О.А. КОЛЕСОВ: ПОРТРЕТ НА ФОНІ СУЧАСНОСТІ

Н. М. Кузьмінська

Анотація


О.А. Колесов – директор Харківського землеробного училища з 1882 по 1901 роки, вчений, педагог. В статті погляди О.А. Колесова на виховання розглядаються в контексті культурно-історичної ситуації кінця ХІХ ст. з урахуванням актуальності його ідей для сьогодення. Вихідною засадою освіти вчений вважає моральне виховання. Засобами такого виховання є вивчення богослов’я, філософії, історії. До завдань виховання О.А. Колесов відносить також становлення у учнів здатності до самостійної праці і турботу про їх здоров’я. Основою морального виховання є , на думку Колесова, любов як принцип відношення до світу.

Ключові слова: Просвітництво, Романтизм, позитивізм, моральне виховання, освіта.

 

А.А. Колесов – директор Харьковского земледельческого училища с 1882 по 1901 годы, ученый, педагог. В статье взгляды А.А. Колесова на воспитание рассматриваются в контексте культурно-исторической ситуации конца ХІХ ст. с учетом актуальности его идей для нынешнего времени. Исходным принципом образования ученый считает нравственное воспитание. Средствами такого воспитания являются изучения богословия, философии, истории. К задачам воспитания А.А. Колесов относит также становление у учеников способности к самостоятельному труду и забота об их здоровье. Основой морального воспитания является, по мнению Колесова, любовь как принцип отношения к миру.

Ключевые слова: Просветительство, Романтизм, позитивизм, нравственное воспитание, образование.

 

A.A. Kolesov was the director of the Kharkov Agricultural School from 1882 to 1901, the scientist, the teacher. In the article A.A.Kolesov's views at education are considered in a context of a cultural and historical situation of the end ХІХ century and wish the relevance of his ideas for present time. The basis education scientist considers as moral upbringing, wish is based on the study theology philosophy, history. In Christian religion Kolesov has concentrated attention to one of main principles – the principle of a love. Love is activity attitude in Christianity – love to God, love to others. Kolesov's concept of the love is deduced beyond religion, becomes a principle of the relation to the world, it covers all spheres of human activity. Kolesov moved away from traditional, views that moral principles can be learned by the simple interiorization, he underlines the importance of practical work in matters of education. The study of history gives, the necessary moral experience to choose correct own way. Kolesov understands philosophy as «a practical philosophy», ethics. The information aspect education is considered by Kolesov in the context upbringing, as a part of education. To the tasks of moral upbringing Kolesov also refers a formation at pupils of ability to independent work and care of their health.

Key words: Enlightenment, Romanticism, positivism, moral upbringing, education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Колесовъ А.А. Объ удобренїи почвъ / А.А. Колесовъ. – Харьковъ, Типографія Губернскаго Правленія, 1889.

Отчетъ по Харьковскому змеледѣльческому училищу за 1886 годъ. – Харьковъ, Типографія Губернскаго Правленія, 1887.

Колесовъ А.А. Неурожай хлѣбовъ 1891 года і способы къ предупрежденію неурожаевъ / А.А. Колесовъ. – Харьковъ, Типографія Губернскаго Правленія, 1892.

Рыбальченко Р.К. Воскресающие имена / Рыбальченко Р.К. // Панорама, №45 (356), листопад 1997.

Пакін Ю. – Facebook, група «Союз освітян України», 14 травня 2017.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842703

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.