ФІЛОСОФІЯ ОСВІТНІХ ПРОЕКТІВ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ
Анотація
Аналізуються формування цифрової грамотності у системі сучасної середньої освіти та кардинальні зміни у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, що призводять до встановлення принципово нової конфігурації освітньої системи. Акцентовано увагу на тому, що комп’ютер виступає фактором зміни підходів до методів і змісту в сучасній освітній системі. Здійснено розгляд сукупності проектів формування цифрової грамотності за критерієм доступності для учнів комп'ютерів та інших засобів ІКТ як об’єктів для вивчення у навчальних закладах середньої освіти, а саме: «безмашинна інформатика»; комп’ютер як унікальний об’єкт вивчення; фрагментарна комп’ютеризація; глобальні корпоративні проекти; «BYOD» (Bring your own device) та позашкільне навчання інформатики. Окреслено головні підходи освітньої філософії у проектах вивчення у шкільній освіті комп’ютерних наук як широкої науково-технологічної галузі знань. Визначено, що кожна форма впровадження комп’ютерних наук (інформатики) в освіті є проектною зміною освітньої системи, для здійснення якої планується розробка нового змісту навчальної дисципліни, визначається її вплив на загальний рівень якості знань учнів, взаємозв’язок із іншими навчальними предметами, підготовка педагогічних кадрів та забезпечення відповідними ресурсами. Пропонується вдосконалення проектів формування цифрової грамотності та інформатизації освіти на основі філософського аналізу цілей і змісту навчання комп’ютерних наук (інформатики) у навчальному закладі та з урахуванням множинності факторів освітнього процесу.
Ключові слова: освітній проект, інформатизація, філософія освіти, цифрова грамотність.
Анализируются формирование цифровой грамотности в системе современного среднего образования и кардинальные изменения в сфере информационно-коммуникационных технологий, которые приводят к установлению принципиально новой конфигурации образовательной системы. Акцентировано внимание на том, что компьютер выступает фактором изменения подходов к методам и содержания в современной образовательной системе. Осуществлено рассмотрение совокупности проектов формирования цифровой грамотности по критерию доступности для учащихся компьютеров и других средств ИКТ как объектов для изучения в учебных заведениях среднего образования, а именно: «безмашинная информатика»; компьютер как уникальный объект изучения; фрагментарная компьютеризация; глобальные корпоративные проекты; «BYOD» (Bring your own device) и внешкольное обучение информатики. Определены главные подходы образовательной философии в проектах изучения в школьном образовании компьютерных наук как широкой научно- технологической отрасли знаний. Определено, что каждая форма внедрения компьютерных наук (информатики) в образовании является проектной изменения образовательной системы, для осуществления которой планируется разработка нового содержания учебной дисциплины, определяется ее влияние на общий уровень знаний учащихся, взаимосвязь с другими учебными предметами, подготовка педагогических кадров и обеспечения соответствующими ресурсами. Предлагается совершенствование проектов формирования цифровой грамотности и информатизации образования на основе философского анализа целей и содержания обучения компьютерных наук (информатики) в учебном заведении и с учетом множественности факторов образовательного процесса.
Ключевые слова: образовательный проект, информатизация, философия образования, цифровая грамотность.
In the article the formation of digital literacy in the modern system of secondary education and dramatic changes in information and communication technologies, leading to the establishment of a radically new configuration of the educational system are analyzed. The attention to the computer as a factor of changing approaches to the methods and content in the modern educational system is emphasized. We took into consideration the complex of projects of forming digital literacy by the criterion of accessibility of computers for students and other ICT tools as objects for study in educational institutions of secondary education, namely: "machineless science"; PC as a unique object of study; fragmented computerization; global corporate projects; «BYOD» (Bring your own device) and after-school learning science. The main approaches to educational philosophy in the draft study in school education in computer science as a broad scientific and technological knowledge are outlined. It is determined that every form of implementation of computer science education is a project change of the educational system, for which it is planned to develop a new discipline’s content, defined by its effect on the overall quality of students' knowledge, the relationship with other subjects, teachers training and providing adequate resources. The improvement projects of forming digital literacy and informatization of education based on the philosophical analysis of the objectives and content of teaching computer science in school and taking into account the multiplicity of factors educational process are proposed.
Keywords: educational project, informatization, philosophy of education, digital literacy.
Повний текст:
PDFПосилання
Employment projections – 2014-24. – Режим доступу: https://www.bls.gov/news.release/pdf/ecopro.pdf.
Концептуальні засади реформування загальної школи «Нова українська школа» / за заг. ред. М Грищенко. – 2016. – 36 с. – Режим доступу:http://mon.gov.ua/Новини202016/12/05/konczepcziya.pdf
Манако А. Ф., Воронкин А. С. ИКТ в образовании: эволюция, конвергенция и инновации // Международный журнал «Образовательные технологии и общество». (Educational Technology & Society). – 2014. – V. 17. – №. 1. – С. 487-521. – Режим доступу: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_i1/pdf/11.pdf
Советский энциклопедический словарь. – М.: Советская энциклопедия, 1988. – 1600 с.
Макух Я. Д. Термінологічні рівні поняття «проект» / Я. Д. Макух // Глобалізація та управління проектами у ХХІ столітті: матеріали наук.-практ. конф. (9-10 жовт. 2003 р., м. Львів). – Львів. регіон. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. – Л.: ЛРІДУ НАДУ. – С. 35-37.
Кочетков А. И. Управление проектами / А. И. Кочетков. – СПб, 1993. – 446 с.
Бурков В. Н. Как управлять проектами / В. Н. Бурков, Д. А. Новиков. – М. : Синтег – ГЕО, 1997. – 188 с.
Караїм О. А., Юхимюк І. М. Інноваційні проекти модернізації в умовах економічної нестабільності // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2011. – № 1. – С. 189-204.
Новиков А.М. Образовательный проект (методология образовательной деятельности) / А. М. Новиков, Д. А. Новиков – М.: «Эгвес», 2004. – 120 с. – Режим доступу: http://www.mtas.ru/person/novikov/obrp.pdf.
Хуторской А.В. Современная дидактика: учебник для вузов / А.В. Хуторской. – СПб : Питер, 2001. – с.338.
Ларсон Эрик У. Управление проектами [Текст] : учебник : перевод с английского пятого, полностью переработанного издания / Эрик У. Ларсон, Клиффорд Ф. Грей ; [пер с англ. В. В. Дедюхин]. – Москва : Дело и Сервис, 2013. – 783 с.
Закон України «Про інноваційну діяльність». – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/40-15.
Перегудов Ф.И. Введение в системный анализ / Ф. И. Перегудов, Ф. П. Тарасенко – М.: Высшая шк., 1989. – 367 с.
Клепко С. Ф. Конспекти з філософії освіти / С. Ф. Клепко. – Полтава, ПОІППО: 2007. – 420 с.
Постанова Центрального комітету компартії України і Ради міністрів Української РСР від 30 квітня 1985 р. № 185 «Про заходи по забезпеченню комп'ютерноїграмотностіучнів середніх навчальних закладів і широкого впровадження електронно-обчислювальної техніки в навчальний процесс».
Павлов Д. И. Начальная информатика. Интегрированный подход // Т/О ―НЕФОРМАТ‖ Издат-во Accent Graphics Communications, Montreal, 2015. – Режим доступу: http://dpavlov4ever.ru/index.php/novosti/239-informatika-integrirovannyj-podkhod-elektronnoeizdanie.
Ярмахов Б. Б. «1 ученик: 1 компьютер» – образовательная модель мобильного обучения в школе / Б. Б. Ярмахов. – Москва, 2012. – 236 с.
Постанова Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 494 «Про затвердження Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процесс загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року».
Клепко С. Ф. Формування лідерської компетентності в школі: навчальний посібник- довідник / С. Ф. Клепко, Л. В. Литвинюк – Полтава : ПОІППО, 2012. – 270 с.
Ткаченко А. Как проходят уроки информатики в разных странах мира: 5 основных выводов. – Режим доступу: https://habrahabr.ru/post/314372.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.546429
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.