ОСНОВНІ ЕТАПИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Анотація
Виокремлено ключові етапи та характерні особливості відкритої освіти. Простежено перспективи впровадження засад відкритої освіти в український освітній простір. Аргументовано, що становлення системи відкритої освіти пов’язано із впровадженням технологій та практик електронної освіти. Розглянуто, що розвиток відкритої освіти залежить від новітніх комп’ютерних і комунікаційних технологій.
Ключові слова: відкрита освіта, відкрите суспільство, електронна освіта, модернізація.
Выделены ключевые этапы и характерные особенности открытого образования. Прослежено перспективы внедрения принципов открытого образования в украинское образовательное пространство. Аргументировано, что становление системы открытого образования связано с внедрением технологий и практик электронного образования. Рассмотрено, что развитие открытого образования зависит от новейших компьютерных и коммуникационных технологий.
Ключевые слова: открытое образование, открытое общество, электронное образование, модернизация.
The key stages and characteristic features of open education are highlighted. The prospects of introducing the principles of open education into the Ukrainian educational space are traced. It is argued that the formation of the open education system is associated with the introduction of technologies and practices of electronic education.
The intentions of open education include: independence, personal activity of a student, personal contribution to the learning process of the entire audience, independent decision making; social interaction (especially when students have different national and cultural origins) the development of not only knowledge, but also skills and abilities.
It is important for education in Ukraine to preserve the democratic ideology, which is considered by the academic community as a fundamental antithesis of the market orientation of education. The development of open education now depends on the latest computer and communication technologies, moreover, it has become possible through the use of these technologies, but they are not a goal, but rather a means of open education.
Principles of open learning: conscious learning (students must choose: what to teach, how to teach, with whom to teach and how long to teach); internal differentiation; focus on the applied nature of knowledge; learning social interaction; appropriate time for study; integrity of the learning process; lack of strict regulations in the performance of tasks.
It is considered that the development of open education depends on the latest computer and communication technologies.
Currently, Ukraine is actively joining the open education system, in particular, is gaining foreign experience in implementing various forms of e-learning and creating a competitive educational environment. However, despite the existence of successful practices and experience in implementing the provisions of open education, the education system of Ukraine is at the stage of popularization and partial implementation of the principles of openness in the Ukrainian educational space.
Key words: open education, open society, e-education, modernization.
Повний текст:
PDFПосилання
Биков, В. Ю. 2008. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. – Київ: Атіка.
Вища освіта, 2014. Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII «Про вищу освіту». [online] (Останнє оновлення 01 Липень 2014) Доступно: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu [Дата звернення 25 Жовтень 2019].
Каленюк, І., 2004. Рух Європи до суспільства знань. Болонський процес і Україна. Вища освіта України, 3, с. 22–28.
Хомерікі, О. А., 2012. Інтернаціоналізація і інтеграція як напрямки глобалізації освіти: процеси синтезу і диференціації. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, 16, с. 76–84.
Черных, С. И., 2012. Электронное образовательное пространство как новый тип образовательной реальности (социально-философский анализ). Профессиональное образование в современном мире, 3, с. 66–74.
Bates, A. W. (Tony), 2015. Teaching in a Digatal Age. Contact North. [online] Available at: www.open.bccampus.ca [Accessed 25 October 2019]
Heinzel, Horst., 2006. Empirische Fallstudie und vergleichender Sachstandsbericht zur Offenheit in Unterricht, Schule und deren Umfeld. Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades Doktor der Philosophie im Fach Erziehungswissenschaft am Fachbereich 2 der Universität Siegen. Siegen.
Sheerens, J., 2003. Educational Evaluation, Assessment and Monitoring: A Systematic Approach. Swets & Zeitlinger.
REFERENCES
Bykov, V. Yu. 2008. Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity: monohrafiia. – Kyiv: Atika.
Vyshcha osvita, 2014. Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII «Pro vyshchu osvitu». [online] (Ostannie onovlennia 01 Lypen 2014) Dostupno: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu [Data zvernennia 25 Zhovten 2019].
Kaleniuk, I., 2004. Rukh Yevropy do suspilstva znan. Bolonskyi protses i Ukraina. Vyshcha osvita Ukrainy, 3, s. 22–28.
Khomeriki, O. A., 2012. Internatsionalizatsiia i intehratsiia yak napriamky hlobalizatsii osvity: protsesy syntezu i dyferentsiatsii. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, 16, s. 76–84.
Chernyh, S. I., 2012. Elektronnoe obrazovatelnoe prostranstvo kak novyj tip obrazovatelnoj realnosti (socialno-filosofskij analiz). Professionalnoe obrazovanie v sovremennom mire, 3, s. 66–74.
Bates, A. W. (Tony), 2015. Teaching in a Digatal Age. Contact North. [online] Available at: www.open.bccampus.ca [Accessed 25 October 2019]
Heinzel, Horst., 2006. Empirische Fallstudie und vergleichender Sachstandsbericht zur Offenheit in Unterricht, Schule und deren Umfeld. Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades Doktor der Philosophie im Fach Erziehungswissenschaft am Fachbereich 2 der Universität Siegen. Siegen.
Sheerens, J., 2003. Educational Evaluation, Assessment and Monitoring: A Systematic Approach. Swets & Zeitlinger.
DOI: https://doi.org/10.34142/24130060.2020.20.1.18
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.