УПРАВЛІННЯ І ПРАВО В ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ: ФІЛОСОФСЬКИ СМИСЛИ

Н. О. Камбур

Анотація


В статті аналізуються історико-філософські та соціально-філософські витоки управління і права особистості на освіту, що були закладені в працях видатних мислителів від стародавнього світу до сучасності. Показано, що освітня система в кожній країні передбачає свою систему державної участі в освіті, засновану на традиціях освітньої системи і тенденції її розвитку. Доводиться, що управлінська і правова системи закладають основу для інституціалізації освітніх стандартів, що є нормативно-структурованою властивістю буття і формою реалізації інтересів особистості, поєднанням індивідуальної намірів людини зі стратегіями політичної, соціально-економічної та культурної діяльності держави в освітньому процесі, де і розкривається характер взаємин  людини і держави. З’ясовано, що інституціалізація освіти регулюється суспільними відносини, пов'язаними з формами навчання, має програмний характер, що виражається в постійному вдосконаленні освітнього законодавства.

Ключові слова: право на освіту, освітнє середовище, освітні стандарти, гетерохронний розвиток, інституціалізація форм освіти.

 

В статье анализируются историко-филосовские и социально-филосовские истоки управления и права личности на образование, которые были заложены в трудах выдающихся мыслителей от древнего мира до современности. Показано, что образовательная система в каждой стране предусматривает свою систему государственного участия в образовании, основанную на традициях образовательной системы и тенденции ее развития. Доказывается, что управленческая и правовая системы закладывают основу для институциализации образовательных стандартов, является нормативно-структурированной свойством бытия и формой реализации интересов личности, сочетанием индивидуальных намерений человека со стратегиями политической, социально-экономической и культурной деятельности государства в образовательном процессе, где и раскрывается характер взаимоотношений человека и государства. Выяснено, что институциализация образования регулируется общественными отношения, связанные с формами обучения, имеет программный характер, что выражается в постоянном совершенствовании образовательного законодательства.

Ключевые слова: право на образование, образовательная среда, образовательные стандарты, гетерохронный развитие, институциализация форм образования.

 

The article analyzes the historical and philosophical and socio-philosophical roots of governance and individual rights to education, which are shown in the works of great thinkers from the ancient world to the present. It is shown that the educational system in each country provides its own system of public participation in education, based on the traditions of the educational system and the trend of its development. It proves that administrative and legal systems lay the groundwork for the institutionalization of educational standards that is a regulatory structured kind of existence and form of realization of interests of the individual, a combination of individual intentions of a human with the strategies of political, social-economic and cultural activities in the educational process, where the character of relationship between a man and a state is revealed. It is found that the institutionalization of education is governed by social relations associated with learning and has a programmatic nature, resulting in continuous improvement of education legislation.

The article analyzes the social and historical roots of governance and individual rights to education, which are shown in the works of great thinkers from the ancient world to the present. It is shown that the educational system in each country provides its own system of public participation in education, based on the traditions of the educational system and the trend of its development.

The relevance of this topic is determined by the special status of knowledge in an environment where there is a rapid build-up and thorough dissemination of information that changes all spheres of human life and man himself. Innovative trends in the educational environment repeal many previous measurements and bureaucratic requirements for management and control, bringing innovative value and efficiency criteria require registration in law of new educational standards.

The purpose of the article, analyze trends and patterns of formation and evolution of individual rights education in the organic unity of the social and historical and cultural development of civilization.

It proves that administrative and legal systems lay the groundwork for the institutionalization of educational standards that is a regulatory structured kind of existence and form of realization of interests of the individual, a combination of individual intentions of a human with the strategies of political, social-economic and cultural activities in the educational process, where the character of  relationship between a man and a state is revealed. It is found that the institutionalization of education is governed by social relations associated with learning and has a programmatic nature, resulting in continuous improvement of education legislation.

Thus, the formation and evolution of individual rights education is an integral feature of the socio-historical process of world civilization, socially and culturally conditioned form of law. The basic right to freedom of choice in education, freedom of the individual give reason to believe that this is only the beginning of the movement for universal rights and freedoms in the legal field of society. They are the main focus of positive achievements of civilization and culture, providing regulatory, stable and irreversible in the global socio-historical process functioning legal system.

 

Keywords: right to education, learning environment, educational standards, heterochronous development, institutionalization of forms of education.

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Брусакова О.В. До питання про співвідношення моралі і права у конструюванні освітньої реальності/ О.В.Брусакова// Вісник НЮА ім. Ярослава Мудрого – Серія «Філософія, філософія права, політологія. Соціологія». _Вип. №3 (13).- Харків, 2012.-С. 299-303.

Каменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И. Г. Педагогическое наследие. М.: Педагогика, 1989. - 416 с.

Лазутова М.Н. Права человека в образовании: тенденции и закономерности. - М.: Алвик , 1993. – 285 с.

Образовательное законодательство и образовательные системы зарубежных стран. Под ред. Козырина А.Н. М.: Academia, 2007. - 432 с.

Сырых В.М. Введение в теорию образовательного права. М.: Готика, 2002. 340 с.

Шкатулла В. И. Образовательное право [Текст] : учебник / В. И. Шкатулла. - Москва : НОРМА ; Москва : "ИНФРА - М", 2001. - 681 с.

Xiaohuan Su. Education in China: reforms and innovations. Beijing: Nightingale Books, 2002. 192 p.

Lawrence M. Student and Parental Rights in Education. // Materials of the Concerned Women For America Conference. Maryland, 1988.

Aldrich R. Lessons from History of Education. Routledge: Cromwell Press, 2006. 238 p.

Alexy R. A Theory of Constitutional Rights. Oxford: Oxford University Press, 2002. 462 p.

Brusakova O.V. Do pitannja pro spіvvіdnoshennja moralі і prava u konstrujuvannі osvіtn'oї real'nostі/ O.V.Brusakova// Vіsnik NJuA іm. Jaroslava Mudrogo – Serіja «Fіlosofіja, fіlosofіja prava, polіtologіja. Socіologіja». _Vip. №3 (13).- Harkіv, 2012.-S. 299-303.

Kamenskij Ja. A., Lokk D., Russo Zh.-Zh., Pestalocci I. G. Pedagogicheskoe nasledie. M.: Pedagogika, 1989. - 416 s.

Lazutova M.N. Prava cheloveka v obrazovanii: tendencii i zakonomernosti. - M.: Alvik , 1993. – 285 s.

Obrazovatel'noe zakonodatel'stvo i obrazovatel'nye sistemy zarubezhnyh stran. Pod red. Kozyrina A.N. M.: Academia, 2007. - 432 s.

Syryh V.M. Vvedenie v teoriju obrazovatel'nogo prava. M.: Gotika, 2002. 340 s.

Shkatulla V. I. Obrazovatel'noe pravo [Tekst] : uchebnik / V. I. Shkatulla. - Moskva : NORMA ; Moskva : "INFRA - M", 2001. - 681 s.

Xiaohuan Su. Education in China: reforms and innovations. Beijing: Nightingale Books, 2002. 192 p.

Lawrence M. Student and Parental Rights in Education. // Materials of the Concerned Women For America Conference. Maryland, 1988.

Aldrich R. Lessons from History of Education. Routledge: Cromwell Press, 2006. 238 p.

Alexy R. A Theory of Constitutional Rights. Oxford: Oxford University Press, 2002. 462 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064597

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.