ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-КОГНІТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ (ТЕХНОЛОГІЇ МИСЛЕННЯ) ЯК НОВА ОПЦІЯ НАУКОВОГО АНАЛІЗУ
Анотація
Автор обґрунтовує необхідність введення та використання інтелектуально-когнітивних технологій (технологій мислення) в наукових дослідження в якості нової опції, інструменту наукового аналізу. Як правило, нові уявлення про світ, про соціальний устрій, про нові концептуалізації сприйняття світу і його пізнання формуються на ґрунті нових за характером думок. Автор приводить фактичний матеріал, який засвідчує необхідність введення такої технології, звертаючись до першоджерел. Така опція має справу із міждисциплінарним каркасом знань при аналізі мислення, що дає нам можливість стверджувати її трансконтекстуальний характер. Спираючись на інтелектуально-когнітивні технології можливо роз’яснення фактів та їх наслідків, можливо й моделювання мислення. Звернення до них дає можливість усвідомити, чому, з яких причин, на ґрунті чого створюється особливий інтелектуальний продукт, який «формує» бачення і розуміння світу.
Ключові слова: інтелектуально-когнітивна технологія, раціональність, мислення, думка, ментальність.
Автор обосновывает необходимость введения и использования интеллектуально-когнитивных технологий (технологий мышления) в научных исследования в качестве новой опции, инструмента научного анализа. Как правило, новые представления о мире, о социальном устройстве, о новом концептуальном восприятии мира и его познания формируется на почве новых по характеру мыслей. Автор приводит фактический материал, подтверждающий необходимость введения такой технологии, обращаясь к первоисточникам. Такая опция имеет дело с междисциплинарным каркасом знаний при анализе мышления и позволяет заявить о ее трансконтекстуальном характере. Опираясь на интеллектуально-когнитивные технологии возможны разъяснения фактов и их последствий, моделирование мышления. Обращение к ним дает возможность понять, почему, по каким причинам, на почве чего создается особый интеллектуальный продукт – наши мысли и смыслы, который «формирует» видение и понимание мира.
Ключевые слова: интеллектуально-когнитивная технология, рациональность, мышление, мысль, смысл.
The author justifies the need to introduce and use intellectual cognitive technologies (thinking technologies) in scientific research as a new option, as a tool for scientific analysis. As a rule, new ideas about the world, about the social structure, about new conceptualizations of the perception of the world and its cognition are formed on the basis of new ideas in nature. The author gives factual material that testifies to the necessity of introducing such a technology, referring to the original sources A. Koire, K. Jaspers, M. Foucault and others. The relationship between the intellectual, cognitive and mental in the history of mankind is shown. Changes in the theoretical section of cognition, perception of the world always have two cuts or a level. There is an external one, which makes it possible to understand theoretical positions, ways of argumentation and the like. But there is a deeper level - it is tied to the intellectual slice, to the spiritual, which is expressed in the development of a new intellectual-cognitive framework of knowledge. It will directly or indirectly touch upon the appearance of a new ontology of the world, it’s physical, material, above all, justification. This leads to the emergence of a completely new product of an intellectual nature - a new way of thinking.
Such an option deals with the interdisciplinary framework of knowledge in the analysis of thinking, which gives us the opportunity to assert its transcontextual character. Relying on intellectual-cognitive technologies, it is possible to explain facts and their consequences, perhaps modeling thinking. An appeal to them makes it possible to understand why, for what reasons, on the basis of which a special intellectual product is created that "forms" the vision and understanding of the world.
Their formation is based on historically varied types of rationality, which emphasizes not the static interpretation of thinking technologies. Such changes are most often associated with the revolutions of intellect. This is the first position to understand intellectual-cognitive technologies. The second position, a powerful foundation for intellectual cognitive technologies, is the mentality. The creativity of any of the philosophers or scholars is influenced by the mental images, attitudes, associations of his era. Finally, another factor as the basis is the philosophy of discourse or the history of thought. The proposed option provides an opportunity to deal with the transcontextuality of scientific research.
Relying on intellectual-cognitive technologies, it is possible to explain facts and their consequences, perhaps modeling thinking. An appeal to them makes it possible to understand why, for what reasons, on the grounds of which a special intellectual product is created that «forms» the vision and understanding of the world.
Keywords: intellectual-cognitive technology, rationality, thinking, thought.
Повний текст:
PDFПосилання
Тоффлер Э. Революционное богатство / Э. Тоффлер, Х. Тоффлер. – М. : Изд-во АСТ : АСТ МОСКВА : ПРОФИЗДАТ, 2008. – 569 с.
Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. [работы разных лет. пер. с фр.] / М. Фуко. – М. : Касталь, 1996. – с. 448 с.
Еремин А. Л. Ноогенез и теория интеллекта / А.Л. Еремин. – Краснодар : «Советсткая Кубань», 2005. – 356 с.
Jaspers K. Psychologie der Weltanschauungen / K. Jaspers. – Muenchen, 1991. – 454 s.
Дольская О.А. Трансформации рациональности в современном образовании / О.А. Дольская. – Харьков, НТУ «ХПИ», 2013. – 386с.
Новиков А. А. Рациональность в ее истоках и утратах / А. А. Новиков // Вопросы философии. 1995. – № 5. – С. 48-59.
Башляр Г. Новый рационализм / Г. Башляр ; [пер. с фр. предисл. и общ. ред. А. Ф. Зотова]. – М. : Прогресс, 1987. – 376 с.
Dolska O. The problem of understanding the rationality and the Reason in modern education / O. Dolska // Філософія освіти, 2013. – №1. – С. 14-19.
Хайдеггер М. Время и бытие : Статьи и выступления. / М. Хайдеггер. [Пер. с нем]. – М. : Республика, 1993. – 447 с.
Койре А. Очерки истории философской мысли. О влиянии философских концепций на развитие научных теорий / А. Койре ; [пер. с фр.]. – М. : «Прогресс», 1985. – 140 с.
Ясперс К. Техніки мислення / К. Ясперс // Філософська думка. – 2005. – № 2. – С. 95 –103.
Дольская О. А. От интеллектуальных революций к техникам мышления: на пути к новой парадигме образования / О. А. Дольская // Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (14), 1. : 89, 2016. – P. 54–59.
Левинас Э. Избранное. Тотальность и бесконечное / Э. Левинас. – Санкт-Петербург : Университетская книга, 2000. – 416 с.
Табачникова С. В. Комментарии / С. В. Табачникова // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности ; [работы разных лет. пер. с фр.]. – М. : Касталь, 1996. – С. 327-395.
Foucault M. Structuralism and Post-Structuralism / M. Foucault. // «Structuralisme et poststructuralisme»; entretien avec G. Raulet, Telos, vol. XVI, pp. 195-211.
Фуко М. Порядок дискурса / М. Фуко // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности; [работы разных лет. пер. с фр.]. – М. : Касталь, 1996. – С. 47-97.
Foucault M. Dits et Ecrits, 1954-1975 (sous la direction de D.Defert et F. Ewald). / M. Foucault. – T. 1. – Paris : Gallimard, 1994. – p.1700.
Фуко М. Использование удовольствий. Введение / М. Фуко // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности; [работы разных лет. пер. с фр.]. – М. : Касталь, 1996. – С. 269-307.
REFERENCES
Toffler Э. Revoliutsyonnoe bohatstvo / Э. Toffler, Kh. Toffler. – M. : Yzd-vo AST : AST MOSKVA : PROFYZDAT, 2008. – 569 s.
Fuko M. Volia k ystyne: po tu storonu znanyia, vlasty y seksualnosty. [rabotы raznыkh let. per. s fr.] / M. Fuko. – M. : Kastal, 1996. – s. 448 s.
Eremyn A. L. Noohenez y teoryia yntellekta / A.L. Eremyn. – Krasnodar : «Sovetstkaia Kuban», 2005. – 356 s.
Jaspers K. Psychologie der Weltanschauungen / K. Jaspers. – Muenchen, 1991. – 454 s.
Dolskaia O.A. Transformatsyy ratsyonalnosty v sovremennom obrazovanyy / O.A. Dolskaia. – Kharkov, NTU «KhPY», 2013. – 386s.
Novykov A. A. Ratsyonalnost v ee ystokakh y utratakh / A. A. Novykov // Voprosы fylosofyy. 1995. – № 5. – S. 48-59.
Bashliar H. Novыi ratsyonalyzm / H. Bashliar ; [per. s fr. predysl. y obshch. red. A. F. Zotova]. – M. : Prohress, 1987. – 376 s.
Dolska O. The problem of understanding the rationality and the Reason in modern education / O. Dolska // Filosofiia osvity, 2013. – №1. – S. 14-19.
Khaidehher M. Vremia y bыtye : Staty y vыstuplenyia. / M. Khaidehher. [Per. s nem]. – M. : Respublyka, 1993. – 447 s.
Koire A. Ocherky ystoryy fylosofskoi mыsly. O vlyianyy fylosofskykh kontseptsyi na razvytye nauchnыkh teoryi / A. Koire ; [per. s fr.]. – M. : «Prohress», 1985. – 140 s.
Yaspers K. Tekhniky myslennia / K. Yaspers // Filosofska dumka. – 2005. – № 2. – S. 95 –103.
Dolskaia O. A. Ot yntellektualnыkh revoliutsyi k tekhnykam mыshlenyia: na puty k novoi paradyhme obrazovanyia / O. A. Dolskaia // Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (14), 1. : 89, 2016. – P. 54–59.
Levynas Э. Yzbrannoe. Totalnost y beskonechnoe / Э. Levynas. – Sankt-Peterburh : Unyversytetskaia knyha, 2000. – 416 s.
Tabachnykova S. V. Kommentaryy / S. V. Tabachnykova // Fuko M. Volia k ystyne: po tu storonu znanyia, vlasty y seksualnosty ; [rabotы raznыkh let. per. s fr.]. – M. : Kastal, 1996. – S. 327-395.
Foucault M. Structuralism and Post-Structuralism / M. Foucault. // «Structuralisme et poststructuralisme»; entretien avec G. Raulet, Telos, vol. XVI, pp. 195-211.
Fuko M. Poriadok dyskursa / M. Fuko // Fuko M. Volia k ystyne: po tu storonu znanyia, vlasty y seksualnosty; [rabotы raznыkh let. per. s fr.]. – M. : Kastal, 1996. – S. 47-97.
Foucault M. Dits et Ecrits, 1954-1975 (sous la direction de D.Defert et F. Ewald). / M. Foucault. – T. 1. – Paris : Gallimard, 1994. – p.1700.
Fuko M. Yspolzovanye udovolstvyi. Vvedenye / M. Fuko // Fuko M. Volia k ystyne: po tu storonu znanyia, vlasty y seksualnosty; [rabotы raznыkh let. per. s fr.]. – M. : Kastal, 1996. – S. 269-307.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1298980
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.