ПРОБЛЕМА СВОБОДИ: МІЖ ЗАХОДОМ І СХОДОМ
Анотація
Стаття присвячена виявленню своєрідності і особливостей розуміння свободи в релігійно-філософської думці Сходу, а також порівняльному аналізу її трактовок у західної і східної традиціях, який виявляє їх значну різницю також і в розумінні сутності етичних понять добра , зла і особистості. Своєрідність східного (індуїстського) розуміння свободи пов’язано із її асоціальністю, прагненням до звільнення від залежностей, бажань і інтровертно-психологічною орієнтацією.
Ключові слова: свобода, звільнення, залежність, інтровертність, асоціальність, ведантизм.
Статья посвящена выявлению своеобразия и особенностей понимания свободы в религиозно-философской мысли Востока, а также сравнительному анализу еѐ трактовок в западной и восточной традициях, который выявил их значительные различия также и в понимании сущности этических понятий добра, зла и личности. Своеобразие восточного (индуистского) понимания свободы связано с еѐ асоциальностью, стремлением к освобождению от зависимостей, желаний и интровертно-психологической ориентацией.
Ключевые слова: свобода, освобождение, зависимость, интровертность, асоциальность, ведантизм.
The article is devoted to the revealing of specificity and features of understanding of freedom in eastern religious philosophical thoughts and comparative analysis of her interpretation in western and eastern traditions, which reveals its important differences as well in essence understanding of an ethical notions freedom, good, evil and personality. Western understanding of freedom is related to struggle for existence and power, politics, satisfaction of desires. On the contrary, the specificity of eastern (Hindu) understanding of freedom is related to her asociality and aspiration to releasing from dependencies, desires and introvertalpsychological orientation. The eastern (vedic) tradition freedom problem come to achievement a perfect state of unreflecting of reality and an apofatic understanding of individuality. It’s examines ethical notions good, happiness only together with its opposites that represents in notion «play» of godlike forces(«lila») in Upanishades, that human perceives as «good» and «evil». It’s asserts an active freedom by means of the spiritual logic renunciation and finding, receiving in Bhagavadgita. It’s makes a comparative analysis and eduction of a differences between freedom understanding in existentialism, intuitionalism, pragmatism and eastern philosophical thoughts, which represents S. Vivekananda, B. Sh. Radgnish and so on. Inner releasing from illusory ego in sankhia philosophy has analogue with treatment by J-P Sartre of human essence as Absence and Presence of unreal (possible.) as well as notions «Atman» and «pure consciousness»(Bergson) is coincides in understanding of liberation as a «purification». As a whole, modern eastern thought is more advanced and radical, than western thought on the problem of freedom, state, authority, property, family and religion, as well as on the matter of inner liberation of personality. Thus basic value notions of East is similar to western notions and the same time is alternative as regards to western rationalism and pragmatism.
Kеy words: freedom, liberation, dependence, introversion, asociality, vedantism.
Повний текст:
PDFПосилання
Б.Ш. Раджниш. Ошо. Свобода. Храбрость быть собой. Ключи к новой жизни / М.: Весь, 2004. – 174 с.
История современной зарубежной философии: компаративистский подход. / Спб.: Лань, 1997. – 478 с.
Д. Чаттопадхяя История инлийской философии / М.: Прогресс,1966. –328 с.
В.С. Костюченко Классическая веданта и неоведантизм / М.: Мысль, 1983. – 272 с.
Упанишады. – М.: Наука, 1967. – 110 с.
С. Радхакришнан Индийская философия / т.2. М: Наука, 1956. – 394 с
Бхагавадгита / Махабхарата, выпуск 2, Бхагавадгита (кн .6 гл. 25-429), пер. В.Л. Смирнова. М: Болесмир, 2007. – 407 с.
С. Вивекананда Четыре йоги/ М.: Прогресс, 1993. – 528 с.
Ф. Жюльен Время. Элементы философии жить / М: Прогресс-Традиция, 2005. – 280 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842661
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.