ВЗАЄМОДІЯ МІЖ ОСВІТОЮ ТА ФІЛОСОФІЄЮ ОСВІТИ: ВІД ПРОТОКООПЕРАЦІЇ ДО МУТУАЛІЗМУ

С. Ф. Клепко

Анотація


У статті досліджується взаємодія філософії освіти і освіти як інституційних систем. Гіпотетично виокремлюються «гравітаційні», «слабкі», «електромагнітні» та «сильні» взаємодії між філософією освіти та освітньою практикою. Огляд взаємодій між освітою та філософією освіти як виробництвом/розвитком проривних методів проектування та створення нових освітніх інституцій і систем, нових смислів, знань і технологій пропонується проводити за аналогією з 9 типами найбільш важливих взаємодій між різними популяціями. Встановлюється, що серед взаємодій між філософією освіти і освітою домінує протокооперація як форма співжиття, при якій філософія освіти і освіта одержують переваги від об'єднання, але їхнє співіснування не є обов'язковим для їхнього виживання. Окреслюється перспектива взаємодії між філософією освіти та освітньою практикою за зразком мутуалізму, тобто зв'язку, сприятливого для зростання і виживання філософії освіти і освіти, причому жодна з цих інституційних систем не може існувати без іншої.

Ключові слова: взаємодія, вектор взаємодії, мутуалізм, протокооперація, філософія освіти, освітня практика, популяція, фундаментальна взаємодія.

 

В статье исследуется взаимодействие философии образования и образования как институциональных систем. Гипотетически выделяются «гравитационные», «слабые», «электромагнитные» и «сильные» взаимодействия между философией образования и образовательной практикой. Обзор взаимодействий между образованием и философией образования как производством / развитием прорывных методов проектирования и создания новых образовательных институтов и систем, новых смыслов, знаний и технологий предлагается проводить по аналогии с 9 типами наиболее важных взаимодействий между различными популяциями. Устанавливается, что среди взаимодействий между философией образования и образованием доминирует протокооперация как форма связи, при которой философия образования и образование получают преимущества от объединения, но их сосуществование не является обязательным для их выживания. Определяется перспектива взаимодействия между философией образования и образовательной практикой по образцу мутуализма, то есть связи, благоприятной для роста и выживания философии образования и образования, причем ни одна из этих институциональных систем не может существовать без другой.

Ключевые слова: взаимодействие, вектор взаимодействия, мутуализм, протокооперация, философия образования, образовательная практика, популяция, фундаментальное взаимодействие.

 

The paper deals with the interaction of the philosophy of education and education as institutional systems. Hypothetically there are “gravitational”, “weak”, “electromagnetic” and “strong” interactions between the philosophy of education and educational practice. An overview of the interactions between education and the philosophy of education as the production/development of breakthrough methods of designing and creating new educational institutions and systems, new senses, knowledge and technologies is proposed to conduct similarly to 9 types of most important interactions between different populations. It is established that the protocooperation as a form of cohabitation, in which the philosophy of education and education derive some benefits from association, but their coexistence is not obligatory for their survival is dominated in interaction between the philosophy of education and education. The prospect of interaction between the philosophy of education and educational practice based on the model of mutaulism, that is, a connection favorable to the growth and survival of the philosophy of education and education, and none of these institutional systems can exist without the other, is outlined. The relation between philosophy of education and educational practice assumes various interpretations, in particular, it is necessary to distinguish “gravitational”, “weak”, “electromagnetic” and “strong” connections. If consider relation between education and philosophy of education (a production/development of breakthrough design methods and creation of new educational institutes and systems, new senses, knowledge and technologies) by analogy with an ecological theory that set 9 types of the most essential relation between different populations, then such relation between philosophy of education and education is possible to describe as protocooperation, which means that philosophy of education and education get advantages from association, but their coexistence as an institutional system is not obligatory for their institutional functioning. It harms both the philosophy of education and the development of education in general. Hence, the perspective of cooperation between philosophy of education and educational practice is seen as an example of mutualism, that is a beneficial connection to the increase and survival of the philosophy of education and education, while none of these institutional systems can exist without one another.

Key words: interaction, vector of interaction, mutaulism, protocooperations, philosophy of education, educational practice, population, fundamental interaction.


Повний текст:

PDF

Посилання


Клепко С. Ф. Вектори взаємодії між філософією освіти та освітніми практиками: спроба ідентифікації [Текст] / С. Ф. Клепко // Постметодика : [наук.-метод. пед. журн.]. - 2013. - № 5. - С. 2–4.

Клепко С. Ф. Вектори взаємодії між філософією освіти та освітніми практиками: спроба ідентифікації / С. Клепко // Соціально-гуманітарні вектори педагогіки вищої школи: Матеріали V Міжнародної наукової конференції. – 24-25 квітня 2014 р. / За заг. ред. В. М. Бабаєва; Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Х. : ХНУМГ, 2014. – 251 с. – c.25-30.

Інтелект України. Програмна доповідь (Фонд Майбутнього України) 2013-2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://grants.future-ukraine.org.ua/konkursna-komisija/programna-dopovid/.

Паспорт спеціальності 09.00.10 – філософія освіти // http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.nd/aspirantura/specialties/09.00.10_passport.pdf.

Джерджен К. Дж. Социальный конструкционизм: знание и практика: Сб. статей / Пер. с англ. А. М. Корбута; Под общ. ред. А. А. Полонникова. - Мн.: БГУ, 2003. - 232 с.

Пунченко О. П. Образование в системе философских ценностей : монография / О. П. Пунченко, Н. О. Пунченко. – Одесса : (б. и.), 2010. – 506 с.

Кузін Микола. Місце “природи людини” в освітніх практиках // Філософія освіти. 2014. № 1 (14). с. 96 – 105.

Спиркин А. Г. Взаимодействие / А. Г. Спиркин // Новая философская энциклопедия : В 4 тт. / под редакцией В. С. Стёпина. – М. : Мысль, 2001.

Дроботенко М. О. Освітня самореалізація філософії: тенденції і перспективи. Монографія. – Х.: ФОП Панов А.М., 2018. – 311 с.

Дроботенко М. О. Освітні практики філософії у сучасних соціокультурних контекстах. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.10 – філософія освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2019.

Одум Ю. Экология: В 2-х т. – Пер. с англ. – М.: Мир, 1986. – Т. 2. – 376 с. – С.83-84.

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту: філософія та методологія / В. П. Андрущенко. – Київ : Леся, 2012. – 784 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 1).

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі. Філософія людини і освіта / В. Г. Кремень. – Київ : Леся, 2012. – 524 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 2).

Андрущенко В. П. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти / В. П. Андрущенко, Л. В. Губерський. – Київ : Леся, 2012. – 568 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 3).

Губерський Л. В. Філософія: історія, суспільство, освіта / Л. В. Губерський, В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. – Київ : Леся, 2012. – 556 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн.; кн.4).

Андрущенко В. П. Освітня політика. Огляд порядку денного / В. П. Андрущенко, В. Л. Савельєв. – Київ : Леся, 2012. – 448 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 5).

Андрущенко В. П. Світанок Європи: проблема формування нового учителя для об'єднаної Європи XXI століття / В. П. Андрущенко. – Київ : Леся, 2012. – 728 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 6).

Суліма Є. М. Сучасна глобалістика: політика, освіта і культура / Є. М. Суліма, М. А. Шепєлєв. – Київ : Леся, 2012. – 632 с. – (Філософія освіти: пошук пріоритетів: у 7 кн. ; кн. 7).

Перелік робіт, поданих на здобуття Державної премії в галузі освіти у 2013 р. // «Освіта України». # 13 (1334) 1 квітня 2013 року. // https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2013/08/13-2013_osvita_ukr-inet.pdf.

Вернидуб Р. М. Інтеграція науки і освіти в системі професійної підготовки педагогічних кадрів. – Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук зі спеціальності 09.00.10 – філософія освіти / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – Харків, 2015.

Вернидуб Р. М. Наука і освіта в просторі педагогічного університету : монографія / Р. М. Вернидуб. – Київ – Херсон : Вид. Грінь Д.С., 2014. – 416 с.

REFERENCES

Klepko S. F. Vektory vzaiemodii mizh filosofiieiu osvity ta osvitnimy praktykamy: sproba identyfikatsii [Tekst] / S. F. Klepko // Postmetodyka : [nauk.-metod. ped. zhurn.]. -2013. - № 5. - S. 2–4.

Klepko S. F. Vektory vzaiemodii mizh filosofiieiu osvity ta osvitnimy praktykamy: sproba identyfikatsii / S. Klepko // Sotsialno-humanitarni vektory pedahohiky vyshchoi shkoly: Materialy V Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. – 24-25 kvitnia 2014 r. / Za zah. red. V. M. Babaieva; Khark. nats. un-t misk. hosp-va im. O. M. Beketova. – Kh. : KhNUMH, 2014.– 251 s. – c.25-30.

Intelekt Ukrainy. Prohramna dopovid (Fond Maibutnoho Ukrainy) 2013-2014 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://grants.future-ukraine.org.ua/konkursna- komisija/programna-dopovid/.

Pasport spetsialnosti 09.00.10 – filosofiia osvity // http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.nd/aspirantura/specialties/09.00.10_passport.pdf.

Dzherdzhen K. Dzh. Sotsyalnыi konstruktsyonyzm: znanye y praktyka: Sb. statei / Per. s anhl. A. M. Korbuta; Pod obshch. red. A. A. Polonnykova. - Mn.: BHU, 2003. - 232 s.

Punchenko O. P. Obrazovanye v systeme fylosofskykh tsennostei : monohrafyia / O. P. Punchenko, N. O. Punchenko. – Odessa : (b. y.), 2010. – 506 s.

Kuzin Mykola. Mistse “pryrody liudyny” v osvitnikh praktykakh // Filosofiia osvity. 2014. № 1 (14). s. 96 – 105.

Spyrkyn A. H. Vzaymodeistvye / A. H. Spyrkyn // Novaia fylosofskaia эntsyklopedyia : V 4 tt. / pod redaktsyei V. S. Stёpyna. – M. : Mыsl, 2001.

Drobotenko M. O. Osvitnia samorealizatsiia filosofii: tendentsii i perspektyvy. Monohrafiia. – Kh.: FOP Panov A.M., 2018. – 311 s.

Drobotenko M. O. Osvitni praktyky filosofii u suchasnykh sotsiokulturnykh kontekstakh. – Kvalifikatsiina naukova pratsia na pravakh rukopysu. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia doktora filosofskykh nauk za spetsialnistiu 09.00.10 – filosofiia osvity. – Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. Kharkiv, 2019.

Odum Yu. Эkolohyia: V 2-kh t. – Per. s anhl. – M.: Myr, 1986. – T. 2. – 376 s. – S.83-84.

Andrushchenko V. P. Rozdumy pro osvitu: filosofiia ta metodolohiia / V. P. Andrushchenko. – Kyiv : Lesia, 2012. – 784 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 1).

Kremen V. H. Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori. Filosofiia liudyny i osvita / V. H. Kremen. – Kyiv : Lesia, 2012. – 524 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 2).

Andrushchenko V. P. Filosofiia yak teoriia ta metodolohiia rozvytku osvity / V. P. Andrushchenko, L. V. Huberskyi. – Kyiv : Lesia, 2012. – 568 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 3).

Huberskyi L. V. Filosofiia: istoriia, suspilstvo, osvita / L. V. Huberskyi, V. H. Kremen, V. V. Ilin. – Kyiv : Lesia, 2012. – 556 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn.; kn.4).

Andrushchenko V. P. Osvitnia polityka. Ohliad poriadku dennoho / V. P.Andrushchenko, V. L. Saveliev. – Kyiv : Lesia, 2012. – 448 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 5).

Andrushchenko V. P. Svitanok Yevropy: problema formuvannia novoho uchytelia dlia ob'iednanoi Yevropy XXI stolittia / V. P. Andrushchenko. – Kyiv : Lesia, 2012. – 728 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 6).

Sulima Ye. M. Suchasna hlobalistyka: polityka, osvita i kultura / Ye. M. Sulima, M. A. Shepieliev. – Kyiv : Lesia, 2012. – 632 s. – (Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv: u 7 kn. ; kn. 7).

Perelik robit, podanykh na zdobuttia Derzhavnoi premii v haluzi osvity u 2013 r. // «Osvita Ukrainy». # 13 (1334) 1 kvitnia 2013 roku. // https://lib.pedpresa.ua/wp- content/uploads/2013/08/13-2013_osvita_ukr-inet.pdf.

Vernydub R. M. Intehratsiia nauky i osvity v systemi profesiinoi pidhotovky pedahohichnykh kadriv. – Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia doktora filosofskykh nauk zi spetsialnosti 09.00.10 – filosofiia osvity / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. – Kharkiv, 2015.

Vernydub R. M. Nauka i osvita v prostori pedahohichnoho universytetu : monohrafiia / R. M. Vernydub. – Kyiv – Kherson : Vyd. Hrin D.S., 2014. – 416 s




DOI: https://doi.org/10.34142/23131675.2019.52.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.