НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС: ДІАЛЕКТИКА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ І СВОБОДИ

А. Линовицька

Анотація


Навчальний процес розглядається як система суб’єкт-суб’єктних відносин, де кожен із учасників, досягаючи певного рівня свободи, разом з тим, усвідомлює свою місію, роль і відповідальність; автор підкреслює, що успіх в освіті можливий лише за умови усвідомлення кожним суб’єктом педагогічного процесу міри власної свободи та відповідальності; свобода і творчість учня і вчителя в навчальному процесі обумовлені рамками навчального плану; і все ж, як учитель, так і учень, намагаючись реалізувати власну індивідуальність і унікальність, реалізувати допитливість і креативність, нерідко виходять за його межі; усвідомлене співвідношення свободи і відповідальності якраз і відокремлює творчість від свавілля, забезпечує легітимність навчання.

Ключові слова: людина, освіта, учитель, учень, суб’єкт освіти, свідомість, розуміння, свобода, відповідальність.

 

Учебный процесс рассматривается как система субъект-субъектных отношений, где каждый из участников, достигая определенного уровня свободы, вместе с тем, осознает свою миссию, роль и ответственность; автор подчеркивает, что успех в образовании возможен лишь при условии осознания каждым субъектом педагогического процесса меры собственной свободы и ответственности; свобода и творчество ученика и учителя в учебном процессе обусловлены рамками учебного плана; и все же, как учитель, так и ученик, пытаясь реализовать собственную индивидуальность и уникальность, реализовать любознательность и креативность, нередко выходят за его пределы; осознанное соотношение свободы и ответственности как раз и отделяет творчество от произвола, обеспечивает легитимность обучения.

Ключевые слова: человек, образование, учитель, ученик, субъект образования, сознание, понимание, свобода, ответственность.

 

Teaching process is seen as a system of subject-subject relations when each of the participants, is reaching a certain level of freedom but also is aware of his mission, role and responsibilities; the author emphasizes that success in education is possible only if each subject of educational process realizes the measure of personal freedom and responsibility; freedom and creativity of student and teacher in the classroom depend on the scope of the curriculum; and yet teacher and student, trying to realize their own individuality and uniqueness, curiosity and creativity often go beyond it; conscious correlation of freedom and responsibility separates work from self-will, providing the legitimacy of training. Democratization of education management is a manifestation of level of freedom and responsibility awareness of heads of educational institutions and the state in the educational process and lies in creation of optimal conditions for  the development and formation of a person as a subject of activities and public relations, which carries them according to resistant hierarchical system of personal humanistic values. Implementation of the democratization of education provides support, protection of personality, development of human in person and the development of its mechanisms of self-realization, selfdevelopment, autoreflection, self-regulation, self-defense, self-education and self-training that are required for the formation and strengthening of a distinctive personal self-image and dialogic, safe mean of interaction with people, nature, culture and civilization.

Key words: human, education, teacher, student, subject of education, consciousness, understanding, freedom, responsibility.


Повний текст:

PDF

Посилання


Антонець М.О. Розуміння педагогічної майстерності студентами вищої аграрної школи / М.О.Антонець // Педагогіка і психологія . – 2005. – № 1 (46). – С.51-57.

Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: Наук. Видання / І.Д.Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.

Буряк В. Розвиток професійно-педагогічних якостей у системі безперервної освіти В. Буряк // Вища школа. – 2005. – № 2. – С.50-57.

Гуменюк В. Особистісно орієнтована парадигма управління освітою / В. Гуменюк // Філософські абриси сучасної освіти: Монографія / [Предборська І., Вишинська Г., Гайденко В. та інш.]; за заг. ред. І. Предборської. – Суми : ВТД ―Університетська книга‖, 2006. – 266 с.

Журавський В.С. Вища освіта як фактор державотворення і культури в Україні / В.С.Журавський. – К. : Видавничий Дім ―Ін Юре‖, 2003. – 416 с.

Зязюн Л. Гуманістична парадигма освіти і виховання / Л. Зязюн // Вища освіта України. – 2002. – № 3. – С.111-116.

Кремень В. Вища освіта в соціокультурних змінах сучасності / В. Кремень // Вища освіта України. – 2007. – № 3. – С.9-13.

Ляшенко О.І. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти / О.І.Ляшенко // Педагогіка і психологія. – 2005. – № 1 (46). – С.4-12.

Мусатов С.О. Гуманізувати основні функції вчителів / С.О. Мусатов // Педагогіка толерантності. – 2008. – № 1. – С.12-14.

Овсянкіна Л. Роль особистісно орієнтованої освіти в сучасному суспільстві / Л. Овсянкіна // Вища освіта України. – 2003. – № 1. – С.101-105.

Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем / В.В.Сериков. – М.: Логос, 1999. – 272 с.

Траверсе О. Соціальна відповідальність як змістовна складова політичного лідерства і політичного керівництва / О. Траверсе // Людина і політика. – 2004. – № 5. – С.127-132.

Яценко М. Демократизація освіти як тенденція її розвитку у XXI столітті / М. Яценко // Вища освіта України. – 2006. – № 4. – С.34-40




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.546398

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.