансформацій завдовжки у власне життя. У цьому зв'язку постає питання, якою має бути сучасна освіта, щоб дійсно бути сучасною. В динаміці ландшафту освіти для дорослих домінуюча роль переходить до трансформативного навчання, центром якого стає університет. В даній статті теорія трансформативного навчання дорослих розглядається як релевантний підхід до освіти індивіда, здатного стати автономним комунікативним суб'єктом громадянського суспільства в умовах глобальних трансформацій.
Ключові слова: університетська освіта, освіта для дорослих, теорія трансформативного навчання, Мезіроу, система орієнтацій, смисловсхеми, смислові перспективи, склад розуму, дезорієнтуюча дилема,критична рефлексія, раціональний дискурс.
The profound changes in all spheres of human life caused by the globaltransformation, allow us to speak about the present as the era ofcivilizational transition, which is characterized by "thinning" the former"dense" hierarchical structures and institutions, and the continuousemergence of new, plastic, "fluid" rhizomatic structures in the modeuncertainty. Individual, thrown out of safe and stable niches of his/her existence by tectonic systems shifts in the terminals of 'space of flows' and 'timeless time', is forced to head off to a nomadic journey of self-transformations for a period of individual own life. In this context, the question of what modern education should be to become really modern, arises. The dominant role in the dynamics of adult education landscape belongs to transformative learning. University becomes the center of such education. The transformative adult learning theory is considered as the relevant approach to education of the individual, which is able to become an autonomous communicative actor of the civil society in terms of global transformations.
Keywords: university education, adult education, transformative learning theory, Mezirow, frame of references, meaning schemes, meaning perspectives, habits of mind, disorienting dilemma, critical reflection, premise reflection, critical reflection, rational discourseПовний текст:
PDF (Русский)Посилання
Zygmunt Bauman. Liquid Modernity. Cambridge: Polity, 2000.
Ulrich Beck. World at Risk. Cambridge, Polity Press, 2008; Ulrich Beck. What is Globalisation? Cambridge, Polity Press, 1999.
Bateson G. Social Planning and Concept of Deutero-Learning // Relation to the Democratic Way of the Life / Ed. By L.Brison, L.Finkelstein. N.Y.,1942.
Bateson G. The Logical Categories of Learning and Communication, In: Steps to an Ecology of Mind. Collected essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology.Northvale, New Jersey – London, Jason Aronson Inc., 1972, pp. 284-314.
Bauman Z. The Individualized Society. Cambridge: Polity, 2001.
Merriam S. (2004). The Changing Landscape of Adult Learning Theory/ Review of Adult Learning and Literacy, volume 4 (2003). Project of the National Center for the Study of Adult Learning and Literacy. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Boston, 2004 / http://www.ncsall.net/index.php@id=497.html
Knowles, M. S. (1968). Andragogy, not pedagogy. Adult Leadership, 16(10), p. 350–352.
Knowles, M. S., & Associates. (1984). Andragogy in action: Applying modern principles of adult learning.San Francisco: Jossey-Bass.
Draper, J. A. (1998). The metamorphoses of andragogy.Canadian Journal for the Study of Adult Education, 12(1), p. 3–26.
Hartree, A. (1984). Malcolm Knowles’ theory of andragogy: A critique. International Journal of Lifelong Education, 3(3).
Knowles, M. S. (1989). The making of an adult educator. San Francisco: Jossey-Bass.
Grace, A. P. (1996). Taking a critical pose: Andragogy — Missing links, missing values. International Journal of Lifelong Education, 15(5).
Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning. Chicago: Association Press, Follett.
Straka, G.A. (Ed.). (2000). Conceptions of self-directed learning: Theoretical and conceptual considerations.Muster, Germany: Waxman.Mezirow, J. (1985). A critical theory of self-directed learning. In S. Brookfield (Ed.), Self-directed learning: From theory to practice (New Directions for Continuing Education, 25). San Francisco: Jossey-Bass.
Brockett, R. G. (2000). Is it time to move on? Reflections on a research agenda for selfdirected learning in the 21st century. In T. J. Sork, V. Chapman, & R. St. Clair (Eds.), Proceedings of the 41st annual adult education research conference, pp. 543–544. Vancouver: University of British Columbia.
Hatherley, Rebecca J. (2011). Mezirow’s Transformative Learning Theory. Athabasca University, Canada, February.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning.San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (2003). Transformative learning as discourse. Journal of Transformative Education,1(1).
Mezirow, J. (1997, Summer). Transformative learning: Theory to practice. In P. Cranton (Ed.), New directions for adult and continuing education: No. 74. Transformative learning in action: Insights from practice, pp. 5-12. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action: Vol. 1: Reasonand the Rationalization of Society,trans. T. McCarthy. Boston, MA: Beacon Press, 1984.
Habermas, J. (1987). The Theory of Communicative Action: Vol. 2: Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason, trans. T. McCarthy. Boston, MA: Beacon Press.
Habermas, J. (1971).Knowledge of human interests. Boston: Beacon.
Habermas, J. (1996). Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy,trans. W. Rehg. Cambridge: Polity Press.
The Transformative Learning Centre. Retrieved July 27, 2004, from Transformative Learning Centre Web site: http://tlc.oise.utoronto.ca/index.htm
Kitchenham, A.(2008). (University of Northern British Columbia, Canada) The Evolution of John Mezirow's Transformative Learning Theory// Journal of Transformative Education Volume 6 Number 2 April, pp. 104-123 / http://jtd.sagepub.com/content/6/2/104
Mezirow, J. (1978a). Education for perspective transformation: Women’s re-entry programs in community colleges. New York: Teacher’s College, Columbia University.
Mezirow, J. (1978b). Perspective transformation. Adult Education, 28, pp. 100-110.
Mezirow, J. (Ed.), Taylor E.W.(Ed.) and Associates. (2009). Transformative Learning in Practice: Insights from Community, Workplace, and Higher Education. October, Jossey-Bass.
Mezirow, J. (Ed.). (2000). Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey-BassBaumgartner, L.M. (2001). An update on transformational learning. In S.B. Merriam (Ed.), New directions for adult and continuing education: No. 89. The new update on adult learning theory (pp. 15-24). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Cranton, P. (2002, Spring). Teaching for transformation. In J.M. Ross-Gordon (Ed.), New directions for adult and continuing education: No. 93. Contemporary viewpoints on teaching adults effectively (pp. 63-71). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Mдlkki, K. (2011). Rethinking disorienting dilemmas within real-life crises: The role of reflection in negotiating emotionally chaotic experiences. Adult Education Quarterly. 1–23, Online First Article.
Mezirow, J. (1995) Transformative Theory of Adult Learning. In M. Welton (ed.), In Defense of the Lifeworld. Albany: State University of New York Press.
Mezirow, J. (1998a). Cognitive processes: Contemporary paradigm of learning. In P. Sutherland (Ed.), Adult learning: A reader (pp. 2-13). Stirling, VA: Kogan Page.
Mezirow, J. (1998b). On critical reflection. Adult Learning Quarterly, 48 (3).
Cranton, P. (2006). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Dirkx, J., Smith, R. (2009). Facilitating transformative learning: engaging emotions in an online context. In J. Mezirow and E. W. Taylor (Eds.), Transformative learning in practice: Insights from community, workplace, and higher education (pp. 24-38). San Francisco: Jossey-Bass
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.