ВИКЛИКИ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМУ: ОСВІТНІЙ АСПЕКТ

М. В. Триняк, С. О. Руденко

Анотація


Стаття присвячена дослідженню функціонального потенціалу інтеркультурної комунікації в освітній площині в реаліях мультикультурного суспільства. Доведена  необхідність та важливість навчанню її навичкам задля формування ефективного освітнього простору. Аналізується питання доречності змін у реорганізації самої системи освіти, структурування таких освітніх просторів як мультикультурні позашкільні осередки та центри, які спрямовані на створення нових форм культурного і суспільного життя.

Ключові слова: інтеркультурна комунікація, освітній вимір, світогляд, освіта, виховання.

 

Статья посвящена исследованию функционального потенциала интеркультурной коммуникации в образовательной плоскости в реалиях мультикультурного общества. Доказаны необходимость и важность обучения ее навыкам для формирования эффективного образовательного пространства. Анализируется вопрос целесообразности изменений в реорганизации таких образовательных пространств как внешкольные учреждения и центры, которые были бы направлены на создание новых форм культурной и общественной жизни.

Ключевые слова: интеркультурная коммуникация, образовательное измерение, мировоззрение, образование, воспитание.

 

This article is devoted to the research of the problem of functional potential of intercultural communication in the educational sphere under the condition of multicultural society. Opinions of many philosophes, pedagogues and other scientists are considered as a proof of intercultural communication importance in educational process nowadays. It is showed that methodological functional potential of intercultural and transcultural communication is also important for the pedagogical thought development, Europe integration strategies realization. The cooperation of intercultural and transcultural types of communication is presented as a factor of effective pedagogical theory and practice existence. It is underlined that not only horizontal but vertical intercultural and transcultural communication have important methodological potential not only on the level of verification but in the forming of basic issues of pedagogical sciences. Intercultural dialogue realizes principal of openness in practice. Characterizing socially-transformation role of function of educational intercultural communication it is important to show its role which it is plays in the forming of civic society. Also it is important to understand that functional potential of intercultural communication has special influence on the organization format. It touches changes in reorganization the educational system itself, structuration of such the educational spaces as multicultural outside school establishments and centers which are to create new forms of cultural and society life.

Key words: intercultural communication, educational measure, world-outlook, education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Budin Gerhard. Möglichkeiten der transkulturellen Kommunikation // Weltgesellschaft, Weltverkehrssprache, Weltkultur: Globaliesierung versus Fragmentarisierung / Gerhard Budin. // Hrsg. Wolfram Wills. – Tübingen: Stauffenburg-Verl. 2000 – S. 112-120.

Suhr Manfred. John Dewey zur Einführung. – Hamburg: Junius. 1994. – 209 S.

Дьюи Дж. Введение в философию воспитания. – М. 1921. – 128 с.

Büb Bernhard. Von der Pflicht zu führen. Neun Gebote der Bildung. – Berlin: Ullstein Buchverlag. 2008. – 173 S.

Гадамер Г.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики: [пер. с нем.] / Г.-Г. Гадамер ; общ. ред. и вступ. ст. Б.Н.Бессонова. – М.: Прогресс, 1998. – 704 с.

Култаева М.Д. Категория „BILDUNG” в немецкой философской традиции, или размышления о смысле и предназначении образования / М.Д. Култаева // Постметодика. – № 1 (23). – 1999. – С. 8–13.

Hornstein Walter. Erziehung und Bildung im Zeitalter der Globalisierung / Hornstein Walter // Zeitschrift der Pädagogik- N4, 2001. – S. 517 – 537.

Treml Alfred K. Allgemeine Pädagogik. Grundlagen, Handlungsfelder und Perspektiven der Erziehung / Treml Alfred K. – Stuttgart: Kohlhammer. 2000. – 310 S.

Adloff Frank. Zivilgesellschaft. Theorie und politische Praxis / Adloff Frank. – Frankfurt New York: Campus. 2003. – 170 S.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842695

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.