МОВНІ СТРАТЕГІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ МАЙСТЕРНОСТІ ПЕДАГОГА
Анотація
Розглядається вплив мовних стратегій на формування професійної комунікативної компетенції сучасного висококваліфікованого педагога, техніка здійснення й розуміння становлення мовних стратегій у контексті педагогічної майстерності. Актуалізується питання культури педагогічного спілкування, організації професійного діалогу. Визначено, що володіння сукупністю мовних стратегій допомагає досягти викладачеві досить високого рівня своєї майстерності, від якого залежить якість підготовки фахівців.
Ключові слова: мовні стратегії, педагогічна майстерність, культура педагогічного спілкування, педагогічний дискурс, комунікативна компетенція.
Рассматривается влияние речевых стратегий на формирование профессиональной коммуникативной компетенции современного высококвалифицированного педагога, техника осуществления и понимание использования речевых стратегий в контексте педагогического мастерства. Актуализируется вопрос культуры педагогического общения, организации профессионального диалога. Определено, что владение совокупностью речевых стратегий помогает достичь преподавателю достаточно высокого уровня своего мастерства, от которого зависит качество подготовки специалистов.
Ключевые слова: речевые стратегии, педагогическое мастерство, культура педагогического общения, педагогический дискурс, коммуникативная компетенция.
The article is concerned with the strategies of teachers and significant aspects of theory and practice of pedagogical discourse. The influence of speech strategies on the formation of the professional communicative competence of a modern highly qualified teacher, the technique of implementation and understanding of the use of speech strategies in the context of pedagogical skill is considered. The issue of the culture of pedagogical communication, organization of professional dialogue is being updated. It is determined that the possession of a set of speech strategies helps the teacher achieve a sufficiently high level of his skill, on which the quality of training of specialists depends. The teacher in his professional activity solves different communicative tasks. Some teachers like to talk, and expect the students to write down what they say and to learn it (this style encourages superficial learning - and rapid forgetting!). Other teachers see their role as one of helping the students to learn at a deeper level - to understand new ideas and concepts so well that they can apply them in a work situation. Either way, these teachers will do a better job if they communicate well with their students. An important element of communication in teaching is the use of teaching aids. An important element of communication in teaching is the use of teaching aids. We have all heard the saying: ‘What I hear, I forget; what I see, I remember; what I do, I know’. He explains, informs, proves, comments, asks, generalizes, motivates, instructs. All these and other intentions are realized in certain speech strategies of the teacher. At the same time, the imperative strategy is the general strategy of pedagogical discourse and is realized through a variety of tactics.
Key words: speech strategies, pedagogical skills, culture of pedagogical communication, pedagogical discourse, communicative competence.
Повний текст:
PDFПосилання
Андрущенко В.П., Скубашевська О.С. Мовні стратегії як чинник освітніх інновацій/ В. Андрущенко, О. Скубашевська// Гілея. – 2010. – С.133-147.
Гумбольдт В. фон. О различии строения человеческих языков и его влиянии на духовное развитие человечества / Вильгельм фон Гумбольдт // Избранные труды по языкознанию / общ. ред. Г. В. Рамишвили ; послесл. А. В. Гулыги и В. А. Звегинцева ; [пер. с нем.]. – М. : Прогресс, 2000. – С. 37–298.
Ванівська О. Особливості реалізації мовних стратегій у сучасній вищій школі / О. Ванівська // Вища освіта України. — 2007. — № 4. — С. 67—73.
Фроловская М. Преподаватель - студент: возможности понимания / М. Фроловская // Alma mater. - 2005. - № 10. - С. 29-33.
Чанышева Г. О коммуникативной компетентности / Г. Чанышева // Высшее образование в Росси. - 2005. - № 5. - С. 148-150.
Степаненко І. В. Тематичне поле виховання духовності особистості в нових дискурсивних контекстах /І. В. Степаненко // Вища освіта України. - 2004. - № 4. -С. 19-24.
Лук’янець В. С. Сучасний науковий дискурс: оновлення методологічної культури : [монографія] / В. С. Лук’янець, О. М. Кравченко, Л. В. Озадовська. – К., 2000. – 304 с.
Навроцький В. В. Логіка соціальної взаємодії / В. В. Навроцький // - X.: Консум, 2005. – 204 с.
Иманаев В. Учитель и ученик: сотворчество образовательной реальносте / В. Иманаев // Высшее образование в России. - 2006. - № 10. - С. 113-120.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064627
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.