МИХАЙЛО РУДНИЦЬКИЙ ТА КАЗИМИР ТВАРДОВСЬКИЙ: НА ПЕРЕТИНІ ЛІТЕРАТУРИ І ФІЛОСОФІЇ

О. А. Гончаренко

Анотація


 

Відомий польський дослідник Львівсько-Варшавської школи Ян Воленьский у своїй праці «Львівсько-Варшавська філософська школа» (Варшава, 1985) висловив переконаність у домінуючій ролі філософської традиції її засновника – Казимира Твардовського – у польській філософії і культурі першої половини ХХ століття. Але так як Львів того періоду був містом полінаціональним й слухачами лекцій Твардовського і його учнів поряд з польськими студентами були студенти українські, про що докладно у своїй праці «Українські філософи у Львівсько-Варшавській школі» (Варшава, 2014) написав український історіософ Степан Іваник, то важливим є принаймні зважання під час аналізу певних українських витворів львівської субкультури на присутність у ній традиції Львівсько-Варшавської школи. Власне, такого «оприявнення» потребує творчість відомого літературознавця, літературного критика та перекладача Михайла Рудницького – українського слухача циклу філософських курсів Казимира Твардовського.

Ключові слова: Михайло Рудницький; Казимир Твардовський; література; філософія.

Известный польский исследователь Львовско-Варшавской школы Ян Воленьский  в своей книге «Львовско-Варшавская философская школа» (Варшава, 1985) выразил убежденность в доминирующей роли философской традиции ее основателя – Казимира Твардовского – в польской философии и культуре первой половины ХХ века. Но так Львов того периода был городом многонациональным и слушателями лекций Твардовского и его учеником рядом с польскими студентами были студенты украинские, о чем обстоятельно в своей книге «Украинские философы во Львовско-Варшавской школе» написал украинский историософ Степан Иванык, то важным является по крайней мере принятие во внимание во время анализа определенных украинских творений львовской субкультуры на присутствие в ней традиции Львовско-Варшавской школы. Собственно, в таком «проявлении» нуждается творчество известного литературоведа, литературного критика и переводчика – Михаила Рудницкого – украинского слушателя цикла философских курсов Казимира Твардовского.

Ключевые слова: Михаил Рудницкий, Казимир Твардовский, литература, философия.

 

The famous Polish researcher of Lviv-Warsaw school Yan Wolenski in his book “Lviv-Warsaw philosophical school” expressed belief in the dominant role of Kazimierz Twardowski’s philosophical tradition in Polish philosophy and culture of the first half of XX century. But as during that period Lviv was a multinational city and there were also Ukrainians among Twardowski’s students, it is important at least to take into account the traditions of Lviv-Warsaw philosophical school during the analysis of some Ukrainian works of Lviv subculture. Actually, the work of famous literary critic and interpreter Mykhailo Rudnytskyi, Ukrainian student of Kazimierz Twardowski’s philosophical courses, requires such identification. The article reveals that the aesthetic concept of Rudnytsky's literary work is determined by the peculiarities of Tvardovsky's philosophy. Indicative in this respect is the assertion by the Ukrainian literary scholar of the description spiritual world description for the purpose of a literary work. This goal is consistent with the postulated Polish scientist in the philosophy of the method of introspection, which can give knowledge about the mental life of man. At the same time, in the concept of the psychology of Rudnytsky literary work , there is a lack of a desire for generalization, which is coherent with Tvardovsky's position regarding the formation of their methodology in philosophy - from the individual to the general. According to the Polish philosopher, the Ukrainian literary critic also took the conviction of the need to identify the literary criticism on the basis of philosophical sciences, which axis is descriptive psychology, because it was in psychology that Tvardovsky saw the guarantee of scientific philosophy. Remember that you need to know how to understand it, which was recognized by Tvardovsky's ethical postulate of scientific work. The comparative characteristic of Rudnitsky's literary work and the foundations of  Tvardovsky’s philosophy and fundamental ideas of the aesthetic concept of Rudnitsky's literary work and the foundations of the philosophy reflects the incomprehensible facets of Ukrainian critics creativity and encourages them to be redefined in the context of Ukrainian aesthetics.

Key words: Mykhailo Rudnytskyi, Kazimierz Twardowski, literature, philosophy.

 

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Баган, О. Корифей ліберальної літературної критики [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 3-26.

Гнатюк, О. Відвага і страх [пер. з польськ. М. Боянівської], К.: Дух і Літера, 2015.

Рудницький, М. Вплив суспільних ідей [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 347-355.

Рудницький, М. Мета й метода [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 30-53.

Рудницький, М. Між ідеєю і формою [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 436-446.

Рудницький, М. Між наукою й індивідуальністю [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 389-401.

Рудницький, М. Між словом і ділом [в:] Михайло Рудницький. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода муза»?, Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. – с. 422-429.

Ivanyk, S. Filozofowie ukraińscy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2014.

Twardowski, K. Jeszcze słówko o filozofii narodowej polskiej, „Ruch Filozoficzny”, R. I, № 6, 1911. – s. 1-3.

Twardowski, K. O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym [w:] Kazimierz Twardowski. Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów: Książnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 203-205.

Twardowski, K. O metodzie psychologii. Przyczynek do metodologii porównawczej badań naukowych, Warszawa, 1910.

Twardowski, K. Przemówienie, wygloszone na odchodzie dwudziestopięciolecia Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie dnia 12. lutego 1929, Lwów, 1929.

Twardowski, K. Psychologia wobec fizjologii i filozofii [w:] Kazimierz Twardowski. Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów: Książnica-Atlas T.N.S.W, 1927. – s. 3-32.

Twardowski, K. Wykład wstępny w Uniwersytecie Lwowskim, [w:] Kazimierz Twardowski. Myśl, mowa i czyn, Kraków: Copernicus Center Press, 2013. – s. 457-467.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064613

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.