ХРИСТИЯНСЬКА ЕТИКА В ПРАКТИКАХ РОДИННОГО ВИХОВАННЯ

О. В. Єськова

Анотація


У даній статті розкривається значення основ християнської етики у практиці родинного виховання, взаємодія батьків та педагогів у процесі виховання та формування системи морально-етичних цінностей школярів. Характеризуються основні християнські цінності. Розглядаються питання виховання родинних моральних та духовних цінностей учнів. Обґрунтовується роль родини у процесі виховання морально-етичних якостей підростаючого покоління.

Ключові слова: родинне виховання, морально-етичні цінності, християнська етика, духовність, учні.

 

В данной статье раскрывается значение основ христианской этики в практике семейного воспитания, взаимодействие родителей и педагогов в процессе воспитания и формирования системы морально-этических ценностей школьников. Характеризуются основные христианские ценности. Рассматриваются вопросы воспитания семейных нравственных и духовных ценностей учащихся. Обосновывается роль семьи в процессе воспитания морально-этических качеств подрастающего поколения.

Ключевые слова: семейное воспитание, морально-этические ценности, христианская этика, духовность, ученики.

 

This article reveals the importance of the principles of Christian ethics in the practice of family education, the interaction of parents and teachers in the process of education and the formation of the system of moral and ethical values of schoolchildren. The questions of raising the family moral and spiritual values of the students are considered. The role of the family in the process of educating the moral and ethical qualities of the younger generation is substantiated. One of the most important tasks of national education at the present stage of development is the approach to the spiritual foundations, ways of orienting the person in the system of values of mankind and motivation of life aspirations and prospects of self-realization of the young person. Today, the problem of education and the process of forming the value system of schoolchildren deserves special attention, as they are on the verge of life and professional choices. Studying the achievements and experience of folk pedagogy, Christian ethics in matters of family education and the formation of a system of values is fundamental to designing the future in the modern young generation. Analysis of recent research and publications. Philosophers, thinkers and educators of different countries and epochs studied the problem of upbringing the system of values of personality (N. Berdyaev, P. Blonskii, K. Ventzel, A. Dukhnovich, Y. Komensky, A. Makarenko, V. Sukhomlinsky, K. Ushinsky, P. Yurkevich, M. Stelmakhovich, etc.) The pedagogical aspect of instilling students spiritual and moral values in the framework of family education is disclosed in the works of Yu. Azarov, S. Akutina, A. Boyko, E. Bondarenko, A. Makarenko, A. Mudrik, V. Sukhomlinsky and other domestic and foreign scientists. Thus, the purpose of the article is to study the application of the foundations of Christian ethics in the practice of family education. As you know, Christian ethics is an ethics based on the natural, social facts of morality, as well as God's revelation of man's moral truths. The most important moral principle of Christianity is love, which manifests itself both in relation to people and in relation to all living and inanimate. So, today, increasingly Christian ethics is seen as an important factor in education and the formation of a sense of love and moral qualities of younger generations.

Key words: family education, moral and ethical values, Christian ethics, spirituality, students.


Повний текст:

PDF

Посилання


Акутина С. П. Формирование у старшеклассников семейных духовно-нравственных ценностей во взаимодействии семьи и школы: дис. д-ра пед. наук: 13.00.01. Н. Новгород, 2010. 511 с.

Иеромонах Серафим Роуз. Святое Православие – XX век. М.: Донской монастырь, 1992. 254 с.

Ильин И. А. Кризис безбожия. М.: ДАРЪ, 2005. 496 с.

Каспаров Г. С. Иоанн Златоуст о воспитательной функции семьи // Страницы истории педагогики. Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2004. Вып. 22. С. 79 – 85.

Макаренко А. С. Книга для батьків: Лекції про виховання дітей. К.: Радянська школа, 1973. 336 с.

Пирог Г. В. Морально-етичні основи християнських цінностей. Історія релігій в Україні // Праці XIII-ї міжнародної наукової конференції. Львів, 2003. С. 49 – 53.

Священне Письмо: Переклад нового світу. Рим, Via della Bufalotta, 2007. 1787 c.

Сорокіна Є. О. Народна фамілогія у формуванні сучасної української родини: // Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Вип. ІV. Ч. ІІ. Слов’янськ: СДПУ. 011. С. 236 – 243.

Сухомлинский В. А. Мудрость родительской любви. М.: Прогресс, 1990. 112 с.

Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка. К.: Радянська школа, 1978. 263 с.

Толстой Л. Н. Педагогические сочинения / сост. Н. В. Кудрявая; Акад. пед. наук СССР. М.: Педагогика, 1989. 544 с.

Щербань П. Концепція «Сім’я і родинне виховання» // Рідна школа. 1996. № 11–12. С. 15 – 20.

REFERENCES

Akutina S. P. Formation of high school students' family spiritual and moral values in the interaction of family and school: diss. Dr. Ped. Sciences: 13.00.01. N. Novgorod, 2010. 511 p.

Hieromonk Seraphim Rose. Holy Orthodoxy – XX century. M .: Donskoy Monastery, 1992. 254 p.

Ilyin I. A. The crisis of godlessness. M .: DAR, 2005. 496 p.

Kasparov G. S. S. John Chrysostom on the educational function of the family // Pages of the history of pedagogy. Pyatigorsk: Publishing house of PGLU, 2004. Extract. 22. P. 79 – 85.

Makarenko A. S. The book for parents: Lectures on the upbringing of children. K .: Soviet school, 1973. 336 p.

Pirog G. V. Moral and ethical foundations of Christian values. History of Religions in Ukraine // Proceedings of the XIII International Scientific Conference. Lviv, 2003. P. 49 – 53.

Sacred Letter: Translation of the New World. Rome, Via della Bufalotta, 2007. 1787 c.

Sorokina Ye. O. National Semiotics in the Formation of a Modern Ukrainian Family: // Humanization of the Educational Process: Sb. sciences works Whip IV Ч. ІІ. Slavyansk: SDPU. 011. P. 236 – 243.

Sukhlominsky V. A. The wisdom of parental love. M .: Progress, 1990. 112 p.

Sukhomlinsky V. O. Parents Pedagogy. K .: Soviet school, 1978. 263 p.

Tolstoy L. N. Pedagogical writings / comp. NV Kudryavaya; Acad ped Sciences of the USSR. M .: Pedagogika, 1989. 544 p.

Shcherban P. Concept «Family and Family Education» // Native School. 1996. No. 11 – 12. P. 15 – 20.




DOI: https://doi.org/10.34142/23131675.2019.52.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.