СОЦІАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ ГЛОБАЛЬНОЇ ОСВІТИ У ДИСКУРСІ ПЛАНЕТАРНОГО РОЗВИТКУ

Гао Вейчжень

Анотація


Стаття присвячена виявленню генезису та атрибутивних властивостей соціального інституту глобальної освіти, що виникає завдяки функціонуванню соціального інституту науки і утворює з ним і ринком соціальну інфраструктуру планетарного соціального організму; сутністю його є окультурений потік смислогенезу породжений соціальним інститутом науки; він перебуває у ентропійному стані, заповнює собою простір підсвідомості людини і потребує для свого залучення у життєдіяльність планетарної спільноти специфічну інфраструктуру – соціальну систему глобальної освіти; його властивості обумовлюють властивості, зміст і форму соціальної системи глобальної освіти, що фундаменталізується за рахунок напрацювання наукою глобального знання про планетарний світ, індивідуалізується, оскільки завдяки ІТ-технологіям стає більш гнучкою і доступною для окремої людини, набуває планетарного масштабу.

Ключові слова: глобальна освіта, людина, соціальний інститут, соціальна система, глобальне знання, інформатизація, фрактал, процес глобалізації, наука, фундаменталізація, планетарний соціальний організм.

 

Статья посвящена выявлению генезиса и атрибутивных свойств социального института глобального образования, которое возникает благодаря функционированию социального института науки и образует с ним и рынком социальную инфраструктуру планетарного социального организма; сущностью его есть окультуреный поток смыслогенеза, порожденный социальным институтом науки; он находится в ентропійному состоянии, заполняет собой пространство подсознания человека и требует для своего включения в жизнедеятельность планетарного сообщества специфическую инфра- структуру – социальную систему глобального образования; его свойства обусловливают свойства, содержание и форму социальной системы глобального образования, что фундаментализируется за счет наработки наукой глобального знания о планетарном мире, индивидуализируется и благодаря ИТ-технологиям становится гибче и доступной для отдельного человека, приобретает планетарный масштаб.

Ключевые слова: глобальное образование, человек, социальный институт, социальная система, глобальное знание, информатизация, фрактал, процесс глобализации, наука, фундаментализация, планетарный социальный организм.

 

The article is devoted to revealing the genesis and attribute properties of the social institution of global education, which arises from the functioning of the social institute of science and forms with it the social infrastructure of the planetary social organism; Its essence is the cultivated flow of seed generation, generated by the social institution of science; It is in the state of the entropy, fills the human subconscious space and requires for its inclusion in the life of the planetary community a specific infrastructure - the social system of global education; Itsproperties determine the properties, content and form of the social system of global education, which is fundamentalized by the science of global knowledge about the planetary world, is individualized and thanks to IT technologies becomes more flexible and accessible to an individuality, acquires a planetary scale. It is proved that the operation of the social institution of global education in the structure of global social organism reacts at least four entities: first, with two other social institutions of infrastructure planetary integrity – science and market, which are based on primary (genotypic) information; second – with two synthetic institutions that emerged in the course of life of the world community – culture and management, functioning of which is provided by the flow of secondary (phenotype) information. The first two are the terms or means of forming global education and the other two – means autoregulation of the institute of global education, and together they are means of forming of planetary formation of personality. Prospects of increment of scientific knowledge in the study of this problem the author sees in studying the place and role of each of the above mentioned elements of the structure of global social institution of education (universal archetypes, fractals), studying communications system of generating, structuring, interaction, transformation, conflict, operation, development management, conflicting and correction, linking it with the social system of global education and the mechanism of interaction between them, finally, its interaction with the system of geoculture that is time of the twenty-first century with a system of self-regulation of global social organism.

Key words: global education, human, social institution, social system, global knowledge, informatization, fractal, globalization process, science, fundamentalization, planetary social organism.


Повний текст:

PDF

Посилання


Аксенов Г.П. В.И. Вернадский о природе времени и пространстве / Г.П. Аксѐнов – Режим доступа: о vemads kom/aksvonov_o_ vernadskom. htm

Вернадский В.И. О науке. Т2. Научная деятельность – научное образование. – СПб: Изд-во РХТИ, 2002. – 600 с.

Гегель Г. Политические произведения. – М.: Наука, 1978. – 438 с.

Донченко Е.А. Социетальная психика / Е.А. Донченко. – К.: «Наукова думка», 1994. – 208 с.

Донченко О. Від цілісності психологічних знань до цілісності світобачення / О. Донченко. – Соціальна психологія. – 2011. – №1. – С. 4-10.

Мир будущего – 4-х уровневая концепция развития цивилизации [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mirbudushego.ru/istr/4hurovkon.htm. – Заголовок з екрану.

Парсонс Т. О структуре социального действия. – М.: Академический Проект, 2000. – 880 с.

Социальные институты // http://studme.org/1489041025373 / / sotsialnye_instituty

Социальные институты //http://scibook.net/obschaya-sotsiologiya-kniga/sotsialnyieinstitutyi-34603.html

Социологический энциклопедический словарь: на русском, английском, немецком, французском и чешском языках / Редактор-координатор академик РАН Г.В. Осипов. – М.: Изд-во НОРМА (Издательская группа НОРМА-ИНФРА М), 2000. – 488 с.

Украина и четвертая промышленная революция: угрозы и возможности // http://minprom.ua/news/221407.html

Цегольник П.А. Концепция опережающего развития образования. (Образование ХХІ века как сфера опережающего развития) : монография / П.А.Цегольник. – Хмельницкий, ХНУ, 2009. – 309 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842705

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.