НЕОКОНФУЦИАНСТВО В ПЕРИОД «ДВИЖЕНИЯ ЗА НОВУЮ КУЛЬТУРУ»

А. Г. Безродный, Хо Янь

Анотація


Цивилизационным стержнем Китая является наследие великого Учителя – Конфуция с его последующей модернизацией в форме неоконфуцианства. Цель статьи состоит в анализе влияние на процесс становление современного неоконфуцианства «движения за новую культуру», которое является идеологической «пролонгацией» значимого для китайской истории «движения 4 мая 1919 года». Следует отметить, что неоконфуцианство оказалось довольно устойчивой и «пластичной» социально-философской системой, способной принять «идеологический удар» из вне. Неоконфуцианство предложило в ХХІ веке Китаю новую доктрину понимания «Человека». Человека открытого к вызовам «постмодернового времени» с его технологическим и индустриальным ростом. Однако этот человек прочно укоренён своими историческими корнями (конфуцианством).

Ключевые слова: Конфуций, неоконфуцианство, «движение за новую культуру», либерализм, долг, ритуал, благородный муж.

 

Цивілізаційним стрижнем Китаю є спадщина великого Вчителя - Конфуція з його подальшою модернізацією в формі неоконфуціанства. Мета статті полягає в аналізі впливу на процес становлення сучасного неоконфуціанства «руху за нову культуру», яке є ідеологічною «пролонгацією» значимого для китайської історії «руху 4 травня 1919 року». Слід зазначити, що неоконфуцианство виявилося досить стійкою і «пластичною» соціально-філософською системою, здатною прийняти «ідеологічний удар» із зовні. Неоконфуціанство запропонувало в ХХІ столітті Китаю нову доктрину розуміння «Людини». Людини відкритої до викликів «постмодерного часу» з його технологічним та індустріальним зростанням. Однак ця людина міцно вкорінена своїми історичними коренями (конфуціанством).

Ключові слова: Конфуцій, неоконфуцианство, «рух за нову культуру», лібералізм, борг, ритуал, шляхетний чоловік.

 

The civilizational core of China is the legacy of the great Teacher - Confucius, with its subsequent modernization in the form of neo-Confucianism. The purpose of the article is to analyze the influence of the “movement for a new culture” on the process of the formation of modern neo-Confucianism, which is an ideological “prolongation” of the “movement of May 4, 1919” significant for Chinese history. Influenced by the ideological ideas of the “movement for a new culture”, Confucianism lost its social and political influence in China at the dawn of the 20th century for many decades. He had to endure an even more devastating blow and persecution during the "cultural" revolution. The foci of development of neo-Confucianism survived only in the academic circles of the West. On the territory of non-continental China (Taiwan), as well as in countries partially affected by Confucianism (Korea, Japan and a number of others). Amazingly, but true. Liberal ideas and Marxism - the main "enemies" of Confucianism, were later successfully "embedded" in the third wave of modern neo-Confucianism. At the present stage of development of Chinese society, Confucianism regards it as an equal ideological system to the dominant Marxism. Thus, it should be noted that neo-Confucianism turned out to be a rather stable and “plastic” social-philosophical system, able to take an “ideological blow” from the outside. Neo-Confucianism offered China a new doctrine of understanding "Man." A person open to the challenges of "postmodern time" with its technological and industrial growth. However, this man is firmly rooted in his historical roots (Confucianism).

Keywords: Confucius, neo-Confucianism, “movement for a new culture”, liberalism, duty, ritual, noble man.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Афанасьев А.Г. Борьба против конфуцианства в период “движения за новую культуру” / Конфуцианство в Китае. Проблемы теории и практики. М., 1982.

Гарушянц Ю.М. Движение 4 мая 1919 года в Китае. М., 1959.

Движение 4 мая 1919 года в Китае. /Под ред. Л.П. Делюсина М.: Муравей, 2003 г.

История Китая. Учебник / Под. ред. А.В. Меликсетова. - 2-е изд., испр. и доп, Васильев Л.С., Лапина З.Г., Меликсетов А.В., Писарев А.А.,2002, изд-во МГУ,. "Высшая школа" Москва, 736с.

Кобзев А.И. Философия китайского неоконфуцианства / А.И.Кобзев. - М.: Вост. лит, 2002. - 606 с

Конфуций Изречения и афоризмы. Луньюй / Конфуций. – Москва: Эксмо, 2014. - 480 с.: ил. – (Подарочное издание. Великие личности).

Краткая философская энциклопедия. – М.:, Издательская группа «Прогресс» - «Энциклопедия», 1994. – 576 с.

Сунь Ятсен. О движении 4 мая. М.: Восточный дом. 2001 г.

Чжоу Лишэн. Современное неоконфуцианство. Изд-во китайской социальной науки, 1995. С. 228.

Фан Кэли. Современное неоконфуцианство и модернизация Китая. Чанчунь: Чанчунское изд-во, 2008. 376 с.

REFERENCES

Afanasev A.G. The struggle against Confucianism during the “movement for a new culture” / Confucianism in China. Problems of theory and practice. M., 1982. (in Russian).

Garushyants Yu.M. Movement May, 4 1919 in China. M., 1959. (in Russian).

Movement May 4, 1919 in China. / Ed. L.P. Delusina M .: Muravei, 2003. (in Russian).

The history of China. Textbook / Pod. red. A.V. Meliksetova. - 2-e izd., ispr. i dop, Vasilev L.S., Lapina Z.G., Meliksetov A.V., Pisarev A.A.,2002, izd-vo MGU,. "Vyisshaya shkola" Moskva, 736s. (in Russian).

Kobzev A.I. The philosophy of Chinese neo-Confucianism / A.I. Kobzev. - M .: Vost. lit, 2002. – 606. (in Russian).

Confucius sayings and aphorisms. Lunyuy / Confucius. - Moscow: Eksmo, 2014. - 480 pp., Ill. - (Gift edition. Great personalities). (in Russian).

Brief philosophical encyclopedia. - M.: Progress Publishing Group - Encyclopedia, 1994. 576 p. (in Russian).

Sun Yat-sen. On the movement of May 4th. M .: East House. 2001. (in Russian).

Zhou Lisheng. Modern Neo-Confucianism. Publishing House of Chinese Social Science, 1995. p. 228. (in Russian).

Fan Cayley. Modern neo-Confucianism and the modernization of China. Changchun: Changchun Publishing House, 2008. 376 p. (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23131675.2019.52.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.