ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ АГРЕСІЇ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ ТА СПОСОБИ ЇЇ ПРОФІЛАКТИКИ Й ПОДОЛАННЯ
Анотація
У статті подано науково-теоретичний огляд вітчизняних і зарубіжних досліджень, присвячених проблемі прояву агресії в підлітковому віці. Отримано нові дані стосовно специфічних рис агресивної поведінки у підлітковому віці. Виявлено індивідуально-психологічні та соціально-психологічні чинники агресивної поведінки підлітків. Запропоновано окремі способи профілактики та подолання підліткової агресивності.
Ключові слова: агресія, агресивність, деструктивна поведінка, підлітковий вік, профілактика й подолання агресивної поведінки підлітків.
Scientific and theoretical review of domestic and foreign studies which deal with issue of forming aggression in youth environment are given in the article. The new data concerning the specific features of aggressive behavior in adolescence is got. The individual psychological and social psychological factors of aggressive behavior among teenagers are identified. A separate methods of preventing and overcoming teenage aggression are considered. Introduction. In teenage environment aggression reflects one of the social problems: significant increase of social instability in the background enhance the severity of rising crime and social and cultural manifestations of intolerance. The combination of age-specific personal development and social amorphous concepts, norms and values serve as catalysts in behavioral aggression and a personal perspective, making the theme of teenage aggression is quite relevant. Purpose – to consider specific features of teenage aggression and highlight ways to prevent and overcome the negative manifestations of aggression at teenage age. Methods. The methodological basis of the thesis became a general scientific and special methods of studying the essence of the phenomenon of aggressive behavior. The study is based on the principle of systematic approach, according to which aggression is the result of mastering proper worldview, philosophy and psychology, as well as an instrument of harmonization of the condition of the individual in social space. Results. Scientific and theoretical review of domestic and foreign studies which deal with issue of forming aggression in youth environment are given in the article. The psychological features of destructive behavior and its characteristics from the position of psychology, philosophy are considered. The analysis of social deviations of personality behavior which are formed under the influence of social institutes is done and also the analysis of theory of reasons of deviations appearance is given. The concept «aggression» is analyzed. The brief characteristics of its main types is given and negative influence on values and moral believes of youth are considered. The approaches to studying teenage age crisis in the conditions of contemporary society are generalized. The new data concerning the specific features of aggressive behavior in adolescence is got. The conditionality of aggressive behavior of teenagers by their relationship with peers, teachers and parents is revealed. The influence of self-attitude, motives and social and moral values on aggressive behavior of teenagers is shown. The individual psychological and social psychological factors of aggressive behavior among teenagers are identified. Conclusion. The formation of aggressive behavior in teenagers affects a considerable number factors (personal, psychological, educational, social, psychological, personal and social). Early identification of behavioral problems in teenagers, systematic analysis of the nature of their origin and adequate educational-correction given the chance to prevent asotsialization of youth.
Key words: aggression, aggressiveness destructive behavior, teenage age, prevention and overcoming of aggressive behavior of teenagers
В статье представлено научно-теоретический обзор отечественных и зарубежных исследований, посвященных проблеме проявления агрессии в подростковом возрасте. Получены новые данные о специфических черт агрессивного поведения в подростковом возрасте. Выявлено индивидуально-психологические и социально-психологические факторы агрессивного поведения подростков. Предложено отдельные способы профилактики и преодоления подростковой агрессивности.
Ключевые слова: агрессия, агрессивность, деструктивное поведение, подростковый возраст, профилактика и преодоление агрессивного поведения подростков.
Повний текст:
PDFПосилання
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии / А. Адлер. – М.: Фонд «За экономическую грамотность», 1995. – 296 с.
Бандура Альберт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Альберт_Бандура.
Берковиц Л. Агрессия: причины, последствия и контроль / Л. Берковиц. – Спб. : Прайм – ЕВРОЗНАК, 2001. – 516 с.
Захаров А.И. Детские неврозы (психологическая помощь родителей детям) / А.И. Захаров. – Спб.: Респекс, 1995. – 191 с.
Зупинись! – Посміхнись!: методичний посібник з профілактики агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації / Т.В. Журавель, К.В. Сергеєва, О.Г. Шаровара. – К.: ФОП Буря, 2013. – 124 с.
Леонтьєв Олексій Миколайович [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Леонтьєв_Олексій_Миколайович.
Можгинский Ю.Б. Подходы к анализу тяжелых форм антисоциального поведения в детском и подростковом возрасте / Ю.Б. Можгинский // Юрид. психология. – 2009. – № 1. – С. 8–12.
Мойсеєва О. Агресія підлітків: причини виникнення та можливості психокорекції / О. Мойсеєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.naiau.kiev.ua/psychped/images/documents/vupysk-1-2015/ua/16.pdf.
Павелків В. Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці / В. Павелків [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://problemps.kpnu.edu.ua/wpcontent/ uploads/sites/58/2016/03/30-43.pdf.
Семенюк Л. М. Психологические особенности агрессивного поведения подростков и условия его коррекции / Л. М. Семенюк. – М. : ТЦ Сфера, 2006. – 96 с.
Файдюк О. В. Сутність соціально-педагогічної профілактики агресивної поведінки підлітків у загальноосвітніх навчальних закладах / О.В. Файдюк [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://studscientist.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/.../54.
Холл Грэнвилл Стэнли [Електронный ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/Холл,_Грэнвилл_Стэнли.
Шпрангер Эдуард [Електронный ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/Шпрангер_Эдуард.
Эберлейн Г. Страхи здоровых детей: практ. пособие для родителей / Г. Эберлейн / пер. с нем. – М.: Знание, 1981. – 192 c.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842699
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.