КОНЦЕПТ LITERACY ТА СЕМАНТИКИ СВОБОДИ У НІМЕЦЬКІЙ ФІЛОСОФСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ

Н. В. Григорова

Анотація


В статті розглядається концепт Literacy та його еволюція у німецькій філософській традиції. Обґрунтована роль реформації у становленні німецької літературної мови і наданні їй нормативного статусу як одного з чинників ствердження модерного типу свободи, яка спирається на право і розум. Свобода  як автономія передбачає відповідальність і самообмеження, потребує формування культури свободи з усіма її семантичними відтінками в позитивних і негативних опціях.  Семантики свободи у кантівських і гегелівських трансформаціях  акцентують також позбавлені примусу обмеження, необхідні для розкриття творчого потенціалу свободи як в рамках суспільного договору, так і поза ними.

Ключові слова: письмова мова, норма, свобода, автономія, німецька філософія, культура,  комунікація, діалог, консенсус.

 

В статье рассматривается я концепт Literacy и его эволюция в немецкой философской традиции. Обоснована роль реформации в становлении немецкого литературного языка и приданию ему нормативного статуса как одного из факторов модерного типа свободы, которая зиждется   на  праве и  разуме. Свобода  как автономия предполагает ответственность и требует культуры свободы со  всеми ее семантическими градациями, представленными  как в позитивных, так и в негативных опциях.  Семантики свободы у кантовских і гегелевских трансформациях  акцентируют также необходимость  не принудительных ограничений, необходимых для раскрытия творческого потенциала свободы как в рамках общественного договора, так и за его пределами.

Ключевые слова: письменный язык, норма, свобода, автономия, немецкая философия, культура,  коммуникация, диалог, консенсус.

 

The article is devoted to the concept of Literacy and its evolution in the German philosophical tradition. The role of The Reformation in the development of  the German concept of Literacy is showed, which has become  a normative status necessary for the statement of the modern type of the freedom, which is maintained by law and reason. The freedom as the autonomy provides the responsibility and self- restriction, needs developing of the freedom culture with all its semantically nuances in positive or negative options. Semantics of the freedom in the Kantian or Hegelian transformations make accents on the non-repressive restriction needed for uncovering of the creative potential of the freedom both in the frames of the social contract and without it.

The article is devoted to linguistic aspect of freedom culture regarded on material of German social philosophy discourses . The freedom culture is above all a culture of arguing and bargaining realized as   a complexly  structured communicational practices/ Reduction of complexly of this structure can be done through a conflict of interpretations/ Soft and hard forms of  bargaining have a different linguistic representation/ which is making possible  to distinguish between a repressive and non-repressive communication/ Is showed that to the paradox of the freedom culture  belongs a necessity to create a situation of interpretation conflicts.

Key words: Literacy, norm, freedom, autonomy, German philosophy, culture, communication, dialogue, consensus.     

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бистрицький Є.К. Конфлікт культур і філософія толерантності і// Ідея культури: виклики сучасної цивілізації. К. 2003. - С. 78-96.

Зимовець Р. Конфлікти та протести у постіндустріальному суспільстві (до питання про актуальність дослідницької парадигми Ю.Хабермаса) // Філософська думка. -К., 2001. -№3. -С. 93-114.

Adloff F. Zivilgesellschaft. Theorie und politische Praxis. Frankfurt - New-York 2005

Budin G. Möglichkeiten der transkulturellen Kommunikation// Weltgesellschaft, Weltverkehrssprache. Weltkultur/ Wolfgang Wis (Hrsg.), Tübingen: Stauffenburg-Verlag. 2000. - S.112-120.

Dahrendorf R. Versuchungen der Unfreiheit. München: Beck. 2006.

Deitelhoff N. Überzeugungen in der Politik. Frankfurt am Main: Suhrkamp. 2006

Derrida J. Politik der Freundschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002. - 184 S.

Di Fabio U. Kultur der Freiheit. – München: Fink. 2005. - 215 S.

Hoesle V. Der Philosophische Dialog. München:Beck. 2006

Krippendorf Ekkenhart. Die Kultur des Politischen. – Berlin: Kadmos. 2009. - 200 S.

Storck Christoph. Entwicklung, Sozialisation und Identität. Normen und Ziele der Erziehung. – Köln: Stark Verlag, 2010. – 313 S.

Treml A. K. Pädagogische Ideengeschichte. ß Stuttgart: Kohlhammer, 2006. : 326 S.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064617

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.