ЖАНР «КИБЕРПАНК» КАК ОСМЫСЛЕНИЕ ФЕНОМЕНА ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА

В. А. Лебедев

Анотація


У статті аналізується жанр кіберпанк як осмислення феномена інформаційного суспільства. І теоретики інформаційного суспільства, і представники жанру кіберпанк намагалися проаналізувати світ, в якому життя зміниться кардинальним чином під впливом комп'ютерних технологій. Творці теорії інформаційного суспільства в основному зосереджувалися на його позитивних аспектах, в той час як киберпанки говорили про те негативному, що може прийти в життя суспільства і окремо взятої особистості, якщо воно стане реальністю. Кіберпанк зосереджувався на темній стороні високих технологій, без якої неможливе існування будь-якого явища. Ні філософські побудови теоретиків-апологетів інформаційного століття, ні похмурі пророцтва представників Руху кіберпанка в повній мірі в реальність не втілилися. Причину цього можна угледіти в тому, що розуміння інформації, яким оперували і перші, і другі, виявилося неправдивим (більш реалістичним, очевидно, є розгляд інформації не як ресурсу, а як комунікації).

Ключові слова: інформація, кіберпанк, масова культура, наукова фантастика, інформаційне суспільство.

 

 В статье анализируется жанр киберпанк как осмысление феномена информационного общества. И теоретики информационного общества, и представители жанра киберпанк пытались проанализировать мир, в котором жизнь изменится кардинальным образом под воздействием компьютерных технологий. Идеологи киберпанка использовали свои книги как метафорическое предупреждение против тревожных тенденций развития современного им общества. Создатели теории информационного общества в основном сосредотачивались на его позитивных аспектах, в то время как киберпанки говорили о том негативном, что может прийти в жизнь общества и отдельно взятой личности, если оно станет реальностью. Киберпанк сосредотачивался на темной стороне высоких технологий, без которой невозможно существование любого явления. Ни философские построения теоретиков-апологетов информационного века, ни мрачные пророчества представителей Движения в полной мере в реальность не воплотились. Причину этого можно усмотреть в том, что понимание информации, которым оперировали и первые, и вторые, оказалось ложным (более реалистичным, очевидно, является рассмотрение информации не как ресурса, а как коммуникации).

Ключевые слова: информация, киберпанк, массовая культура, научная фантастика, информационное общество.

 

The article analyzes the cyberpunk genre as an understanding of the phenomenon of the information society. The emergence of cyberpunk associated with the proliferation of personal computers, thanks to which many scientific ideas materialized in the 1950s and 1960s. The most famous representatives of this direction can be called Walter Yon Williams, Allen Steele, Rudy Rücker, Pat Cadigan. In the CIS, the first cyberpunk literary work was the story “The Network”, written jointly by A. Tyurin and A. Shchegolev. Elements of cyberpunk are found in the works of S. Lukyanenko, V. Panov, A. Zorich, D. Simmons.If the cyberpunk was originally part of the underground and infatuation of the information elite, then gradually, as major publishers became interested in it, it became part of popular culture and dissolved in it. Both theorists of the information society and representatives of the cyberpunk genre tried to analyze the world in which life would change radically under the influence of computer technology. The cyberpunk ideologists used their books as a metaphorical warning against the alarming trends in the development of modern society. The creators of the theory of the information society mainly focused on its positive aspects, while cyberpunks talked about the negative that can come into the life of society and an individual person if it becomes a reality. Cyberpunk focused on the dark side of high technology, without which the existence of any phenomenon is impossible. Neither the philosophical constructions of the theorists-apologists of the information age, nor the gloomy prophecies of the representatives of the Movement were fully embodied in reality. The reason for this can be seen in the fact that the understanding of the information that the first and the second operated on turned out to be false (more realistic, obviously, is the consideration of information not as a resource, but as communication). The information, according to D. Ivanov, is communication, the operation of transmitting characters, encouraging action. Its huge technical, economic, political role is explained precisely by the fact that it is not meaningful (as opposed to knowledge) and not substantive (as opposed to a product). Information is operational, it serves to justify action. That is why it is so valuable to modern man, being his idol. In a traditional society, or in a modernizing society, built on an ideological basis of activity, information on such a role could not claim.

Keywords: information, cyberpunk, mass culture, science fiction, information society.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Иванов Д. Общество как виртуальная реальность// Информационное общество: Сб. – М.: АСТ, 2004. – С. 355-427.

Карпенко В. Е. Человек и культура в условиях техноинтеллектуализации антропосферы. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2017. – 328 с.

Карпець Л. А. Освітня реальність інформаційного суспільства. – Харків: ТОВ «Оберіг», 2015. – 328 с.

Курина А. Киберпанк// Альтернативная культура: Энциклопедия. Сост. Д. Десятерик – Екатеринбург: Ультра.Культура, 2005. – С. 75-76.

Лактионов А. Информационное общество: через тернии к звездам?// Информационное общество: Сб. – М.: АСТ, 2004. – С. 5-6.

Маклюэн М. Средство есть само содержание//Информационное общество: Сб. – М.: АСТ, 2004. – С. 341-348.

Моисеев Н. Информационное общество: возможность и реальность//Информационное общество: Сб. – М.: АСТ, 2004. – С. 428-451.

Невский Б. Директория сознательной свободы: 10 и 1 файл про киберпанк//Мир фантастики. - № 1. – 2008. – С. 52-56.

Стерлинг Б. Будущее уже началось: что ждет каждого из нас в XXI веке. – Екатеринбург: У-Фактория, 2005. – 264 с.

Тоффлер Э. Третья волна. – М.: «АСТ», 1999. – 784 с.

Зеркальные очки: антология киберпанка. Под ред. Б. Стерлинга https://www.rulit.me/books/zerkalnye-ochki-read-361388-2.html.

Суэнвик М. Постмодернизм в фантастике: руководство пользователя//http://flibusta.is/b/99123/read.

REFERENCES

Ivanov D. Obschestvo kak virtualnaya realnost// Informatsionnoe obschestvo: Sb. – M.: AST, 2004. – S. 355-427.

Karpenko V. E. Chelovek i kultura v usloviyah tehnointellektualizatsii antroposferyi. – H.: HNU imeni V. N. Karazina, 2017. – 328 s.

Karpets L. A. OsvItnya realnIst InformatsIynogo suspIlstva. – HarkIv: TOV «OberIg», 2015. – 328 s.

Kurina A. Kiberpank// Alternativnaya kultura: Entsiklopediya. Sost. D. Desyaterik – Ekaterinburg: Ultra.Kultura, 2005. – S. 75-76

Laktionov A. Informatsionnoe obschestvo: cherez ternii k zvezdam?// Informatsionnoe obschestvo: Sb. – M.: AST, 2004. – S. 5-6.

Maklyuen M. Sredstvo est samo soderzhanie//Informatsionnoe obschestvo: Sb. – M.: AST, 2004. – S. 341-348.

Moiseev N. Informatsionnoe obschestvo: vozmozhnost i realnost//Informatsionnoe obschestvo: Sb. – M.: AST, 2004. – S. 428-451.

Nevskiy B. Direktoriya soznatelnoy svobodyi: 10 i 1 fayl pro kiberpank//Mir fantastiki. - # 1. – 2008. – S. 52-56.

Sterling B. Buduschee uzhe nachalos: chto zhdet kazhdogo iz nas v XXI veke. – Ekaterinburg: U-Faktoriya, 2005. – 264 s.

Toffler E. Tretya volna. – M.: «AST», 1999. – 784 s.

Zerkalnyie ochki: antologiya kiberpanka. Pod red. B. Sterlinga https://www.rulit.me/books/zerkalnye-ochki-read-361388-2.html.

Suenvik M. Postmodernizm v fantastike: rukovodstvo polzovatelya//http://flibusta.is/b/99123/read.




DOI: https://doi.org/10.34142/23131675.2019.52.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.