САМОРЕАЛІЗАЦІЯ МАТЕРІ ЯК ЧИННИК КОГНІТИВНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Віра Крамченкова, Ольга Бовшик

Анотація


Актуальність. У сучасному суспільстві актуальним видається вивчення особливостей материнської самореалізації у поєднання її соціальних аспектів та параметрів особистісної зрілості, смисложиттевих орієнтацій й компонентів самоактуалізації як чиннику інтелектуального розвитку дитини молодшого шкільного віку.

Мета: визначення особливостей взаємозв’язку самореалізації матері та когнітивного розвитку її дитини молодшого шкільного віку. 

Методи. Тест смисложиттєвих орієнтацій Д.О. Леонтьєва, тест-опитувальник «Особистісна зрілість» Ю.З. Гільбуха, опитувальник САМОАЛ Н. Калини і А. Лазукіної для психодіагностики самореалізації матерів, культурно-вільний тест інтелекту Кеттела та методики «10 слів», «Пропущені букви», «Простав значки» для аналізу когнітивних здібностей їх дітей. У дослідженні брали участь 31 діада «мати-дитина».

Результати Визначено рівень когнітивного розвитку молодших школярів у залежності від рівню самореалізації їх матерів. Виявлено кореляційні зв’язки компонентів особистісної материнської самореалізації.

Висновки. Встановлено, що стимуляція інтелектуального розвитку молодшого школяра у батьківсько-дитячої взаємодії відрізняється у залежності від рівня самореалізації матері. Діти матерів із достатнім рівнем самореалізації характеризуються більш високим рівнем інтелекту, більш швидким мисленням й розвинутою увагою. Виявлено, що за умов достатнього рівню материнської самореалізації почуття обов’язку, здатність до близькості та загальний рівень її особистісної зрілості негативно корелює із механічною пам’яттю дитини, смисложиттеві орієнтації на цілі та локус контролю життя, а також орієнтація у часі та цінність саморозвитку позитивно пов’язані із інтелектом. Розвиток смислової пам’яті та уваги позитивно пов’язані із саморозумінням, аутосимпатією та гнучкістю матері, а швидкість мислення дитини із цінністю саморозвитку матері. Показано, що при зниженому рівні самореалізації матері нереалізоване прагнення розкриття власних можливостей та потенціалів чинять суперечливий вплив на когнітивний розвиток її дитини.


Ключові слова


материнський вплив; самореалізація; особистісна зрілість; смисложиттеві орієнтації; самоактуалізація; інтелектуальний розвиток; когнітивні здібності; молодший шкільний вік; взаємодія в діаді «мати-дитина».

Повний текст:

PDF

Посилання


Зарицька В. В. (2019). Психологія самореалізації особистості: монографія. К.: Олдіплюс.

Онуфрієнко Л.О. (2012) Як сім’я впливає на становлення особистості дитини. Обдарована дитина. № 4. 52-55.

Смульсон М.Л. (2003). Психологія розвитку інтелекту: монографія. К.: Нора-друк.

Крамченкова В.О. (2010). Психологія сім'ї. Х.: Нове слово.

Титаренко Т.М. (2003). Життевий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь.

Breit M., Brunner M., Preckel F.. (2021) Age and ability differentiation in children: A review and empirical investigation. Developmental Psychology. Vol. 57(3). 325-346.

Hülür G., Wilhelm O., Robitzsch A. (2011) Intelligence differentiation in early childhood. Journal of Individual Differences, Vol. 32(3). 170-179.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2022.67.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.