МОДЕРНІЗАЦІЯ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЙ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОГО СВІТОГЛЯДУ МОЛОДІ

С. В. Капустін

Анотація


Майбутня школа має забезпечити учнів не тільки знаннями, але й сформувати у них уміння цими знаннями користуватись. На жаль, більшість випускників нинішньої школи відповідними компетенціями не володіють. Знання – здебільшого вкрай затеоретизовані та застарілі, переобтяжені другорядним матеріалом – переповнюють духовний світ особистості. Користування ними в реальному життєвому просторі є справою практично неможливою. Між тим, реально-практичне знання залишається поза навчальним процесом. Дотичність до нього учень час від часу отримує хіба що через Інтернет. І як результат – світогляд молодої людини втрачає свою обґрунтованість, системність, цілісність. Він стає фрагментарним і багато в чому ілюзійним. Формування цілісного, дійсно наукового й ефективного світогляду має базуватись на пріоритетах впровадження компетентісного підходу, модернізації змісту освіти та навчальних технологій.

Ключові поняття: людина, культура, світогляд, освіта, виховання, компетенції.

Будущая школа должна обеспечить учеников не только знаниями, но и сформировать у них умение этими знаниями пользоваться. К сожалению, большинство выпускников нынешней школы соответствующими компетенциями не обладают. Автор обращает внимание на знания, которые в основном крайне затеоретизированная и устаревшие, перегружены второстепенным материалом - переполняют духовный мир личности. Пользование ими в реальном жизненном пространстве является делом практически невозможным. Между тем, реально-практическое знание остается вне учебного процесса. Причастность к нему ученик время от времени получает как бы через Интернет. И как результат - мировоззрение молодого человека теряет свою обоснованность, системность, целостность. Он становится фрагментарным и во многом иллюзионным. Автором уточнено, чем отличаются компетенции от компетенций, а также анализируется формирование целостного, действительно научного и эффективного мировоззрения, должна базироваться на приоритетах внедрения компетентностного подхода, модернизации содержания образования и учебных технологий. Автор обращает внимание на чрезвычайно актуальны концептуально-теоретические изыскания, обращающихся к проблематике взаимосвязи таких феноменов, как мировоззрение, личностные компетенции, модернизация образования. В исследовании создается интегративное сочетание данных феноменов с целью выработки концептуально-парадигмальных основ дальнейшего развития украинского образования в направлении ее гуманизации и ориентированности на реальные проблемы каждого человека, обучающегося.

Ключевые слова: человек, культура, мировоззрение, образование, воспитание, компетенции.

 

The future school is supposed to provide the pupils with not only knowledge but also to formulate their skills of using these knowledge. It' a pity, but the majority of school graduates today don't possess this knowledge. The author pays attention at the knowledge which are mostly theoretized and oldfashioned ones, overloaded with secondary material and increase the spiritual life of the personality. The usage of them in the real life space is practically impossible matter.

Besides the real practical knowledge remains beyond the educational process. Pertaining to it the pupil from time to time gets only through the Internet. As a result the outlook of the young personality loses its generalization, systematic basics and unification. It becomes partial and in many cases the illusive one.

The author specifies the difference between the competence and competent knowledge and also analyses the formulation of unified and really scientific and effective outlook which is supposed to be based on the priorities of implementation of the competent approach, modernizing the educational essence and teaching technologies. The author attracts attention at the extremely topical conceptual theoretical researches which apply to the problems of mutual connection of such phenomena as the outlook, personal competence, modernizing of education. The research unites the integral coincidence of mentioned phenomena with the aim to formulate the conceptual paradigmatic basics of further development of Ukrainian education in the direction of its humanizations and orientation on the real problems of every person who is getting education.

Key notions: the person, culture, outlook, education, competences.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Гуцан Л.А. Компетентнісний підхід у сучасній освіті / Л.А. Гуцан // Формування базових компетентностей у вихованців позашкільних навчальних закладів. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – К.: ПП «Фірма «Гранмна», 2013. – С. 52 – 56.

Шапран О.І. Реалізація компетентнісного підходу в системі неперервної освіти / Ольга Шапран // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»: Збірник наукових праць. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – Випуск 28. – Том І. – С. 319 – 324.

Developing intercultural competence through education / Edited by Josef Huber and Christopher Reynolds – Strasbourg: Council of Europe, 2014 (Pestalozzi series № 3). – 128 p.

Lepaite D. Competence development for the knowledge-driven economy / Daiva Lepaite // Higher Education and National Development: Universities and Societies in Transition / Edited by D. Bridges, P. Juceviciene, R. Jucevicius, T.H. McLaughlin, J. Stankeviciute. – London: Routledge, 2006. – P. 190 – 200.

Клепко С.Ф. Репрезентація знань в освітньому просторі (філософський аспект). Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. Спеціальність: 09.00.03 – філософія освіти / Сергій Клепко. – Харків, 2009. – 35 с.

Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Учебник в обновляющейся школе: сборник научных трудов. – М.: ИОСО РАО, 2002. – С. 58 – 64.

Ходань О.Л. Компетентнісний підхід до підготовки майбутніх фахівців у ВНЗ / Оксана Ходань // Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. – Ужгород: Говерла, 2013. – Випуск 29. – С. 232 – 235.

Заредінова Е.Р. Поняття «компетенція» і «компетентність» у контексті компетентнісного підходу в освіті / Е.Р. Заредінова, Р.І. Зіядінова // Педагогічний дискурс: Збірник наукових праць. – Хмельницький: ХГПА, 2013. – Випуск 14. – С. 181 – 185.

Коваленко О.П. Компетентнісний характер сучасної освіти / О.П. Коваленко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: Збірник наукових праць. – Запоріжжя: КПУ, 2016. – Випуск 47 (100). – С. 99 – 109.

Дубасенюк О. Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізаційних процесів / Олександра Дубасенюк // Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К.: ТОВ Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – С. 253 – 262.

Коваль Л.В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти: монографія / Людмила Коваль. – Донецьк: ЛАНДОН-ХХІ, 2012. – 343 с.

Антіпова Н.П. Сутність поняття «компетентнісний підхід» в науково-педагогічній літературі / Н.П. Антіпова // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України / Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». – К., 2014. – Випуск 199. – Частина 1. – С. 28 – 32.

Турянська О. Компетентнісний підхід і його місце у особістисно орієнтованому навчанні історії в школі / Ольга Турянська // Молодь і ринок. – 2010. – № 7 – 8 (66 – 67). – С. 84 – 88.

Wolf A. Can Competence and Knowledge Mix? / Alison Wolf // Competency Based Education and Training / Edited by John Burke. – London: Routledge, 2005. – P. 34 – 46.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064601

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.