ПРИНЦИП ПРИРОДОВІДПОВІДНОСТІ У ФІЛОСОФІЇ ВИХОВАННЯ ФРІДРІХА ФРЕБЕЛЯ

Т. С. Литвиненко

Анотація


Розглядається творча спадщина німецького педагога Ф.Фребеля. Проаналізовано наукові джерела з основних аспектів фребелівських ідей з теорії та практики дошкільного виховання. Досліджується роль філософсько-педагогічних поглядів вченого у розбудові дошкільної освіти світу. Визначається принцип природовідповідності виховання у філософській інтерпретації педагогічних поглядів Ф.Фребеля. В умовах гуманізації та демократизації педагогічного процесу в філософії виховання Ф.Фребеля можуть бути пріоритетними такі ідеї як гуманне ставлення до дітей, розвивальний та демократичний характер виховання, врахування індивідуальності дитини та ін. Перспективи подальших розвідок у цьому напрямку пов’язані з вивченням джерельної базищодо визначення педагогічних умов впровадження елементів системи Ф.Фребеля в дошкільну освіту України відповідно до соціокультурних умов сьогодення.

Ключові слова: педагогічна система Ф.Фребеля, філософія виховання, принцип прородовідповідності, людина, освіта.

 

Рассматривается творческое наследие немецкого педагога Ф.Фребеля. Проанализированы научные источники основных аспектов идей Ф.Фребеля в теории и практике дошкольного воспитания. Исследуется роль философско-педагогических взглядов ученого в развитии дошкольного образования мира. Определяется принцип природосообразности воспитания в философской интерпретации педагогических взглядов Ф.Фребеля. В условиях гуманизации и демократизации педагогического процесса в философии воспитания Ф.Фребеля могут быть приоритетными такие идеи как гуманное отношение к детям, развивающий и демократический характер воспитания, учитывание индивидуальности ребенка и др. Перспективы дальнейших исследований в этом направлении связаны с изучением источников по определению педагогических условий внедрения элементов системы Ф.Фребеля в дошкольном образовании Украины в соответствии с социокультурными условиями современности.

Ключевые слова: педагогическая система Ф.Фребеля, философия воспитания, принцип природосоответствия, человек, образование.

 

The article considers the creative heritage of German pedagogue F.Froebel. It analyzes scientific sources on major aspects of Froebel ideas of the theory and practice of preschool education. The author explores the role of philosophical and pedagogical views of the scientist in the development of preschool education in the world. The article determines a principle of compliance with nature in terms of philosophical interpretation Froebel’s educational views. In terms of humanization and democratization of the educational process in the philosophy of education of Froebel can be prioritized such ideas as the humane treatment of children, developmental and democratic nature of education, taking into account the individuality of the child, etc. Prospects for further research in this area are related to the study of sources base to identify pedagogical conditions of introduction of Froebel system elements into pre-school education in Ukraine under modern social and cultural conditions. Conformity to nature is an educational law, derived by the pedagogue from the assertion as to the unity and identity of the nature and human development laws. A child, as well as an adult, was considered by F. Fröbel as the carrier of godhead, a developing being. However, a child develops while self-realizing, his or her growth and development comprise the process of developing abilities and potential. The driving force of the above development is an internal trigger. Since a child is an integral body, his or her education must be holistic and consistent. This is the basis of the conformity to natural law according to F. Fröbel.

Key words: Froebel pedagogic system, philosophy of education, the principle of compliance with nature, human, education


Повний текст:

PDF

Посилання


Авраменко О.О. Проблема соціалізації особистості в педагогічній системі Фрідріха Фребеля / О.О. Авраменко// [Електронний документ] – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua.

Аносов І.П. Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи) : Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / І.П. Аносов; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. — К., 2004. – С. 2.

Бех І.Д. Особистісно-орієнтоване виховання в сучасній соціокультурній ситуації / І.Д. Бех // Креативна педагогіка : наук.-метод. зб. / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. – Вінниця, 2010. – Вип. 2. – С. 16.

Виноградов Н. Д. Очерки по истории идей дошкольного воспитания/ Н.Д. Виноградов// - Л.-М., 1925.-156 с.

Волинець С. В. Освіта як суттєвий фактор самоактуалізації особистості в сучасному світі / С. В. Волинець // [Електронний документ] Філософські проблеми гуманітарних наук : альманах / Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2009. – Режим доступу: www.info-library.com.ua/books-text-11540.html.

Каптеров П.Ф. Основатель детских садов / П. Ф.Каптеров // Образование. – №1. – 1896. – С.16-39.

Клейн. Ф. Парижские Детские Сады /Ф. Клейн // Пер. с француз. С.Кауфман. Под ред. и с предисл. С.Русовой. – Изд. Киевского Фребелевского Общества. – К., 1916. – 150 с.

Павлова Г. В. Розвиток постнекласичної освітньої парадигми / Г.В. Павлова // [Електронний документ] Філософські проблеми гуманітарних наук: альманах /Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2010. – Режим доступу: www. infolibrary.

com.ua/books-text-11540.html.

Прудченко І.І. Філософські засади освітньо-виховної системи Ф.Фребеля (1782-1852) / І.І. Прудченко // Вища освіта України. – № 3 (Додаток 1). – Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». – К.: ГНОЗИС, 2009. – С. 127-130.

Фребель Ф. Педагогические сочинения. Т.1: Воспитание человека / Ф.Фребель // Пер. с немецкого И.Д.Городецкого; Под ред. Д.Н.Королькова. Изд. 2-е. – М.: Книгоиздательство К.И.Тихомирова, 1913. – 359 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.546421

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.