ФІЛОСОФСЬКІ ПІДВАЛИНИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ УКРАЇНЦІВ В СУЧАСНИХ УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

О. В. Шапаренко

Анотація


Численні виклики посилюють стан невизначеності та зумовлюють актуальність проблеми формування громадянськості в Україні. В статті простежуються західно- європейські та вітчизняні філософські традиції з проблем виховання майбутніх громадян (у контексті розвитку уявлень про громадянське суспільство, демократію, державу). Автор робить спробу знайти філософські джерела трактуванню формування громадянськості в сучасних умовах невизначеності, яке вбачає синтез суспільно- орієнтованого й особистісно-орієнтованого підходів, підвалини яких ми знаходимо у філософських роботах Локка (пристосування й тим самим закріплення вже закладених у соціумі стереотипів та традицій) й Руссо (взаємодія як процес нескінченного руху, самооновлення суспільства, саморозвитку й самовдосконалення людини).

Ключові слова: невизначеність, громадянськість, трансформації, філософські підвалини, громадянське суспільство, синтез суспільно-орієнтованого й особистісно-орієнтованого підходів.

 

Многочисленные вызовы усиливают состояние неопределенности и обусловливают актуальность проблемы формирования гражданственности в Украине. В статье прослеживаются западно-европейские и отечественные философские традиции по проблемам воспитания будущих граждан (в контексте развития представлений о гражданском обществе, демократии, государстве). Автор предпринимает попытку найти философские источники трактовке формирования гражданственности в современных условиях неопределенности, которая включает в себя синтез общественно- ориентированного и личностно-ориентированного подходов, основы которых мы находим в философских работах Локка (приспособление и тем самым закрепление уже заложенных в социуме стереотипов и традиций) и Руссо (взаимодействие как процесс бесконечного движения, самообновления общества, саморазвития и самосовершенствования человека).

Ключевые слова: неопределенность, гражданственность, трансформации, философские истоки, гражданское общество, синтез общественно-ориентированного и личностно-ориентированного подходов.

 

Numerous challenges reinforce the state of uncertainty and the pressing problems of formation of civic consciousness in Ukraine. It is obvious that the Ukrainian society, which has been developing under conditions of uncertainty, needs educated, moral, active people who are able to make decisions in situations of choice, mobile, dynamic, constructive, capable of collaboration, ready for cross-cultural interaction, with a sense of responsibility for the future of the country. The article traces the Western European and native traditions of philosophical problems of education of future citizens (in the context of ideas about civil society, democracy, state). The author attempts to find sources of philosophical interpretation of civic consciousness in modern conditions of uncertainty. The study of the genesis of civil society leads to the conclusion that the formation of a citizen of the new formation in Ukraine should update the understanding of the individual and the community. Its main subject should be neither purely individual, nor collective, but a person with others, as the full image of a person is revealed only in the interaction with other persons. Formation of civic consciousness under current conditions in Ukraine suggests synthesis of socially-oriented and person-centered approaches, the foundations of which can be found in the philosophical works of Locke (adaptation and thereby consolidation of the already embedded in society stereotypes and traditions) and Rousseau (interaction as a process of endless motion, selfrenewal of the society, and self-improvement of a person). In the difference between these two positions lies the difference between focused rational thinking and value-rational thinking that leads to the difference between social-oriented and person-oriented education. The task of Ukrainian civic education is education of the conscious personality that combines hard work, high morality, tolerance with responsibility for their actions, free critical thinking and autonomy with loyalty, acceptance of public institutions, freedom and social solidarity with love for the motherland and respect for the interests of the state. Therefore, Ukraine vitally needs further democratic reforms that are taking place in society, state and education.

Keywords: uncertainty, civic consciousness, transformations, philosophical foundations, civic society, synthesis of socially-oriented and person-centered approaches.


Повний текст:

PDF

Посилання


Alexander Jeffrey C. Core Solidarity, Ethnic Out-Groups, and Social Differentiation / In: Differentiation Theory and Social Change. Comparative and Historical Perspective. Ed. By Jeffrey C. Alexander and Paul Colomy. – New York; Columbia University Press, 1990. – P. 268 – 272.

Аристотель. Политика. – Аристотель / М., 1989. – 234 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) [уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел]. – К. ; Ірпінь: Перун, 2005. – 1728 с.

Визир П.И. Диалектика определенности и неопределенности / П.И. Визир, А.Д. Урсул. – Кишинев : Штиинца, 1976. – 124 с.

Гоббс Т. Сочинения в 2 т. Т. 1. – Т. Гоббс / М.: Мысль, 1989. – С. 287.

Горський В.С. Історія української філософії. Курс лекцій. – В.С. Горський / Київ: Наукова думка. – 1996. – 288с.

Джин Л. Коен, Ендрю Арато. Гражданское общество и политическая теория. Пер. С англ ./ Общ. ред И.И. Мюрберг. – М.: Издательство «Весь Мир», 2003. – 784 с.

Кант И. О педагогике / Кант И. Трактаты и письма. – М.: Изд-во «Наука», 1980, –

Джон Кин. Демократия и гражданское общество. / О трудностях европейского социализма, перспективах демократии и проблеме контроля над социально-политической властью. – Д. Кин // М.: Прогресс-Традиция, 2001. – С. 75.

Карась Анатолій. Філософія громадянського суспільства в класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях – А. Карась. – С. 11.

Кониський Г. Моральна філософія, або Етика [Кн.1. Основи людських вчинків. Розд. 2. У чому полягає не просто найвище щастя, а найвище в цьому житті?] // Філософські твори: У 2 т. – К., 1990. – Т. 1. – С. 415 – 419).

Констант Б. Про свободу древніх у порівнянні зі свободою сучасних людей // Лібералізм. Антологія. К.: Смолоскіпи, – С. 415.

Костомаров М. Дві руськи народності. – М. Костомаров. – Київ-Лейпціг, 1918. С. 77 – 89.

Локк Дж. Два трактати про врядування. – Дж.Локк. – К.: Основи, 2001. – С. 131.

Longman Dictionary of Contemporary English / Pearson Education Limited, 2003, – C. 266.

Макінтайр Е. Після чесноти: дослідження з теорії моралі. – Е. Макінтайр / Пер. з анг. – К.: Дух і літера, 2002. – С. 278.

Монтескье Ш. Избранные произведения. – Ш. Монтескье. – М.: Госполитиздат, 1955. – 799 с.

Мор Т. Утопия. Эпиграммы. История Ричарда III. – Т. Мор. – 2-е изд, испр. И доп. – М., 1998. – С. 52-95.

Пасько І.Т., Пасько Я.І. Громадянське суспільство і національна ідея. (Україна на тлі європейських процесів. Компаративні нариси.). – І.Т. Пасько, Я.І. Пасько. – Донецьк: ЦГО НАН України, УКЦентр, 1999. – 184 с. – С. 19.

Seligman Adam B. The Idea of Civil Society. – A. Seligman // Princeton University Press, Princeton, New Jerscy, 1992. – P. 24.

Сковорода Г.С. Диалог: имя ему – потоп Змиин; Начальная дверь к христианскому добронравию. – Г.С. Сковорода // Соч.: В 2 т. – М., 1973. – Т. 1. – С. 148 – 161.

Цицерон Марк Тулій. Про державу. Про закони. Про природу Богів. – М. Т. Цицерон. – К.: Основи, 1998. – С. 169.

Романчук О. Війна. Стан невизначеності для України. – О. Романчук. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: [ttp://www.radiosvoboda.org/a/27835388.html]




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842693

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.