ПСИХОЛОГІЧНІ КОРЕЛЯТИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КУРСАНТІВ

Іван Лозовий, Володимир Бережний

Анотація


Актуальність дослідження. Проблема академічної саморегуляції студентів є достатньо вивченою на теренах української психології (О. Галата, Л. Жданюк, О. Зайцева, М. Кузнєцов, М. Татієвська, О. Кузнецов, К. Фоменко, М. Яцюк та ні.), утім специфіка навчально-професійної діяльності та її регуляції у курсантів залишається маловивченою.

Мета дослідження – визначити кореляції показників академічної саморегуляції та психологічних особливостей навчально-професійної діяльності курсантів.

Методи та вибірка досліджуваних. Дослідницьку вибірку склали  135 курсантів (16 жінок та 119 чоловіків). Психометричну вибірку склали 258 студентів і курсантів (117 чоловіків та 241 дівчина).

Методика «Психологічний капітал студента»; «Утрехтська шкала захопленості навчанням– UWES-S». UWES-S; Методика «Психологічне вигорання» Маслач-Джексон; Методика «Вимоги та ресурси навчання»; Методика «Пресинги навчальної діяльності студента» М. Кузнецова; Методика діагностики академічної саморегуляції.

Результати. Показано зв’язки між саморегуляцією навчально-професійної діяльності та психологічним капіталом студента, особливостями психічного вигорання, вимогами та ресурсами навчання, пресингами навчальної діяльності.

Висновки. Встановлено, що ресурси навчально-професійної діяльності (психологічний капітал, виражений у показниках самоефективності, надії, резильєнтності та оптимізму; захопленість навчанням, виражена показниками енергійності, ентузіазму, поглиненості у навчання; ясність та адекватність вимог у навчанні, підтримка викладача та однокласників) позитивно пов’язані із автономною академічною саморегуляцією курсантів, натомість надмірні вимоги у навчанні, виражені у проявах цинізму психічного вигорання та стресу від навчального процесу та навчання загалом, передбачають залежний тип академічної саморегуляції, зниження інтересу до навчання у курсантів. 


Ключові слова


академічна саморегуляція, психологічний капітал студента, емоційне вигорання, вимоги та ресурси навчання, пресинги навчальної діяльност

Повний текст:

PDF

Посилання


Воронина Е.А., Курьян М.Л., Шутов А.А.. (2015). Диагностика увлечѐнности учебой как элемент «студентоцентрированного» образования. Вестник НГТУ им. Р.Е. Алексеева. «Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии». 59–66.

Кузнєцов М.А. Опитувальник пресингів, пов’язаних з навчальною діяльністю студентів (2017). Харківський осінній марафон психотехнологій: матеріали науково-практичної конференції, (Харків, 28 жовтня 2017 року) / М-во освіти і науки України, ХНПУ імені Г.С. Сковороди [та ін.]. – Харків: Вид-во «Діса плюс», 58-59.

Маралов В., Кудака М. , Смирнова О. (2022). Разработка и апробация русскоязычной версии опросника «психологический капитал» для использования в сфере высшего образования. Научно-педагогическое обозрение. 2022. 6 (46). 68–180.

Luthans F., Youssef C.M., Avolio B.J. (2007). Psychological capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford: Oxford University Press, 198. doi: 10.1093/acprof:oso/9780195187526.001.0001

Яцюк М. В. (2008). Адаптація опитувальника академічної саморегуляції Р. М. Райана і Д. Р. Коннелла (Casual dimensionscale IISQR-A). Практична психологія та соціальна робота. 4. 45–47.

Bakker, A.B., Demerouti, E. (2014) Job Demands-Resources Theory. In: Chen, P.Y. and Cooper, C.L., Eds., Work and Wellbeing: A complete Reference Guide, John Wiley & Sons, New York, 1-28.

http://dx.doi.org/10.1002/9781118539415.wbwell019

Maslach C., Jackson S. E., Leiter M.P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual. Palo Alto, California : Consulting Psychological Press Inc.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2022.67.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.