ВІДКРИТІСТЬ ОСВІТИ: СУТНІСТЬ ТА ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ

К. Г. Яцура

Анотація


Розглянуто сутність відкритої освіти, визначено її основні принципи та інтенції, стан і перспективи впровадження засад відкритої освіти в український освітній простір. Окреслено модель відкритої освіти, які критерії їй відповідають. Обґрунтовано, що в Україні, спостерігається інтенсифікація впровадження технологій та практик електронної освіти, зумовлена насамперед стрімким розвитком інформаційно-комунікативних технологій.

Ключові слова: відкрита освіта, модернізація, відкрите суспільство, освіта.

 

Рассмотрена сущность открытого образования, определены ее основные принципы и интенции, состояние и перспективы внедрения принципов открытого образования в украинское образовательное пространство. Определена модель открытого образования, какие критерии ей соответствуют. Обосновано, что в Украине наблюдается интенсификация внедрения технологий и практик электронного образования, которая обусловлена прежде всего стремительным развитием информационно-коммуникативных технологий.

Ключевые слова: открытое образование, модернизация, открытое общество, образование.

 

The essence of open education is considered, its basic principles and intentions, the state and prospects of introducing the principles of open education into the Ukrainian educational space are defined. Among the principles of open education, one can single out conscious learning (students should choose: what to learn, how to teach, with whom to teach, and how long to teach) internal differentiation; focus on the applied nature of knowledge; social interaction learning; the right time to learn; integrity of the learning process; lack of strict regulation in the performance of tasks. The intentions of open education include: independence, personal activity of a student, personal contribution to the learning process of the entire audience, independent decision making; social interaction (especially when students have different national and cultural origins) the development of not only knowledge, but also skills and abilities. The model of open education is defined and which criteria correspond to it. This model primarily involves the creation of an open network of educational resources; the improvement of electronic libraries covering all educational levels; creating a distance learning system, in particular for persons with disabilities, and ensuring on their basis the effective implementation and application of information and communication technologies at all educational levels and for all forms of education; provision of the educational process by means of information and communication technologies, as well as access of educational institutions to the world information resources; formation and implementation of information educational environment in the system of general secondary, out-of-school, vocational, higher and postgraduate education. It has been substantiated that in Ukraine there has been an intensification of the introduction of technologies and practices of e-education, which is primarily due to the rapid development of information and communication technologies.

Key words: open education, modernization, open society, education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Биков, В.Ю. 2008. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка.

Вища освіта, 2014. Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII «Про вищу освіту». [online] Доступно: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu [Дата звернення 17 серпнь 2018].

Heinzel, H. 2006. Empirische Fallstudie und vergleichender Sachstandsbericht zur Offenheit in Unterricht, Schule und deren Umfeld. Doktor. Universität Siegen.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2537808

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.