ЗНАЧУЩІСТЬ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ДЛЯ СУЧАСНИХ СУСПІЛЬСТВА ТА ОСВІТИ

І. В. Горохова

Анотація


Проаналізовано основні інтерпретації поняття критичного мислення з акцентом на огляд сучасного стану дослідження питання в українській філософській та спеціальній літературі.  Запропоновано  розрізняти  когнітивний,  соціальний,  процедурний  напрями аналізу  критичного  мислення  як  основні.  Виявлено  значимість  розвитку  критичного мислення  як  для  самого  процесу  освіти,  так  і  для  майбутньої  суспільної  діяльності особистості. Критичне мислення більшою мірою є коректним слідуванням певним процедурам, коли  цінність  окремої  дії  і  окремого  результату  підпорядковується  загальній  правильності поведінки. Ідеалом критичної дії тоді буде вже не правильна реакція, а вибудовування власного сценарію поведінки, яка має проактивний характер, а не характер наздоганяючої події поведінки. Процедура  критичного  мислення  повинна  забезпечувати  не  просто  ініціативну  позицію  його носія, але його провідну роль у визначенні ходу і напрямки розвитку подій. В час інформаційної війни тільки критичне мислення може врятувати нашу свідомість від маніпуляційного впливу всемогутніх медіа. Критичне мислення – це не просто вміння мислити, це вміння мислити раціонально, вміння розуміти свої думки, вміння розуміти думки інших, вміння приймати самостійно  правильне рішення, свідомо оцінюючи ситуацію.  Все це  ставить перед  філософією  освіти  чітке  і  нагальне  завдання  вивчити  умови  успішного  розвитку критичного мислення засобами освіти. 

Ключові  слова:  критичне  мислення,  мислення,  когнітивізм,  цінності,  мова, мовлення.

Проанализированы  основные  интерпретации  понятия  критического  мышления  с акцентом  на  обзор  современного  состояния  исследования  вопроса  в  украинской философской и специальной литературе. Предложено различать когнитивное, социальное, процедурное  направления  анализа  критического  мышления  как  основные.  Выявлена значимость развития критического мышления как для самого процесса образования, так и для  будущей  общественной  деятельности  личности.  Критическое  мышление  в  большей степени  является  корректным  следованием  определенным  процедурам,  когда  ценность отдельного  действия  и  отдельного  результата  подчиняется  общей  правильности  поведения. Идеалом  критического  воздействия  тогда  будет  уже  не  правильная  реакция,  а  выстраивание собственного  сценария  поведения,  которое  имеет  проактивный  характер,  а  не  характер догоняющего события поведения. Процедура критического мышления должна обеспечивать не просто  инициативную  позицию  его  носителя,  но  его  ведущую  роль  в  определении  хода  и направления  развития  событий.  Во  время  информационной  войны  только  критическое мышление  может  спасти  наше  сознание  от  манипуляционного  влияния  всемогущих  медиаКритическое  мышление  –  это  не  просто  умение  мыслить,  это  умение  мыслить  рационально, умение  понимать  свои  мысли,  умение  понимать  мысли  других,  умение  принимать самостоятельно  правильное  решение,  сознательно  оценивая  ситуацию.  Все  это  ставит  перед философией  образования  четкую  и  насущную  задачу  изучения  условий  успешного  развития критического мышления средствами образования.

Ключевые  слова:  критическое  мышление,  мышление,  когнитивизм,  ценности, язык, речь.

The basic interpretation of the concept of critical thinking with an emphasis on current status of the issue research in Ukrainian philosophical and special literature is analyzed. It is proposed to distinguish the cognitive, social, procedural directions of the analysis of critical thinking as basic. The importance of critical thinking for both the educational process and for future social activities of the individual is revealed. Critical thinking is more correct following the  certain  procedures  when  the  value  of  the  individual  actions  and  individual  result  is subordinated to the general correctness of behavior. Ideal of the critical impact will be not the right reaction, but the alignment of own script for behavior that is proactive in nature, not the nature of the event catching behavior. The critical thinking procedure should provide not just proactive position of its bearer, but his leading role in determining the course and direction of events development. In the situation of informational war only critical thinking can save our consciousness from the impact of the mighty media manipulation. Critical thinking is not just the  ability  to  think,  it  is  the  ability  to  think  rationally,  the  ability  to  understand  our  own thoughts, the ability to understand the thoughts of others, the ability to make up your mind to reach the only right decision, consciously assessing the situation. All this makes philosophy of education take clear and the urgent task to study conditions for the successful development of critical thinking by means of education. 

Keywords: critical thinking, thinking, cognitivism, values, language, speech.

Повний текст:

PDF

Посилання


Баханов К.О. Традиції та інновації в навчанні історії в школі: Дидактичний словник-довідник /К.О.Баханов. – Запоріжжя: Просвіта, 2002. – 108 с.

Брунер Дж. Психология познания. За пределами непосредственной информации / Под ред. А.Р.Лурия. – М.: Прогресс, 1977. – 412 с.

Выготский Л.С. Мышление и речь. Изд. 5, испр. /Л.С.Выготский. – М.: Лабиринт, 1999. – 352 с.

Глазкова І.Я. Навчальний діалог як засіб формування навичок критичного мислення // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С.57-62.

Солсо Р. Когнитивная психология /Р. Солсо; пер. с англ. Н.Ю. Спомиор. – СПб.: Питер, 2000. – 592 с.

Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках історії /С.О.Терно // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С. 5-13.

Федчиняк А.О. Розвиток критичного мислення учнів на уроках вивчення історії повсякденності в 8-9 класах /А.О.Федчиняк // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С. 32-39.

Халабузар О.А. Характеристика помилок та утруднень під час формування критичного мислення як одного з показників культури логічного мислення студентів /О.А.Халабузар // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2008. – С. 118-125.

Халперн Д. Психология критического мышления /Д. Халперн; пер. с англ. Н. Мальгиной, С. Рысева, Л. Царук. – СПб: Питер, 2000. – 512 с.

Resnick L. B. Cognition and instruction / L. B. Resnick // Psychology and learning: The master lecture series / B. L. Hammonds (Ed.). – Washington, DC: American Psychological Association, 1985. – P. 127-186.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.