ПОНЯТТЯ ТА СУТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ
Анотація
У статті розглянуто поняття та сутність інклюзії у сучасному українському суспільстві. Наведено характеристику основних форм інклюзії, соціальної та освітньої, в сучасній Україні. Основну увагу приділено поняттю та сутності соціальної інклюзії, а також здійснено порівняльний аналіз понять «інклюзія» та «інтеграція», з метою визначення спільних та відмінних рис даних процесів. З метою обґрунтування поняття та сутності соціальної інклюзії у соціальній роботі проаналізовано та узагальнено підходи до визначення соціального включення.
Ключові слова: інклюзія, соціальна інклюзія, освітня інклюзія, соціальна ексклюзія, соціальна інклюзія у соціальній роботі.
В статье рассмотрено понятие и сущность инклюзии в современном украинском обществе. Дана характеристика основных форм инклюзии, социальной и образовательной, в современной Украине. Основное внимание уделено понятию и сущности социальной инклюзии, а также осуществлен сравнительный анализ понятий «инклюзия» и «интеграция», с целью определения общих и отличительных черт данных процессов. С целью обоснования понятия и сущности социальной инклюзии в социальной работе проанализированы и обобщены подходы к определению социального включения.
Ключевые слова: инклюзия, социальная инклюзия, образовательная инклюзия, социальная эксклюзия, социальная инклюзия в социальной работе.
The present article is devoted to the problems of inclusion in modern Ukrainian society. The concept and essence of inclusion are studied from the point of view of the theory of social comprehension (of the essence of inclusive group), dynamics of social structure and social interactions. The inclusion is divided into social and educational forms according to the modern approaches to considering types of inclusion. The main forms of inclusion are analyzed from the point of view of pedagogical and social sciences. Special attention is given to the social inclusion in modern Ukrainian society. The comparative analysis of the categories «integration» and «inclusion» is carried out and the main common and distinctive features of these categories are determined in the article. It is said that social inclusion can be analyzed only in context of social exclusion, because they are both parts of the same social process. The potential of such further analysis are researched. The peculiarities of the process of social inclusion in modern Ukrainian society are analyzed. The main characteristics of social inclusion are described in the article on the basis of analysis of modern scientific literature. Special attention is given to the social inclusion in social work and social science. From the point of view of socio-pedagogical science social inclusion is analyzed as democratic action about comprehension somebody or the whole social group into some activity or cultural process. Social inclusion in modern Ukrainian society becomes social mechanism, some kind of an instrument, aimed at overcoming the barriers and constraints on the path to social well-being, which radically changes the existing state social politics. The results of the research are used in the social work, pedagogical and social sciences.
Key words: inclusion, social inclusion, educational inclusion, social exclusion, social inclusion in social work.
Повний текст:
PDFПосилання
Астоянц, М.С. и Россихина, И.Г., 2009. Социальная инклюзия: попытка концептуализации и операционализации понятия. Изв. Юж. федеральн. ун-та. Педагогические науки, 12, с. 51–58.
Бабенко, С.С., 2007. Социальная включенность и социальная эксклюзия: новое измерение социальных неравенств в современном обществе. Методологія, теорія і практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : зб. наук. пр., с. 49–55.
Відомості Верховної Ради, 2018. Закон України «Про освіту». [online] Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [Дата звернення 05 лютий 2019].
Ільченко, Н. та Жиленко, Р., 2006. Соціальне включення: теорія і практика. Екон. розвиток громади, 2, с. 2–6.
Клименюк, Н.В., 2009. Інклюзія людей з особливими потребами до суспільного життя: історичний аспект. Наукові праці Чорноморського державного ун-ту імені Петра Могили «Києво-Могилянська академія», 99, с. 148–153.
Колупаєва, А.А. ред., 2012. Основи інклюзивної освіти. Київ: А. С. К.
Міщик, Л., 2012. Інклюзивна освіта як умова соціалізації дітей-інвалідів у процесі навчання [online] Доступно: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Znpkhist/2012_5/12mliupn.pdf [Дата звернення 05 лютий 2019].
Національна Асамблея Інвалідів України, 2018. Через освіту до соціальної інтеграції та інклюзії. [online] Доступно: http://naiu.org.ua [Дата звернення 05 лютий 2019].
Попова, Т.Л., 2013. Соціальне залучення: концептуальні підходи до визначення. [online] Доступно: http://academy.gov.ua/ej/ej17/PDF/16.pdf [Дата звернення 05 лютий 2019].
Рєвнівцева, О.В., 2008. Соціальне виключення: проблеми визначення та дослідження. Демографія та соц. Економіка, 1, с. 98–106.
Савельєв, Ю., 2012. Суперечності концепції соціального виключення і включення: вплив соціально-політичного дискурсу на соціологічні теорії. Вісн. Київ. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка, 3, с. 33–41.
Солдатова, Л.А., 2010. Роль социальной инклюзии в развитии общества. Труд и социальные отношения, 4, с. 101–105.
Черненко, Н.М., 2013. Інклюзія в Україні: реалії сьогодення. SCIENTIFIC RESEARCH AND THEIR PRACTICAL APPLICATION. MODERN STATE AND WAYS OF DEVELOPMENT, с.161–168.
Шевцов, А.Г. 2009. Освітні основи реабілітології. Київ: МП Леся.
Штомпка, П., 2005. Социология. Анализ современного общества. Перевод с польского С. М. Червонной. Москва: Логос.
Ярская, В.Н. 2008. Инклюзия – новый код социального равенства. Образование для всех: политика и практика инклюзии: сб. науч. ст. и науч.-метод. материалов.
Ярская-Смирнова, Е.Р. и Романов, П.В. 2005. Проблема доступности высшего образования для инвалидов. СОЦИС, 10, с. 48-54.
DOI: https://doi.org/10.34142/24130060.2019.17.1.20
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.