ПРІОРИТЕТИ СУЧАСНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

О. М. Слюсаренко

Анотація


Порівняно з іншими профільними сегментами сучасної української політики освітня політика демонструє високу функціональну динаміку. Однак стародавня мудрість «не існує меж досконалості» цілком підлягає поширенню і на сферу сучасної освітньої політики України, адже часто владно-управлінська вертикаль зосереджує вістря своїх зусиль на формальних аспектах освіти загалом і вищої освіти зокрема, залишаючи на периферії уваги забезпечення і нарощування якості вищої освіти.

 

Ключові слова: пріоритети сучасної української освітньої політики, змістовні й формальні аспекти, якість вищої освіти, суспільство знань, принципи і методи організації освітнього процесу, глобалізація.

 

По сравнению с другими профильными сегментами современной украинской политики образовательная политика демонстрирует высокую функциональную динамику. Однако древняя мудрость «не существует предела совершенству» вполне подлежит распространению и на сферу современной образовательной политики Украины, ведь часто властно-управленческая вертикаль концентрирует острие своих усилий на формальных аспектах образования в целом и высшего образования в частности, оставляя на периферии внимания обеспечения и наращивания качества высшего образования

Ключевые слова: приоритеты современной украинской образовательной политики, содержательные и формальные аспекты, качество высшего образования, общество знаний, принципы и методы организации образовательного процесса, глобализация.

 

Ukrainian educational policy shows high functional dynamics in comparison to other specialized segments of modern Ukrainian politics. But the ancient wisdom «there are no limits to perfection» fully extends to contemporary educational policy of Ukraine, because often power-management hierarchy focuses on the formal aspects of education in general and higher education in particular, while leaving aside the quality in higher education. In the article the meaning of accounting and testing mechanisms of education quality is underlined but at the same time it is stressed that the main task of education management is methodology of education functioning and evolution generation. The analisys of higher education phenomenon nowdays is demonstrated as a medium of information exchange, new information assimilation and generating and also knowledge producing. The attention is also paid to the problem of knoledge and information distinction, knoledge role increasing in all the spheres of life which is the most important regularityof modern development of human society.The understanding of “knoledge” phenomenon on different levels of civilization development by different outstanding thinkers is proposed in the article. Modern understanding of “knowledge” phenomenon assence which is distanced from “misteries” and technologies egually is also analized.

Keywords: priorities of modern Ukrainian education policy, content and formal aspects, quality in higher education, the knowledge society, the principles and methods of the educational process, globalization.

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бергсон А. Творческая эволюция. Материя и память. – Минск: Харвест, 1999. – 1408 с.

Вернадський В. І. Роздуми натураліста: У 2-х кн. Кн. 2: Наукова думка як планетарне явище. – М.: Наука, 1977. – 191 с.

Виртуалистика: экзистенциальные и эпистемологические аспекты. – М.: Прогресс; Традиция, 2004. – 384 с.

Воображение как познавательная возможность: как возможно творческое воображение? – М. : Центр гуманитарных исследований, 2001. – 112 с.

Делёз Ж. Логика смысла. Фуко М. Theatrum philosophicum. – М.: Раритет ; Екатеринбург : Деловая книга, 1998. – 480 с.

Дорожкин А. М. Научный поиск как постановка и решение проблем. – Н.-Новгород, 1995. – С. 10–21.

Друкер П. Посткапіталістичне суспільство. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.archipelag.ru/geoeconomics/osnovi/leader/postcapital.

Жижек С. Добро пожаловать в пустыню Реального. – М.: Фонд «Прагматика культуры», 2002. – 160 с.

Ильин Г. Л. Философия образования (идея непрерывности). – М.: «Вузовская книга», 2002. – 224 с.

Леви-Строс К. Неприрученная мысль / Леви-Строс К. Первобытное мышление: Пер., вступ. ст. и прим. А. Б. Островского. – М. : Республика, 1994. – 384 с.

Налимов В. В. Спонтанность сознания: Вероятностная теория смыслов и смысловая архитектоника личности. – М.: Прометей, 1989. – 288 с.

Платон. Государство. Законы. Политик. – М.: Мысль, 1998. – 798 с.

Полани М. Личностное знание. На пути к посткритической философии. – М.: Прогресс, 1985. – 344 с.

Уэбстер Ф. Теории информационного общества. Текст. / Ф. Уэбстер. – М.: Аспект Пресс, 2004. – 400 с.

Фет А. И. Инстинкт и социальное поведение. Второе издание, исправленное и дополненное. – Новосибирск: 2008. [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. http://gtmarket.ru/laboratory/basis/6755.

Хабермас Ю. Теория коммуникативного действия. Текст. / Ю. Хабермас // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 7. Философия. – 1993. – № 4. – С. 43–63.

Юлов В. Ф. Научное мышление. Монография. – Киров: 2007. [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. http://gtmarket.ru/laboratory/basis/6456.

Freire P. Educatin for Critical Consciousness / P. Freire (Unpublished / Boston College Course Notes taken by M. Frankenshtein, July, 5–15, 1982).

Geertz C. Local knowledge: Further on Interpretative Anthropology. – New York : Basic Books, 1983. – 244 р.

Lane R. E. The Decline of Politics and Ideology in a Knowledgable Society // American Sociological Review, 31, 1966. – 650 р.

Von Hendy A. The modern construction of myth. – Bloomington, Indiana UP, 2002. – 386 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.